Gå till innehåll

Pumpar - För hög ljud-nivå


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tjena,

hur gör ni med era pumpar som är i karet? Så fort jag bara närmar mig en glasruta med pumpen så kommer det här j-vla resonans-ljudet. Börjar bli så trött på det.

Någon skummare som är ljudlös?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hehe...jag skickade tillbaka min pump till han jag köpte den av först för att jag tyckte den lät som de höll på att riva huset brevid. Dock så var det inget fel på den och efter att ha bytt akvarium så stör jag mig inte så mkt på ljudet från den,dock så ska jag byta ut alla pumparna mot en Streamer och se om den låter mindre.

Skummaren slängde jag ur...någon måtta får det väl ändå vara på oljudet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Johan:

hur långt ut från akvariet går denna? Skulle du säga att man kan ha denna i ett vardagsrum utan att störa sig på ljudet?

Ooops såg att det är en invändig som hänger på sidan.

Såg din post på reefcentral.com ang. ljudet. Du blev av med det då med andra ord?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är väl inget fel på själva skummaren,men det är kraftiga vibrationer mellan skummaren och skummarkoppen(den ligger ju liksom löst på och skakar),har provat med lite eltejp men det blev bara sådär...ska se hur det går med vattenvärdena framåt,blir det för illa så får jag väl ta tag idet och fixa till oljudet,kanske trycka intill koppen med gummiband eller något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hm skummt jag har en likadan "i garderoben iofs" men den är helt tyst , har du kollat så att pumppen vekligen sitter som den ska ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

sgadrian, svar på tidigare:

Japp, inre lagret och bussningen satt lite löst

efter transporten. Jag pressade dessa på plats

och sen blev det en enorm skillnad.

Fördelen med denna skummare är att den har en

relativt liten pump (låg effekt) men ändå drar

med sig massor med luft. Enligt Tunze för akvarim

mellan 400 - 1200 liter (pumpen är på 21 W och ger

ca 600 liter luft).

Tror inte man stör sig på ljudet från denna

skummare. Jag gör det iallafall inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ok,

jag är extremt petig när det gäller ljudet. Min flickvän störs inte av ljudet men jag gör det. Det brukar vara tvärt om tror jagsmiley1.gif

Har gjort en del tester och kommit fram till att akvariet är som en stor resonanslåda. Skummare, pumpare etc. låter ingenting när de inte är i kontakt med akvariet. Hur löser man något sådant? Jag har provat att sätta skummgummi mellan pryl och akvarie men det funkar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tänkte bara uppdatera,har kört igång skummaren igen...nu låter den inte ett skvatt plötsligt smiley3.gifKonstig grej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...