Gå till innehåll

Projekt NanoCube, Bilder mm


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tänkte bara dela med mig av mitt lilla projekt. Har en så kallad Nano Cube eller som det lite mindre glamouröst kallas "Guppyhotell" på 45l.

Har nu varit igång i ungefär 5 veckor med lite belysning och tillsats av Clear-Flo. Tror det är dags för lite lägredjur snart, kanske pepparmintsräkor som kan äta upp glasrosorna :-)

Belysningen är

2*18W PowerGlo + 9W Osram 67 blue

All elektronik är flyttad från huven och ut i en box för att undvika kortslutning eller andra elfel.

De två 18W rören ligger från hörn till hörn eftersom NanoCuben bara är 35cm bred och lysrören med kopplingar är ca 38cm.

Cirkulation

Pump medföljde nanocuben ca 300l/h skulle jag tro

Filtreras först genom filtermatta som rengörs en gång per vecka för att inte riskera att få nitrathärdar.

Sen går vattnet genom biobollar, mackaroner och även en naturzeolite(luckyfish) som skall adsorbera nitrat, har dock inte märkt någon dramatisk förbättring på de veckorna jag använt det men jag tror att dessa även om de inte tar bort nitraten kommer att fungera som levandesten eftersom de har extremt små porer.

Eftersom jag inte har någon skummare eller riktig sump bytar jag ca 10% av vattnet varje vecka.

Hoppas någon kan ha lite nytta av eller iaf. tycker det är roligt att läsa detta. Om ni har några frågor så hör bara av er. Vill också tacka de som hjälpt mig med osmosvatten och annan information. Fler bilder kommer med tiden.

/Peter

peterp_2.jpg

peterp_3.jpg

peterp_1.jpg

peterp_5.jpg

Så här sitter belysningen,

Två Powerglow 18W placerade direkt mot listen på akvariet. Borrat och sen med buntband.

Ett 9W Osram 67 Blue fastsatt direkt i huven.

Anledningen till att jag satt de stora rören direkt på akvariets ram är att limning i huven är i stort sätt omöjlig. Till vänster omakvariet kan man se boxen jag placerat drosseln och transformatorn i. Man kunder kanske till och med fått in timern i denna.... Men det är nog ett senare projekt.

Osramlysröret går att ta hem genom alla som säljer osram, bara att leta i katalogen. Kostade mig 60kr

Plastlådan plus lite sladdarär köpt på Kjell o Co för typ 30kr.

NanoCuben är köpt på "Akvarium Ronneby" men är precis samma som säljs på nätet för 600kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej

Har du ngn bild på hur det ser ut under huven. Nämligen väldigt intresserad av hur du har fäst lysrören osv.

Karet ser väldigt bra ut.

Mvh/rolle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jepp

Har du en Nano Cube själv eller?

Jag måste dock påpeka att om man tar bort skyddsglaset över det befintliga röret är det viktigt att på något sätt skydda drosseln och spolen mot vatten. Dessa sitter helt oskyddat utan skyddsglaset.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Roligt att se någon i Sverige som använder "Cuben". Den har fått blandade recensioner på de utländska forum jag besökt, men det har varit tillräckligt mycket positivt för att få mig intresserad.

Problemet med ljuset har de jubl. a.löst med sina pc´s, men eftersom de inte (?) finns i Sverige vore det trevligt att se alternativa lösningar.

Kort o gott, lägg upp det för allmänbeskådning! Jag är säker på att jag inte är den enda med tummen mitt i handen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Roligt med sånt gensvar :-)

Bilder kommer nogpå torsdageller fredag... Måste ta bort silvertejpen som håller kablarna först bara... Inte så snyggt men har det som säkerhet så att vattnet inte blir strömförande, vet inte riktigt varför men jag är lite halvt livrädd för att blanda vatten och EL..

Gokväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hejsan vad är det för fisk som du har i nano cuben ?? ser ut som nån sort clown fisk !??

__________________

///NeXuS\\\

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Så här lösta jag belysningen

Syns inte på bilden ovanför....det lyser mera blått än på bilden

Crotalus_DSCF0006_1.jpg

__________________

4U2ENVY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara posta en liten uppdatering med bilder på mitt nanoakvarium. Allt fungerar fortfarande bra, snäckorna tar nästan alla alger. Resten av invånarna växer så det knakar.

Peter_Persson_Nano_Juni_2004_2.jpg

Peter_Persson_Nano_Juni_2004_1.jpg

Hade varit skoj att se ännu fler bilder på er andras nanoprojekt.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej Peter.

Jag måste säga att din cub är en av de 3 snyggase jag har sett hitils.Vad heter de rosa färgade korallen?Vadför ljus kräver den?Måste den matas?Häller du någon calcium i karet??

Jag har nämligen ett likadant cub men den sörre modellen molly´s 80l och ljust nu har jag 2 clawner och några skivanemoner.

MVH Aqil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp visst går det att ha clownfiskar i ett sådant här litet akvarium... Men sen om det är moralikt riktigt är en annan femma.

Kommer inte riktigt ihåg vad det var för pump jagslängde i... Men det var iaf ca 400l/h (Kan ha varit en maxijet) Varför vill du ha liten "strömning"?

Du kan läsa mer om min setup i en annan tråd här på SG. Korallen du tänker på är pumpande Xenior.. Den lever på solljus och jag tilsätter inte calcium. Ca får korallerna genom mina vattenbyten var annan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oo så man kan ha clowner smiley1.gifFunderar också på att skaffa en nano burk, modell guppy.

Men finns det inga små lysrör som man kan sätta in istället för på snedden? Är det stabilt liksom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oo så man kan ha clowner smiley1.gifFunderar också på att skaffa en nano burk, modell guppy.

Men finns det inga små lysrör som man kan sätta in istället för på snedden? Är det stabilt liksom?

Det finns t5-armaturer som är gjorda för nano-kar. Kolla på drakfiskens hemsida tex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...