Gå till innehåll

Mitt projekt 1m3salt


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tänkte börja lägga upp lite info och bilder på det bygge jag nu påbörjat. Än så länge är det bara "torrbygge" och de bilder jag tagit visar egentligen ingenting mer är en tråkig trälåda!

Akvariet blir på c:a 800 liter med en sump på c:a 200 liter och byggs i MDF som jag sedan plastar och tätar med Epoxilack (Sealer)

Jag har suttit några timmar framför datorn och jobbat i CAD (SolidWorks) för att få allt att se bra ut och passa så bra som möjligt.

Om jag börjar med hur jag ritat själva sumpen och "apparat" modulen så ser det ut så här :

Le_grande_bleu_monterad_sump_ver_2.jpg

Le_grande_bleu_monterad_sump_ver_2_ovan.jpg

På bilderna visas intesjälva stommen som jag bygger i 70mm breda Lecablock som själva akvariet sedan kommer att stå på. Så härbygger jag detta :

Le_grande_bleu_monterad_vattenmodul.jpg

Tanken är att ungefär i mitten sätta en genomföring där vatten rinner ner till cirkulationspumpen och skjuts upp till var sin sida. Själva röret är samtidigt tänkt att stabilisera en revpelare och låta flödet från pumpen ge lite extra fart åt vattnet i pelaren. En bit framför (egentligen bakom) pelaren sitter utloppet från returpumpen, och tanken är lite att låta flödet från den skutsa på de baciller som kravlar på botten så att de får fart och kan komma in i UV-C och skummare. För att undvika hävert har jag lurat lite på detta och utgått från Durso Stand Pipe. En standpipe är ju tänkt att låta vatten rinna FRÅN karet till sumpen men om man gör så här (se nedan) borde det inte fungera tvärtom och ändå bryta häverten vid strömavbrott ??. Framför dessa rör plastar jag fast en skiva som döljerrören.

Le_grande_bleu_25mm_standpipe_retur.jpg

Självklart behöver jag ju sedannågra ljusglimtar i tillvaron över detta och har då tänkt mig följande konstruktion som kanske är lite "hypad" enligt vissa men så är jag ju teknikfreak . Tanken är ju att försöka efterlikna havet så mycket som möjligt och det innebär ju då att det blir lite konstigt om solen står i zenit hela dagen. Det är då teknikrulle vaknar!! Självklart gör jag en sol som rör sig...

Det hela hänger i en aluprofil som i bakkanten är fäst i ett par kullager medan det sitter en liten motor i framkanten som puttrar på utmed en svängd kuggstång. och eftersom solen lyser lite olika under dagen så kommer jag ha tre par HQI med varierande Kelvintal och styrka och några T5 lysrör för att få en snygg belysning (hoppas jag iaf) Christian har en liten filmsnutt över hur det kommer att se ut (i princip) som han kommer att lägga upp för mig. Så här ser det iaf ut i CADen :

En Plc kommer att styra det här med hjälp av gränslägesbrytare iställer för timers. då det kan bli en del omprogramerande vid strömavbrott. Vill jag att det skall vara tex. middag, kör jag bara på armen till den brytaren och vips så har hela förmiddagen gått .

Är hjärtligt tacksam om man kan få lite synpunkter av er som har byggt en del själva då man oftast tror att man har tänkt på allting själv, jojo!!! säkert att man har .

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;&amp ;nbs p;><(( (*>

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej.

Det ser ju trevligt ut att kunna rita i cad och lägga ut drt här. Avundsjuk.

Jag har byggt en del och det första jag tänker på är cirkulationen.Det är alldeles för lite. Jag har 450 l ock en5250 som retur och en 8250 plus två eheim 1060 som cirk.pump iof bara dagtid och olika tider.

Även avrinnet skulle jag försökt att få som större boxar.

__________________

ps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></T></TABLE>ser verkligen bra ut.. skulle själv vilja lära mig att rita som du..

Ska själv snart byggga nytt.. Men tänker då mellan att köra med med kalkreaktor, eller köra ballingmetoden..?

Hur har du spånat?

__________________

/Tomas.

----------------------------------------

512 L + 100 L sump.. 100 kg LS.. DeBary uvc 25W.. AquaCare nivåkontroll.. m.m

http://hem2.passagen.se/akvarie/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Lägger upp den animation som Le_grande_bleu nämnde.

