Gå till innehåll

Allmänna frågor rörande allt.


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hejsan.

Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump.

https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna...

Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom.

Bromid_Noname_ytavrinning.jpg

Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder:

1. Hur leds vattnet genom sumpen?

I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger?

2. Skummaren bearbetar allt vattnet?

Om skummaren står i första kammaren (sumpen )och bearbetarvatten somkommer ner via ytavrinningen. Hur kan jag vara säker på att allt vatten i det stora karetblir bearbetat? Menar Retur-pumpensom skickar tillbaka vattnet kommer ju att ha sitt utsläpp vid ytan. Vilket leder till att vattnet kanske bara åker tvärs igenom akvariet och neri sumpen igen. Finns det risker/fördelar med att rikta utblås ner i akvariet?

3. Cirkulationspumpar i huvudkaret?

Om man har en kraftig Retur-pump krävs det fortfarande cirkulations pumpar i huvudkaret? Bör man placera cirkulationspumparna vid ytan så att den spräcks? Finns det inte risk att det blir samma vatten som går runt hela tiden då? Räknar man med retur pumpen i cirkulationen för hela karet? Beräknar man lämplig styrka på Retur-pumpen eller starkare är bättre? Fungerar alltid ytavrinning och Retur-pump i symbios eller finns det risk för att en för stark/svag pump pumpar upp så mycket vatten att det blir fel någonstans?

4. Hur starkt ljusbör man ha i en sump/540 akvarie.

Första delen av frågan rörande ljuset i sumpen: För att den levande stenen samtCaulerpa skall trivas vilket och hur mycket ljus bör man ha? Andra delen av frågan:I sitt huvudakvarie på 540 liter bör man ha: Hur starkt ljus? Olika ljus vid olikatidpunkter på dygnet? Vilka sorters ljus? Akvariet är tänkt att innehålla mängder medfotosyntes levandekoraller fast i lättare grad.

5. Tillsatser och prover?

Har kontrolleratoch kommit fram till att det kan vara lämpligt att nyttja allt som finns att tillgå för att underlätta för mig som nybörjare. Ända funderingen ligger i om det går att göra alla testermed vatten ifrån sumpen? Eller behöver det vara frånhuvudakvariet?

6. Glasets tjocklek?

Krävs det speciella tjocklekar på glasen till sumpen, ytavrinningen, rören eller dylikt för att hålla samt kunna levereraden stora mängd l/h som det pratas om?

7. Vattenbyten i sump/akvariet?

Går det att utföra vattenbyten i sumpen? Hur ofta och hur mycket bör man byta? Vid avdunstning tillsätter man endast vanligt vatten eller behöver det vara salt-blandat vatten? tillsätter man i något skede salt i akvarierna eller det rör sig endast om färdigblandat saltvatten?

mycket tacksam ifall någon har ork och tid att kommentera detta långa inlägg. Samt att noname inte tjurar för att jag snottar lite av hans superba idéer.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ideerna är inte mina utan bara en del av det jagsnattatav andra här på forumet smiley2.gifSystemet är hellerinte klart så jag kan inte garantera att allt fungerar!smiley5.gif Jag har gjort vad jag tror är de bästa lösningarna för mitt system utifrån de förutsättningar jag har.Men för ett vanligt 540 finns det andra lösningar vad beträffar ytavrinning och retur m.m som kanske skulle fungera bättre eller vara enklare att bygga. Självklart är det ju upp till dig att avgöra vad som passar bäst eller förefaller enklast att bygga.

Svara på dina frågor är det många som kan och säkert någon som vill, men det är några frågor som skvallrar om att du inte riktigt vet "grunderna" i hur ett saltkar fungerar och då blir det så otroligt mkt frågor som behöver besvaras innan du är redo. Jag har sett andra föreslå ett besök hos någon akvarist och tycker att det är ett kanon bra förslag. Det är inte alla som vill sätta sig ned och råplugga men får man se hur det fungerari praktikenkan massor av enkla frågorbesvaras i rask takt utan att för den skull vara jobbigt att ta till sig.

Lycka till, det här ÄR jättekulsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

ljus mängden hänger ihop med vad du ska ha i karet ska du bara ha fiskar klarar du dig med några lysrör ska du därimot ha småpolypiga koraller & musslor krävs det mycket mera ljus

i en sump behövs det inget ljus men kan vara bra att ha nåt lyse där när du ska dona i den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ok.

Som jag har uppfattat det ifrån Igge behövs inget direkt ljus till Caulerpa i sumpen. Rätt/Fel?

Noname skulle du kunna ge exempel på smidiga ytavrinningslösningar i ett 540? Jag tror att din lösning är mycket bra. Antalet lite som transporteras runt i akvariet/sumpen blir ju beroende av returpumpen som finns i sumpen. Storleken på ytavrinningens "hål" spelar väl ingen roll?

Jag har varit hos folk med salt-kar. Eller den som finns här omkring. Här finns nämligen endast en affär som säljer salt artiklar/fiskar och dylikt. De flesta funderingarna jag har hittar jag ju lätt på nätet. Men jag tänkte att det inte borde ta så lång tid för någon som vet att svara eller posta en direkt länk till svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Risk att bli halshuggen av trogna Callulerpa anhängare så tycker jag att du skall skippa detta med Callulerpa.

De kräver ljus för att trivas å trivs dom ej så risk för krash å hela karet blir "förstört" med dessa invånare

Jo hålet ut från karet är viktigt!

Litet hål risk för översvämmnig i karet eftersom pumpen från sumpen pumpar upp mer vatten än vad det kan svälja. krökar på ytavrinningsröret drar ner flödet så ta det större än vad du tänkt från början. börja på 32mm rör så är det en bra början

Vart bor du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...