Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 hallå!!har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt?? Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Kör på kallt, har för mig att "varmare" vatten förkortar livslängden på membranet. Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Temperaturen påverkar också membranets kapacitet (l/h), men vem har bråttom? Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Vatten från den varma vattenledningen brukar dessutom innehålla mer metaller, speciellt koppar, så det är ytterligare en anledning att endast använda kallvatten. Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 hejEn fråga lite vid sidan av men... Jag har blivit less på att hämta vatten hos akvarielagunen så jag tänkte skaffa en osmos. Jag vet dock inte så mycket om dessa. De som är på 30L/dygn, är de inte lite klena. För det är som det i namnet säger bara 30L per dygn? Då blir man väl tokig innan man har fått ihop en 25L dunk... Räcker ju bara till en veckas avdunstning Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Håller med 30l/dyngn är lite lite tänk när du ska göra ett vattenbyte å får samla vatten i en vecka. Jag har en 150l/dygn funkar bra man kan väll gå ner lite men under 90l/dygn tror jag blir lite litet som du säger Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 en annan fråganär man inte använder osmosendvs. bortkopplad är de nåt speciellt man behöver tänka påmed slangarna?? Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Om du inte ställer bort den någon längre tid så är det inga problem. Om du inte ska använda den på en månad eller så så kan man tömma den jag brukar altid köra igenom min så att jag får bort det vatten som ståt stilla i osmosen för säkerhets skull Citera
Guest Gäst Postat 2 maj 2004 Postat 2 maj 2004 Hej, När jag köpte min osmos så blev jag tillsagd att aldrig tömma osmosen på vatten pga att membranet kan (och kommer troligen) ta skada när den torkar. Ingen annan som vet något om detta? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.