Gå till innehåll

Förhållandet mellan karbonater och kalcium


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Jag blir inte riktigt klok på mina vattenvärden sen jag drog igång kalkreaktorn. Redan när jag startade den hade jag lite snevridet förhållande mellan karbonater och kalcium. KH låg på ca 8 dKH och Ca på ca 450 mg/l. Troligen p g a att mina dospumpar ballade ur när jag körde TM Calcium liquid.

Nu har jag kört reaktorn i några veckor. Har försökt att köra rätt sparsamt så jag lagomt håller KH på en schysst nivå med förhoppningen att Ca-värdet ska sjunka sakta men säkert. Trodde jag var på rätt spår då jag mätte ett KH på ca 7.8 dKH och ett Ca som sjunkit från 455 mg/l till 440 mg/l.

Så köpte jag ett nytt Ca-test igår och mäter med det nya testet ett Ca-värde på 470 mg/l. Mätte om med det lilla som fanns kvar av mitt gamla test och enligt det testet ligger jag på 440 mg/l. Datumet har inte gått ut.

Frågan är vilket test man ska lita på?

Ska försöka jämföra med någon annans.

Ligger Ca på 470 mg/l måste jag ju absolut få ner det. Och är det 440 mg/l som är korrekt så vore det skönt att få ner det lite till för att ha lite marginaler.

Hur gör jag enklast?

Kan jag genom att justera pH:t i reaktorn få förhållandet mellan karbonater och calcium att ändras?

T ex att lägre pH ger mer karbonater i förhållande till calcium eller omvänt?

Eller ska jag fimpa reaktorn och bara tillsätta karbonater manuellt tills Ca har sjunkit?

Mitt Mg ligger på 1470 mg/l. Tillsätter inget magnesium förutom det som finns i Rowalith C+ som jag har i reaktorn.

Tilläggas skall att SPS:erna växer så det knakar, så jag verkar inte ha någon omedelbar katastrof i burken.

Tacksam för hjälp.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

...

Så köpte jag ett nytt Ca-test igår och mäter med det nya testet ett Ca-värde på 470 mg/l. Mätte om med det lilla som fanns kvar av mitt gamla test och enligt det testet ligger jag på 440 mg/l. Datumet har inte gått ut.

Frågan är vilket test man ska lita på?

Ska försöka jämföra med någon annans.

...

/Robban

Jag vet inte vad noggrannheten är på Ca-testen (det vet säkert någon av de gamla rävarna :-)). Jag kan dock tänka mig att den variation du upplever är naturlig för ett så enkelt test som används i akvariesammanhang. Mitt förslag är att ta ett medelvärde för de båda mätningarna (455 mg/l).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är mina idealparametrar 6,5-7,5/420-440/1300-1350. Så därför tycker jag att du kan sänka tiden du kör reaktorn och ta ner kh:t lite till och då kommer ca:t att komma efter. Sen får du utreda vilka av dina tester som stämmer bäst. Det som är mer oroväckande är hur ditt mg kan vara så högt, byter du mycket vatten med ett salt som har så högt mg eller är det också ett fel som är kvar sen du körde Balling?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa att minska tiden och se vad som händer. Verkar enklast.

Jag brukar byta 10% per vecka. Kan bli varannan vecka ibland och har hittills använt Reef Crystals. Nu har jag sedan ett vattenbyte gått över till TM reef pro och tänkte fortsätta med det. Mitt Mg har enligt testet alltid legat så högt. Brukar pendla mellan 1400-1470 mg/l utan att jag separat tillsatt något.

Om jag minskar reaktortiden borde Mg följa med ner något.

Ska blanda till lite saltvatten med Reef Crystals och Reef Pro och mäta Mg i dessa. Kan vara intressant att se vad det ligger på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...