Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Har haft grus i ca 2 veckor i karet, gruset blir alldeles brunt efter någon dag, är det något som förbättras med tiden i och med att det blir fler baktierier mm i gruset eller en följd av att man valde grus (1-2mm) istället för sand? // Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Antagligen brunalger(diatomer,kiselalger), du använder antagligen inte osmos och då får man leva med det. Är akvariet nystartat så kan det bli bättre med tiden men det försvinner aldrig helt./ Mattias__________________Mattias Pettersson Tank 95x40x45,TF200,25W UV,250W MH,Nitratfilter,kalkreaktor,Div koraller anemoner och Fisk. Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Det är inte kiselalger, snarare rester av avföring och mat som inte bryts ner tillräckligt snabbt. Rör man runt i sanden så blir det skräp moln och sanden blir ren. Har osmos vatten och har inga algproblem. // Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Slamsug gruset varje gång du byter vatten!! __________________Ha de// Calle Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 har hafft grus i ett år mitt grus är kritvitt!! har två st sandvändare (sjöstjärnor) och en sjögurka funkar kanon! Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Osmosfiltret är dåligt på att ta bort kisel. stefan Citera
Guest Gäst Postat 3 maj 2004 Postat 3 maj 2004 Det kan jag väll inte hålla med om ett bra osmos filter tar ner kisel värdena till en nivå som inte är skadlig eller ger några alger i akvariet har man osmos å får kiselalger så är det nog dax att byta filter__________________Jag stöder min lokala webbshop Citera
Xavante Postat 8 maj 2004 Postat 8 maj 2004 Ett väl fungerande osmosfilter bör defenitivt rena bort kisel.Mvh Thomas Citera
jimmy Postat 8 maj 2004 Postat 8 maj 2004 Troligt vis är det under inkörning låt det vara å om ditt kar är nystartat så byt inget vatten det gör bara det hela sämre ha tålamod.Har haft mitt grus i ca ett år å det är helt vitt har tre sandvändare i men frågan är om det behövs mitt förra kart hadde jag ingen bottenlevande i å gruset va lika vitt i det Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.