Gå till innehåll

odla artemia


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Är det många som gör det? Hur länge överlever artemian i karet? Är det möjligt att få dem att föröka sig i akvariet också??

Jag är totalt nybörjare på detta området. Tips emottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tror inte det är många som odlar artemian i Sverige. Det är billigare och enklare att köpa fryst.

Nykläckt artemia överlever hur länge som helst i akvariet så länge de inte blir uppätna eller bortfiltrerade... De svälter ihjäl efter ett par dagar om de inte får något foder dock.

Man kan mata dem med olika saker... bäst är dock olika former av växtplankton, dvs alger. Det finns koncentrat av alger att köpa eller så kan man odla de här algerna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej !!

Jag har också funderat på att försöka driva upp Artemia så att de blir lite större.

Anledningen är att jag tidigare haft en chelmon Rostatus som jag inte fick att ta min mat utan den dog av svält när glasrosorna tog slut.

Om man har i levande föda så borde dess instinkter göra att den äter maten tills dess att den lärt sig att det som jag stoppar ner går att äta.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag odlar artemia då och då.Driver upp dom i pet flaskor och sedan över med dom i ett litet kar som står i dags ljus gärna med "algblomning" i men med lägre salt halt än i huvud karet. I pet flaskorna så kör jag hälften med vatten från huvud karet och hälften färsk vatten, en udd av en tesked med artemia ägg och så en luftsten kopplad till en luft pump.Det tar lite drygt ett dygn innan äggen börjar kläckas. Till det lilla karet tar jag gammalt vatten från stora karet när jag byter vatten där,späder detta med färsk vatten och låter stå ljust med lite tur så blir det en hel del växtplankton som artemian kan äta av när dom efter kläckning förs över dit. Jag använder mig av både nyckläckt artemia och sådan som har fått växa till sig. Mina koraller verkar trivas bättre när jag matar med levande artemia.Tubastrean slår ut enormt mycket och det gör Dendronephtyan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har dragit upp artemia på samma sätt som Zavante. Har dessutom haft turen att det har hamnat några i sumpen som nu har vuxit till sig. Har kollat noga och jag är nästan säker på att det är artemia. Matar sedan en tid med instant algea vet inte om det har någon effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är ju lite bökigt med att odla artemia, Fast det är rätt kul att man kan få levande saker som simmar runt av ett grått pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har köpt en pryl man hänger i akvariumet där man häller i ägg, när äggen kläcks simmar de ut och blir uppätna ingen dyr pryl kostade 206 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vad var det för märke på den Artemiakläckare du köpte TedB, och fungerar den bra?

Har också skaffat mig en Chelmon rostratus som är lite kinkig med maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...