Gå till innehåll

Fosfat


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jag har aldrig tidigare haft några problem med fosfat i någon av mina burkar. I den större så låg nivån ett tag efter uppstart på 0,2 och jag fick ner den till 0 på två veckor med hjälp av RowaPhos. Nu när jag kom tillbaka från Australien efter att ha lämnat akvarierna i min mors vård (ja, jag vet)så var det mer alger än vanligt. Inte katastrofalt, men för mkt för att jag ska vara nöjd. Smutsgröna och på vissa ställen vinröda trådalger i tussar. Nitrat har alltid varit omätbart, men fosfat hade stigit till 0,5. Funderar på att dubbla RowaPhosfiltreringen ett tag, men det vore ju kul att hitta anledningen också. Det ligger väl nära till hands att tro att de har matat en del kanske, och en annan sak som jag nyligen har gjort är att jag har lagt i bottengrus. Det gör ju att det kan lagras mer skrot, men nitraten har som sagt inte ändrats. Kan det ändå påverka fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Gabbi

Fosfater kan lagras i materia och sedan gå tillbaka till "lös" form. Så visst kan fosfat finnas i bottengrusen, men det verkar inte så troligt om det är ny korallgrus eller dylikt. 0,5 i fosfatvärde är inge kul :(

Mvh Martin

__________________

–Så länge det funkar, gör du rätt!–

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det borde väll vara matningen som gjort det fast man får nog mata på rätt rejält för att komma upp i dem värdena.

Är det lika högt i bägge burkarna?

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om du får så höga värden trots att du kör med Rowaphos så är nog Rowaphosen mättad. Jag tror inte du behöver dubbla mängden, men snarare byta ut mot ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för alla svar. Nej, den lilla burken har inga mätbara fosfatvärden alls, vilket är lite skumt eftersom det ändå ligger nära till hands att tro att det är övermatat av mins välmenande släktingar.

Rowaphosen stopade jag i ny direkt när jag kom hem, men den kanske ändå är mättad? Det kanske, hemska tanke, var mkt mer än 0,5 direkt när jag kom hem och stoppade ner RP? Isåfall kanske den har gjort vad den har kunnat och tagit ner det så mkt den kunde så att säga.

Ett foder som jag nyligen börjat använda och som är nytt för mig är Tetra Delicas brine shrimp i "gele" så att säga. Ett färskfoder som man kan hålla i rumstemperatur, ungefär som äcklig kattmat på burk. Fiskarna älskar det, men kanske innehåller det mer fosfat än vad som är bra...Någon som testat detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är inte omöjligt att det finns mycket fosfat i vissa typer av mat.

Bla har jag läst att frysta musslor innehåller mängder.

Vet inte om just det foder som du beskriver innehåller fosfat. Som du beskriver "i gele" så är det väl svårt att sila bort artemian.

Bifogar länk på fosfatinnehåll i olika foder

(vet inte om du kan tyska annars kan jag förklara om du vill.

Tabellen visar ändå skillnaderna i foder)

acuacare fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för länken...Hm, röda plankton använder jag ju en del, men jag tror inte min mamma fodrade med det när jag var borta...Lutar nog mot att det kanske är geleartemian. Jag silar den inte alls, utan de äter smeten som den är...Hmpf, dax att börja slita sönder gamla strumpbyxor, för jag har inga filterpåsar kvar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

YYyyylll. Jag är nog något så ovanligt som en icke teknikintresserad saltvattensfantast...Fast jag vet vad det där är dock...vi har dem på jobbet, så jag brukar blänga på dem när jag går förbi..*ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...