Gå till innehåll

Hur mycket Levandesten??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Absolut minsta tänkbara mängd är 5% av vattenvolymen. I ett 100liters akvarium bör man alltså ha minst 5kg levande sten.

Personligen tycker jag dock 10-20% är att föredra.

Uppåt finns egentligen ingen gräns mer än att det ska se snyggt ut, fiskarna ska ha simutrymme och vattnet ska kunna cirkulera hyfsat.

Själv ligger jag nog kring 25-35% procent i sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lavasten är inte att rekomendera, det kan innehålla allt möjligt tex. järn och silikat.

köp istället faxe kalk då slipper man vara orolig för att man blir tvungen att riva ut stenen om det skulle vara något fel.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

finns det överhuvudtaget någon vetenskaplig undersökning om att lavasten skulle vara farligt i saltvatten??

Det står jui all litteratur och i alla forum att lavasten kan innehålla metaller etc och det är ju förvisso sant - men emitterar verkligen stenarna något i saltvatten? Är det en skröna?

Tacksam för tips då jag har ett 720L igång med ca 100kg levande sten och 60 kg lavasten. Har varit så i 7 år och inte något har gått snett - inte ens mina Acropora eller mina Achanthurus verkar må dåligt av lavastenen.

Vad gör jag fel???

/Gösta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dök för ett år sedan utanför Bali, vid ett ställe som heter Tulamben. Stranden består av lavasten och på botten långt ut ligger det lavasten. Stranden ligger vid foten av en vulkan. Korallväxtligheten kan man inte säga var riktlig, men visst fanns det både stenkoraller, mjukkoraller, anemoner och fisk där. Jämfört med andra platser jag dök på så var det mindre korallväxtlighet, vilket jag tolkar som att lavastenen har en viss påverkan.

Kajj_Sarco_Tulamben_M.jpg

Kajj_Zanclus_Tulamben_M.jpg

Kajj_Fjärilar_Tulamben_M.jpg

Sen är det naturligtvis skillnad på ett slutet akvariesystem och havet.

Men, om du, Gösta, inte talar om det för invånarna i ditt kar så kommer det säkert att fungera 7 år till. Humlan borde inte kunna flyga, men den vet inte om det...

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var får jag tag i faxe kalk då?? jag har fattat det som om att det är mycket billigare , men hur ser det ut och hur pass bra är det att ha det i akvariet?

__________________

jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faxekalk är väl egentligen det samma som levande sten, fast det är inte levande och det har blivit komprimerat under tusentals år. Alltså lite för lite porösitet för att funka som levande i karet. Jag ser att du bor i karlshamn. Då har du inte allt för långt till akvarieudstyr i köpenhamn. De har faxekalk som legat i ett offentligt akvarium och är levande på utsidan, billigare än vanlig död sten här i Sverige.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...