Gå till innehåll

nitratfilter Aqua Care ADN75


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Köpte Aqua Cares nitratfilter för ett tag sedan men har inte vågat starta det ännu då flera bekanta haft problem med starten av detta filter! Filtret har under uppstart snarare matat akvariet med nitrat (mycket högre halt ur filtret än i akvariet!)än reducerat nitrathalten och det har tagit flera månader att starta upp det. I ett fall startade filtret inte alls trots 3 månaders startförsök. Nitrathalten i akvarierna har hamnat på farligt höga nivåer!

Är det några av er som har några erfarenheter av detta filter och några bra start-tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

har oxå köpt ett sådant men inte haft några problem.

det jag komm att tänka på är ju att flödet genom det har ju stor betydelse för hur pass det funkar, har för mig att min 3L och max 15L/h beroende på hur mycket man vill reducera nitraten (lägre flöde så tar det bort mer)

det kan kanske vara felinställt eftersom det inte funkar.

när jag köpte mitt så sa de att man ska ställa in det på 2droppar per sekund ca 3L/h och sedan öka flödet när filtret är igång ca tre veckor och nitraten är på noll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag följde manualen och startade det med i droppe/sekund. efter någon veka hade jag höga nitrit och nitrat världen ur filtret(lukta gojja)efter ca 2 veckor var det igång. Hade dock inga problem med för höga världen i akvariet.

att tänka på är att filtret är avsett fär 1500l och det blir lätt liteför effektivt, jag tog ur ca2/3 av svavelkulorna innan jag startade det för att det inte ska bli för mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag tog oxå ut endel av kulorna men bara 1/3del

1500L? jag hade nästan för mig ag 75:an var för 1000L

jag har 1100L kar men lite fisk så därför minskade jag ned på svavlet, en annan sak som kanske kan inverka är om det är gammalt eller nystartat kar. jag misstänker att de som får problem har gammla kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag hade problem med både nitrit och nitrat vid inkörningen men efter ca 4 veckor så fungerade det utmärkt. I mitt fall så tror jag att det beror på att jag matade lie för mycket i början. Det är nog en av de bättre investeringar jag har gjort till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har fått för mig att man gärna ska ha lite nitrat i akvariet annars så trivs inte koraller. Upp till 20 är nog helt ok, tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Algerna som ger korallerna sin energi måste ju oxo få sin näring någonstans ifrån I naturen får korallen i sig den via det den fångar och äter upp.

I ett akvarie där denna föda inte finns tar korallen näring från vattnet så en liten mängd fosfat och nitrat är livsviktiga för koraller. Vi snackar ju dock väldigt små mängder.

Problem kan ju uppstå om du har ett fint akvarie med 20-30ppm nitrat och stoppar i ett filter som reducerar nitraten till 0 på en vecka, då kan koraller protestera och dö för att förändringen går för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

korallernas alger lever så vitt jag vet i symbios med koralldjuret, dvs lever i huvudsakpå ljus och restprodukter från koralldjuret. Hur mycket extra näring korallen och algen plockar från vattnet vet jag inte, inte heller om det är nitrat eller annat organiskt material

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Läste på aquacares hemsida att koraller tillochmed kan döpga att dess alger växer för fort om det finns mycket fosfat i vattnet.

Att koraller vill ha lite nitrat i vattnet har jag bara antagit är för att dess alger behöver det för att växa, låter ju lågiskt att om korallen inte kan fånga tillräckligt med mat föra atttillgodose dess algers behov så får dom ta näringen från vattnet. Korallens alger fungerar väl som alla andra fotosyntes levande växter, att den omvandlar näringsämnen(nitrat,fosfat) till energi med hjälp av solljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Koraller (inkl SPS)växer bäst med viss nitrat (5-10ppm) i vattnet.Däremot är det helt korrekt som Pwin skriver att korallens pigment framträder bättre då nitrathalten är låg, och korallens färg värdesätter vi ju alla. Anledningen är att zooxanthellerna trivs bättre med lite näring i vattnet, och zooxanthellerna är bruna/gröna.

På samma sätt trivs och växer SPS bäst under 6500K-lampor (som innehåller minst lika mycket PAR som en blåare lampa). Anledningen att vi hellre har blått ljus är att alger trivs sämre, samt att pigmenten framträder bättre.

Angående nitratfilter anserjag att det är en onödig grej, därför att alltför högtnitratvärde i ett välskött korallrevsakvarium är mycket ovanligt. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.

