Gå till innehåll

Byggt en Överiningsbox


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Har byggt en box enligt skissen som finns här på forumet. Jag får inte vatten nivån att bli som på skissen "B"nivån ligger uppe vid "D'et"! När jag stänger av retur pumpen så försvinner allt vatten i kammare "D" (det för att simulera ett stömavbrott) det är inte så bra för sughäverten. Är det någon som kan hjälpa mig? Vadkan det vara för fel?.smiley19.gif

ytavrinningsbox1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om plattan F är tät så kan aldrig vattennivån i boxen sjunka under B på yttersidan av boxen. Detta pga att vattnet måste rinna över F för att komma till röret H. Eftersom nivån på yttersidan inte kommer under B så kommer inte heller nivån på akvariesidan av boxen heller att sjunka under B. Vatten nivån på insidan kommer alltid att vara högre än B. Däremot måste du undvika allt för mycket luftbubblor ner i boxen som följer med upp i rören G, då dessa kan fylla rören med luft om vattnet slutar flöda i rören G. Detta gör i sin tur att hävert effekten inte startar när nivån stiger i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hmm men varför blir det så här då ?

"När jag stänger av retur pumpen så försvinner allt vatten i kammare "D"

ska ju inte kunna sjunka under vattennivån väl ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo, den kommer att sjunka till strax under väggen F's nivå. Därför är det viktigt att rören G går en bit lägre än nivån på F's topp. Häverten fungerar så att vattnet flyttar sig från en högre nivå till en lägre, så när nivån på yttersidan och innersidan av boxen är lika så stoppar häverten men eftersom ingen luft har sugits in så är rören G fyllda med vatten vilket gör att häverten startar så fort som nivåerna blir olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vid normaldrift är det naturligt att nivå i kammare D är högre än i Kammare E. Dvs nivån ligger i kammare D alltid över nivån B. Det behövs en nivåskillnad för att skapa vattentrycket som gör att häverten fungerar. Ju mindre nivåskillnad desto lägre flöde. När du stänger av pumpen ska nivån ligga precis som på bilden. Att allt vatten försvinner ifrån kammare D kan bara bero på en felkonstruktion. Antingen så är plattan F för låg( den måste ligga högre än inloppet på röret G) eller så är det inte tätt precis som TedB skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Att nivån ligger vid D beror på att returpumpen är för stark eller att rör D är för litet.

Som jag ser det är det bra att nivån ligger högt i innerboxen. Annars blir fallhöjden större för vattnet. Detta skapar bubblor som kan fylla rör G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för hjälpen!

Med era svar så har jag nog hittat felkällorna. Rören Ghar för liten diameter och att i D så är dom för korta dvs dom går inte under nivån på F.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...