Gå till innehåll

Golden Pearl part 2


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jag ville bara berätta om mina erfarenheter under nästan ett år. Under våren körde jag på med GP. Rörmaskar, skalamöbor etc frodades tyckte jag. Men att det säkert berodde på GP kunde man inte veta. Under sommaren fick jag en massa polyp bailout av porites. Kan bero på stress att det var varmt eller så fick de chans att ta sig för att det fanns rikligt med GP. Nåja, min lilla grunda sandbädd blev full av gröna slemalger i samma veva. Rätt fult. Så efter sommaren tog jag bort foderautomaten. Jag har bara matat firrarna under hösten. Slemalger kommer dock fortfarande på sanden. Däremot har smålivet börjat tunnas ut lite. Skalamöbor är sällsynta. Svampar färre. Rörmaskar lite färre. Golden Pearls gjorde uppenbarligen nytta är min slutsats, så jag har börjat igen :) Jag får se slemalgerna som nyttig näringsexport ;)

Vad har ni andra för erfarenheter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Körde med GP ganska länge utan några negativa effekter förutom möjligen just något fler alger. Efter nedrivning och flytt av karet har jag nu kört relativt sparsamt med GP i och med att DSB:n inte riktigt är redo för den större näringsmängden som GP skulle innebära.

De positiva effekterna liknar de du refererar till, fast utan att ha haft möjlighet att nollställa alla andra möjliga variabler så är det ju som du nämner frågan om det är GP som gjort det eller något annat. Fast samtidigt gjorde jag inget annat än vad jag gjorde innan jag började med GP så med viss sannolikhet är jag övertygad om att GP ger en ökning av antalet filtrerare, att det är positivt för korallerna som får ett ökat energiintag och när väl DSB:n är igång är jag rätt övertygad om att GP även kommer att vara positivt för denna i och med att det blir mer mat för djuren i DSB:n.

Å andra sidan är det möjligt att det finns andra matningsformer som skulle ge lika bra eller bättre resultat än just GP. Borneman har ju till exempel lagt ut sitt recept på korallmat på reefcentral, jag har inte prövat det men misstänker att det skulle ge liknande resultat. Tills vidare matar jag LPS korallerna med musselkött och SPS korallerna får klara sig med de borstmasklarver och andra plankton som svärmar ur DSB:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vad för foderautomat har ni använt?

Jag har inte riktigt lyckats automatisera min GP-utfodring så den har blivit lite sporadisk.

Jag har även bytt belysning så det är svårt att säga vilka faktorer som orsakat olika resultat.

Jag har iaf haft bättre utfärgning och tillväxt av koraller än någonsin. Mina mjukkoraller fraggar konstant av sig. Jag har mängder med smådjur nu vilket har lett till att jag har två tjocka mandariner istället för två benrangel till mandarinfiskar.

Jag hade inga problem med slemalger. Valonia frodades däremot bra.

Vid jul klantade jag mig och råkade lämna ljuset på 4 dagar och efter det har jag haft problem med alger... men det är troligen inte alls relaterat till GP, då jag inte hade använt det på typ 2 veckor innan..

Jag är i princip enbart positiv... det enda som inte funkat för mig är automatiseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kan inte påstå att jag lyckats automatisera utfodringen heller men i och med att jag nu har akvariet mitt framför näsan 10 timmar om dagen, har det på kontoret, så räknar jag med att kunna sköta den biten oautomatiskt. Blöter upp en lagom mängd i en kaffekopp och låter det sjunka innan jag häller i det i tanken.

Prövade med NutraMatic fast antingen kom det för mycket eller för litet så det var tyvärr ingen hit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag använder mig av Eheims lilla foderautomat. Funkar fint! Jag har två till att sätta in :) 12 ggr/dygn ska väl räcka. Nu har jag ingen ytavrinning förutom osmomaten som blåser ut i akvariet igen. Antar att det är ytavrinningen som ställer till det för dig Hasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Oj verkar som GP är något att satsa på, var kan man köpa GP. Läste den förra tråden när den var aktuell och det verkar som om det inte är hellt enkelt att på tag på GP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hmm ja jag har ju fortfarande kvar utav mitt jag köpte och Antiasen älskar detta foder.

Skulle det funka med att ha det färdigt blandat med vatten i en flaska eller blir det då dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Färdigblandat tror jag inte skulle funka. Det börjar brytas ner ganska snart då.

Eventuellt i fryst form kanske?

De minsta storlekarna är helt slut nu... ska eventuellt ta hem igen... antingen GP eller testa liknande av annat fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...