Min övertygelse om LS är att den endast behövs för att "så in" annan porös sten, men att göra på detta sätt kräver tålamod, vilket de flesta av oss inte har. Att bara använda LS är självklart bättre (förutom att risken för mantisräkor, krabbor, glasrosoroch andra mindre önskvärda djur ökar). De djur/bakterier/svampar som inte klarar att sprida sig till annan sten ser jag inte vad man skulle ha för nytta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

"Angående nitratfilter anser jag att det är en onödig grej, därför att alltför högt nitratvärde i ett välskött korallrevsakvarium är mycket ovanligt."

meningen med ett nitratfilter är ju att man ska kunna ha mycket fisk och mata dem rejält, det har ju inte funkat så bra med många fiskar i ett rev akvarium förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har kört AC lilla nitratfilter sen i höstas med mycketbra resultat. Kör man det med lite känsla och koll så funkar det utmärkt. Skölj kulorna i en finmaskig håv så all småkross och skit försvinner, dåjobbar filtret bättre. Man kan ju oxå plocka bort kulor för att anpassa det hela till akvariets vattenvolym. Bör göras rent och startas om mellan varven.Har ca 40 st fisk (varav 12 kiurger), 22 stenkoraller , 40 mjukkorall+småkryp i en 540 L och matar stenhårt varje dag, medknappt 10 i nitrat

Kör hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hmm efter en mycket trevlig lästund så undrar jag som inte har något.

Om man nu skulle köpa ett sådan här hur menar ni då man kan plocka ut "svavel" kulorna så det är mer tills ens akvarium?

-Kör man detta hela tiden med mindre kulor så är det kanske ej såeffektivt å man har ett mer stabilt nivå av Nitrat å inte en noll gräns

-Eller kör man lite då å då, tömmer det hela å låter det vara ett tag å kör sedan igen. När man nått "sitt" värde så stänger man av den.

Är det ej bättre då att köra ett för litet som håller värdet hela tiden än ett förstort som tar bort så snabbt

Borde ju bli en upp å ner gång i karet med nitrater?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tanken är väl att det ska gå hela tiden och om det är för effektivt får man ta bort lite svavelkulor för att det inte tar bort för mycket Nitrat, precis som du själv sa i ditt första påstående. Man får prova sig fram så nitrat nivån håller sig på 10, matar man mycket=mycket svavelkulor osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för alla svar!

Problemet med filtret är (vad jag förstår) att det under inkörningsperioden producerar nitrit + nitrat och att det kan bli problem med djuren under den tiden. Det är därför jag tvekar! Andra (heterotrofa) filter kan man starta utan att köra vatten från akvariet igenom filtret så kanske skulle man satsa på ett sånt filter i stället.

Låga nitratvärden innebär att även koraller behöver matas regelbundet men å andra sidan så ska färgerna bli destå kraftigare så det borde vara värt det besväret!

Får se hur jag gör - väntar nog ett tag innan jag bestämmer mig! Bättre skynda långsamt i den här hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

problemet med det här filtrett är att folk startar det för fort!

man får smyga igång det med max 1 droppe i sekunden i början...... tog ca 3 veckor för mitt filter att starta nu funkar det kanon hadde ca 70 i nitrat i början nu har jag 0..

det är bland det bästa jag har köppt fattar inte varför folk klagar på det startar man det långsamt så är det oslagbart matar som en dåre får i alla fall inga nitratvärden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

det är väl iofs omöjligt att det inte finns nitrat i akvariet pga av att cyanobakterier kan fixa det sjävla från kväve?

Och om man matar mycket, så påverkas väl mest hur mycket fosfat som finns i akvariet(även om vi har svårt att mäta det)?

Dock så finns det väl alltid fosfat om det finns nitrat, så om man tar bort fosfaten så minskar nitrat?

Sen bör väl inte SPS-koraller påverkas nämnvärt av att man kör ett nitratfilter, med tanke på hur lite näring det faktiskt finns där de lever i naturen.

Kom att tänka på en annan sak, är inte dessa nitratfilter ett slags substitut för levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

en till sak, vore bra om vi skiljde på olika koraller när det kommer till mat osv, med tanke på det är en väldigt stor skillnad på olika korallers matbehov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hedan: Hur mycket vatten (l/h) kör du med? så fort jag gasar på lite mer än droppar så bildas nitrit i returvattnet från filtret. Har haft igång det nu i 3 månader ungefär. Kört med 1-2 droppar från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jo jag kör med ca 2-4 droppar i sekunden och det funkar skitbra

nästan för bra har inga mätbara nitratvärden alls i akvariet.. skulle vilja ligga på ca 10 i nitrat har tagit ur lite kulor nu och ökat lite på flödet!

men som sagt felet alla gör är att dom har för brotom.

Niclas funkar ditt tar det bort nitratet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

inte mycket underhåll när det inte funkar längre allså det inte tar bort nitrat så sköljer man kulorna i saltvatten och startar om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...