Gå till innehåll

Fråga om Ozon


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jag har en ozonisator jag provade att sätta in men då tappade skummaren mycket effekt så jag tog bort den igen.

Någon som har erfarenhet från ozon.

100mg sander ozonisator med siliconslang till 1250 deltek skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan ja detta har pratats om tidigare å vi kom nog fram till att man måste ha en luftpump som sjussar på luften genom ozonapparaten å vidare till skummaren.

Luften genom ozonapparaten verkar reduseras eller så orkar skummaren din ej suga så mycket luft till sig när ozonapparaten är tillkopplad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Då skall man alltså ha ytterliggare en apparat i skåpet som puffar på innan ozonisatorn. Hur mycket luft skall den ge. Är det någon som använder ozon .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag använder ozon - har så gjort under många år. Mina ATK-skummare drar igenom ozonisatorn, samma modell som du har, utan hjälp från luftpump. Ozonisatorn går kanske 6 timmar varannan vecka. Inställningsvredet står aldrig på mer än 50% effekt. På åttiotalet använde jag Sanderskummare med luftpumpar - enl principen Christian beskriver - det fungerar också alldeles utmärkt. Vet ej hur mkt luft Deltec drar...

Min erfarenhet är attdet går att"avfärga" vattnet med ozon - gula skiftningar försvinner och vattnet blir fullkomligt kristallklart. Vet att det är skadligt men ingen/inget har dött hitintills - att iakttaga försiktighet är att rekommendera. Annars kan man ju alltid använda aktivt kol i samma syfte.

Läs böcker i ämnet - Fosså/Nilsen, Sprung, Tullock, Paletta etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nu har jag varit i garaget och hittat en luftpump och det fungerar.

Men jag måste hitta på något för att slippa vibrationerna

Tack för svaren och det är bara att kämpa på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej .

Nu har jag provat ett dygn och det som hänt är att ibland slutar skummaren att skumma. Jag har provat fram att det blev för mycket luft så jag drog ner lite sen har det gått som det skall.Luftpumpen satte jag på lite silliconeslang sen blev den tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej

Nu har jag provat fram och tillbaka några dagar och jag har gett upp. Skummaren fungerar inte lika säkert och bra så jag tycker att det jag känar på gungorna förlorar jag på karusellen.

Det måste finnas något annat sätt att få ozon i vattnet. Varför inte en syresten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Konstigt att Du inte får det att fungera riktigt, annars skall Ozon göra skummaren betydligt mer effektiv. Skriv ett mail till Deltec o hör med dom hur mycket luft din modellbhöver för att fungera tillsammans med en Ozonisator. Jag själv har en Deltec APF 600 och en Sander ozonisator, har kopplat den direkt mot luftintaget och det fungerar helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vad jag har läst är att ozon ursprungligen användes för att öka skummarens kapacitet men att detta bara gäller små mängder. Större mängder ska då ha motsatt effekt. Prova att köra mindre mängd ozon. För att erhålla klart vatten ska det bara behövas små mängder ozon. Kör du din för fulla muggar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...