Gå till innehåll

Ljudproblem med Ocean Runner 6500


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

någon somkör med Ocean Runner 6500

har precis startat upp mitt nya kar med en.

problemet är att den låter ju en hel del, någon som löst detta problem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej!

Har samma fundering, startade min 6500 för 4 dar sen och det låter ju som om det är något som skrapas inuti den... Kanske är det en slitningsfråga som blir bättre med tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

har du pvc anlutningar? jag har min under karet med tryck rör upp till karet.

Jag ska prova att kapa en bit av röret på tryck sidan och sätta silicon slang typ 100mm mellan så tar man nog bort en del viberationer till rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nej, jag har inga pvc-anslutningar utan pumpen står rakt av i karet. Min låter ganska mycket även utan dessa kopplingar.

Om jag håller för utblåset så att det inte får rakt blås ut så låter den betydligt mindre så det är kanske lösningen?

Jag har ett 600-kar och pumpen har ett rejält bra tryck som fungerar toppen och skapar cirkulation i hela karet, tyvärr med ljudvolymen som ett minus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej

Har själv haft en 6500 den fungerar som sagt bra, men låter som en mindre tröska. Detta anser jag vara nackdelen med "lågpris" pumpar typ Aqua Medic. Köp en ljudlös Deltec när ni tröttnat på att ropa till varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en jag med. Den väser liksom, dessutom skapas lågfrekvent brum pga att den vibrerar en hel del. Det sistnämda kan man minska om den står stabilt och har mycket slangskarvar p rören.

Har funderat att lägga en sandsäck över den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

tänkte gjuta in den i fog skumm eller nått, det är ju inte offta man behöver rengöra impelern.

vad kostar en deltec med samma kapasitet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Deltec pumparna kostar från ca 3200:- här i sverige

Gjuter du i pumpen i fogskum så tror jag att det är riks för överhättning.

Testa med att lägga nån skumgummimatta under pumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej!

Jag har nu löst ljudvolymen!!! Gött!

Till pumpen ingår det anslutningsrör till både insuget och utblåset, jag har tidigare inte haft någon av de påkopplade utan bara haft pumpen löst i akvariet. Om man sätter på utblåsröret så har ljudvolymen inte påverkats men det jag nu testade var att värma lite med hjälp av gasspisen på yttersta delen och tryckte ihopa något så att öppningen blev ca 75 % mot tidigare.

Precis allt det ljudet som skrovlade tidigare är nu som borta!! Jag kan tänka mig att jag kommer sova bättre nu om nätterna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...