Gå till innehåll

Stänga av nitratfilter?


judas

Rekommenderade inlägg

Om man inte kan mäta någon nitrathalt längre, ska man då koppla loss filtret el låta det gå? Filtret består av svavelbaserade kulor)

Om man kopplar loss filtret ska man då spola igenom det m RO vatten & sedan öppna det & låta kulorna torka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det bör du låta filtret gå. Meningen med det är ju att du inte ska ha någon nitrat i akvariet utan att den ska förbrukas i filtret. Om du stänger av det men akvariet producerar nitrat som inte kan brytas ner någon annanstans än i filtret så har du snart höjt nitrathalten i vattnet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var för mig ett helt felaktigt uttalande.

Jag förstod inte uttalandet heller riktigt.

Det jag menade var att om det finns mindre nitrathalt i karet ska man då mata filtret med ett lägre flöde?

Eller är det syremängden man matar in som påverkar bakteriefloran mer så att man kan ha samma konstanta flöde som innan? (dvs någon droppe/ s)

Kanske är enklare att koppla ur filtret & koppla in det när man är uppe i 5 mg(l igen (har även skaffat ny skummare & mer ls + låg belastning så halterna kanske inte ökar igen.......önsketänkande)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej,nej. Om du minskar flödet när nitrathalten minskar så tillverkar du en stinkbomb, det bildas svavelväte.

MVH

Magnus

Det har jag läst i någon annan tråd också, men visste inte om det stämde. Alltså samma flödeshastighet elller kanske rent av öka den?

En motfråga bara: Är produktionen av svavelväte beroende av nitrathalten & inte syrehalten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Varning för förenklingar :)

Heterotrofa bakterier, sådana som använder organiska föreningar som "mat", elektron donator, använder annat som "luft", elektron acceptor, i följande ordning:

Syre

Nitrat

Sulfat/Sulfit

Kol

Sen ska de in lite metaller därimellan men de spelar vanligen ingen roll. När syret är slut börjar de använda nitrat, när nitraten är slut börjar de använda sulfat/sulfit. Men det gäller som sagt för bakterier som äter organiskt material.

De bakterier som bor i ett svavelkulefilter är lite speciella, så kallade NRSOB eller Nitrate Reducing Sulphur Oxidizing Bacteria. De är chemoautotrofa, äter nått annat än organiskt kol, och har väldigt låg konkurrenskraft jämfört med de bakterier som äter organiskt kol.

Följande händer under uppstart av ett svavelkule filter:

1. Tomt filter

2. Filtret koloniseras av NRSOB

3. NRSOB börjar dö

4. Döda NRSOB fungerar som "mat" för heterotrofa Nitrat reducerare

Kom ihåg att de heterotrofa tar nitrat först, sen NRSOB.

5. En balans uppnås(om halten nitrat in är ungefär samma)

Får filtret för lite nitrat händer följande(och det kan ta tid):

1. Heterotrofa bakterier äter döda NRSOB och får slut på Nitrat att andas

2. NRSOB bakterierna blir vilande och/eller dör pga nitratbrist(och blir mer mat åt 1)

3. Heterotrofa bakterier äter döda NRSOB och använder sulfat i vattern för att andas

4. Du känner vätesulfid lukten ut ur filtret.

Detta betyder:

Känner du svavellukt ur ett svavelkulefilter kan du betrakta det som nystartat, alla NRSOB är döda eller vilande.

Produktionen av svavelväte är beroende av åldern på filtrer(mängden tillgänglig mat åt heterotrofa nitratreducerare), syrehalt in och nitrathalt in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...