Gå till innehåll

Odla Clownfiskar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om det finns några odlare av clownfiskar på detta forum, även om du odlar andra fiskar är jag intresserad av att komma i kontakt med dig för utbyte av information. Jag har redan kontakt med en kille som har ganska lång erfarenhet.

Alla erfarenheter är välkomna, så hör av dig!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har kontakt med någon som odlar saltvattensfisk här i Sverige???

Någon måste det väl finnas som har erfarenhet av detta, hör er för med era vänner inom hobbyn. Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med dem som har erfrenhet av detta. Huvudsakligen för en diskution kring foder och levnadsmiljön för ynglen under deras första 14 dagar i livet!

Allt gott

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har ställ samma fråga själv med liknande resultat .Man kan kanske dra en pralell med sötvattens sidan ,rev akvarium motsvarar ungefär ett växt akvarium och folk som håller på med växt akvarium brukar ju knappast vara dom som är stor odlare direkt.

Om du verkligen vill odla clowner så fins det väldigt mycket om det på utlänska sidor, lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy,

Har befunnit mig i Norge för arbete/fiske några dar så jag har inte sett tråden förrän nu, men jag har viss erfarenhet av clownfiskodling (2 arter med lyckat resultat). Satsar nu på att i första hand odla gobies och dvärgkejsare (så snart foder blir tillgängligt).

Ställer gärna upp med de erfarenheter jag har, det bästa du kan göra är dock att inhandla "Clownfishes" av Joyce Wilkerson i den boken står i princip allt du behöver veta!

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan-Fortsätter du att odla clowner och isåfall vilka arter är det du odlar? Tänkte nämligen försöka få tag på ett par små ocellaris om nån månad och vill helst ha odlad fisk. Om du inte odlar längre,vet du nån som gör det?

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bjarne och stefan! Kul att ni hör av er!

Bjarne. Ja jag har surfat runt en del men tycker att det ibland är svårt att sålla bland all information, men jag har laddat hem ett antal artiklar och forumsinlägg för att fördjupa mig i.

Stefan. Kul att du har lyckats med några clowner, vilka arter är det? Spännande att du tänker ge dig på dvärgkejsare, det är faktiskt något som jag också har i tankarna att göra.

Nu är det så här att det inte är jag som i första hand söker hjälp utan en kompis som heter Bengt. han har inte dator och skulle gärna vilja komma i kontakt med andra för att kunna utbyta erfarenheter. De utrikessidor som finns är lite svåra då engelskan för honom är lite knaglig.Han har odlat fisk i typ 20 -25 år varav Clowner i snart 10 år tror jag. Så jag försöker bara att hitta likasinnade att förmedla till honom. Lägg gärna ett mail till mig på private messenger med tfn. Är det några förutom de som har det hemliga fodret borta i usa som lyckats med att odla Centropyge arter som du känner till?

Men jag skall försöka att lära mig så mycket som möjligt av honom och får låna utrustning som behövs samt de foderkulturer man behöver. Jag har just nu 2 ocelaris från honom och en clarkii. Men då mina akvarier är färdiga skall jag få låna ett lekpar av honom och prova att odla.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har kunnat läsa mig till så är Clarkii idealisk att börja med -ynglen går att starta på minsta sortens artemia (sanfrancisco strain?) för att inte tala om att dom vuxna är mycket tåliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengts erfarenhet är att ocelaris är lättast att dra upp till vuxen storlek, men du har rätt i att clarkii är en av de som lättast verkar ta foder. Det är större dödlighet på clarkii yngel än ocelaris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet var man på internet kan få tag på hur man odlar clowner? Är detta mycket svårt? Är det något speciellt som krävs?

/macce

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på reefcentral.com på Breeding, gör en sökning på art eller typ, finns gott om info om clownodling.

Ett säkert tips är annars Joyce Wilkersons "Clownfishes", från en av pionjärerna inom odling av clownfiskar eller Martin A. Moe "Breeding the orchid dottyback" som inte specifikt handlar om clownfiskar men tar upp generella frågeställningar som är direkt överförbara till clownfiskar.

Enligt mina egna erfarenheter är det inte så svårt men det är till viss del tidskrävande och lite pilligt och söligt.

Du måste ha uppväxtkar med doppvärmare, belysning, filtrering osv., yngelföda och lämpligen föda till yngelfödan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Tommy

Jag måste först försöka få tag på två vuxna clowner, helst ett lekpar. Dock vill jag bara ha ocellaris eller percula. Nån som har några tips. Det verkar ju inte som det vimlar av dem eller?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte nödvändigt att skaffa ett lekpar, det räcker nog med att skaffa två som är fullvuxna och mata upp dem rejält i ett eget kar så kommer de nog igång. Får de ett eget kar är chansen att de leker mycket högre och de kommer igång snabbare då de slipperbry sig för andra fiskar. Jag tror att ocellaris leker vid ca 1 års ålder men jag är inte säker.

ocellaris och percula brukar väll de flesta handlare ha hemma då och då! Hör med din lokala handlare så tar han nog hem till dig.

Föresten ta och skaffa en identitet här på forumet så blir det enkelt att komunicera då du även kan använda private messenger!!

Lycka till

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som har funderingar på att börja odla av clownfisk i större skala rekommenderar jag att införskaffa boken "Conditioning, spawning and rearing of fish with emphasis on Marine Clownfish" By Frank H. Hoff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...