Gå till innehåll

Säkrare akvarium?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet om helgjutna akvarium är säkrare mot läckage

eller är de känsligare mot spänningar i glaset? Funderar på att köpa en ny burk med helgjutna fram och sidorutor, borde ju vara lite säkrare än "vanliga" sillikonerade akvarium, man slipper ju åtminstånde 2 sillikonfogar.

Är det någon som vet??ermm.gifVet inte om det går att förstå vad jag menar men gör ett försök...

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, bra fråga... ta ett snack med din akvarieaffär eller zoobutik så får du nog bra svar... jag kan inte ge dig mer än gissningar och det vore nog inte speciellt säkert wink.gif *asg*

Lycka till!

ha det...

__________________

MVH/Jenny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte säkert men jag har hört att de är mycket känsligare, det hela handlar nog om spänningar i glaset som du själv nämde.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa fråga:

Hur är det med aluminiumramakvarier (låångt ord) är de säkrare

än "vanliga" helglasakvarier???

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumramen är väl för det mesta bara en utsmyckning. De har ingen bärande funktion förutom mittstaget. Om det bara finns ett mittstag på karet så tror inte jag att det är någon skillnad mellan helglas och aluram (lite kortare ordsmiley2.gif)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skillnaden är belastningen på karet.

ett helglas är ofta tillverkat i lite tjockare glasoch det brukargöra dem lite dyrare jämfört med ramakvarium där ramen ger stadga och fördelar "trycket" men det finns ju undantag, vissa helglas är ändå billigare men ett sådant skulle jag aldrig våga köpa. det gjorde min broroch han fick byta det tre ggr för det läckte, kanske ska nämna att han slängde ut skiten och inte har något akvarium alls nu.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...