Gå till innehåll

nytt 112l?


ghosten

Rekommenderade inlägg

hejsan

Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L....

Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON......

Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna.

Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen.

snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta :)-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas och välkommen in i denna hobby! :)

Jag vet inte hur mycket du har läst på forumet men under "mitt första akvarium" har du en hel del info.

Du kan använda ditt 112 liters kar till salt, absolut.

Det finns inget som säger att du inte kan det, dock brukar folk rekomendera lite större av olika anledningar, främst kanske för att vattenförändringar blir mindre smärtsamma i ett stort kar än i ett litet.

Det som JAG tycker du behöver är en skummare, några cirkulationspumpar, belysning (beroende på om du skall ha koraller och vilka isåfall), ska du bara ha några clownfiskar behövs det inte speciellt avancerad belysning.

tycker även att du bör ha osmos filter för att slippa obehagliga alger. Levande sten är något som du bör ha också.

Alla kar här är ju unika och folk kör med olika utrustning, vissa vill ha väldigt high-tech med massa heta prylar som iof, oftast är bra och underlättar medans andra vill ha en low-tech kar och det funkar oftast väldigt bra också.

Har säkert glömt en hel del, så ni andra får rätta mig.

Lycka till och välkommen till SVG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju välja själv att ha flera små eller en större, man brukar väl säga att man ska ha 15 gånger akvariets volym i cirkulation.

Många använder ju sump för att få bort tekniken, dock blir du aldrig av med pumparna, du kan säkert bygga in dom i LS på något roligt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

som sagts ovan, 100 liter är inget problem, bara lite "pilligare" att få bra balans i det. Kör själv med ett på 128 liter, o det funkar ok. Kolla länkarna här för fler:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12979

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13208

Lycka till - det finns många här som gärna hjälper tiil, vet av egen (mycket korta) erfarenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...