Är en stor fil så gör den hela som en länk istället

Länk (filenär 1,6Mb och uppackad hela 7Mb)

Ja visst han é en baddare på Solidworks sitter med det själv och hoppas att jag med kan visa det nya karet i 3-d CAD version!?

Bygger du sumpen i MDF+plastad sedan oxså?

Klart att du skall bygga din kalkreator själv...

Vad menar du med din rubrik? 1m3salt

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det kommer att sitta en box utanför/under standpipen ungefär så här :

Le_grande_bleu_avrinning.jpg

Jag plastar dit en vägg/skiva som lutar inåt i nederkant (undvika plasket) och som är välvd för att få längre yta.

Jag tänker i första hand plantera in stenkoraller och övriga koraller, de fiskar jag tänker mig är fysiskt lite mindre och hellrefler. Gillar det "lilla" livet i vattnet.Jag har tänkt att köra både "kalkwasser" och kalkreaktor som komplement.

Jupp, 1m3salt = 1 kubikmeter salt!Ja nästan iaf!!!

Sumpen byggs oxå i MDF då den blir lite högre än vanliga glasburkar, hittade ingen i det måttet jag ville ha. Får hoppas min plastning räcker bara ...

Nja reaktorn köpte jag faktiskt men däremot skall jag bygga kalkmixern och Nitratfiltret, inte för att det kanske blir billigare utan för att det f-n så mycket roligare att klura ut och "klippa-och-klistra". Kan själv säger ungarna ju! Jag oxå ...

Kul att höra att det ser bra ut iaf, har blivit en del timmar framför datorn med massor av svärande men nu så börjar jag få koll på SolidWorks .

/Jörgen

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;&amp ;nbs p;><(( (*>

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Bygget tuffar på så sakteliga, långsamt mycket beroende på att jag bor i Skåne och bygger själva modulerna i Uddevalla då jag har bättre möjligheter att stå och slabba där .

Ett par tråkiga bilder på MDF-lådor men iaf . Om jag skall bygga om eller nytt så blir det nog i Divinycell istället för MDF då MDF:en är ganska tung men den dagen den sorgen .

Le_grande_bleu_Limning_baksidorna.jpg

Det gäller att ha limknektar som räcker till .

Le_grande_bleu_Limning_botten_-_baksidor.jpg

Lite svårhanterligt är det men det går bra .

/Jörgen

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;&amp ;nbs p;><(( (*>

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

kul att se att det händer nått. Men tror du ej att du skall ändå köra med Divinycell skivor ändå.

Ni skall ju orka att lyfta hela karet sedan oxså.

Sökte lite på vikt och MDF skivor på nätet å hittade detta

MDF skiva 22mm 16,3kg/m2

MDF skiva 19mm 14,3kg/m2

MDF skiva 16mm 12,2kg/m2

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo, MDF är så kompakt så det blir bra tungt. Jag kommer att fästa ett par handtag i bakkanten så att det blir lite lättare att bära in i lägenheten. Nästa kar blir nog med divinycell helt klart.Funderar på att göraöverdelen med solarmen i det nu med framkanterav eklister. Få se vad man kan få tag på :-)

/Jörgen

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;&nbs p;><(( (*>

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är ju priset som är kruxet som vanligt här i sverige. c:a 350 :- per kvadratmeteroch väger c:a 60 kg per kubikmeter så lätt är det! Kan kanske gå att få tag i billigare om man letar lite. bor ju nära Danmark och Tyskland därmycket är billigare.

Vet inte riktigt vad glas i motsvarande storlek skulle kosta men framför allt får man ju jämföra med vikten som är den verkliga förtjänsten.

/Jörg

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;&nbs p;><(( (*>

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okey skulle man behöva vart vänder jag mig då till

räknade lite på mitt bygge å skulle då bara behöva ca 1m2

hur många kubik är detta?

finns det i 5mm skivor eller är det tjockare?

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Normalt så ligger skivorna på standardmått 120x240 tror jag det var och jag vet iaf att det finns 10 mm. Det går att få tag på hos tex byggplast & båtprylar men så fort det är saker som hör till båt så blir det dyrare, det går att få tag på på andra ställen jag återkommer om det.

/Jörg

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;&nbs p;><(( (*>

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

GRYMT!!!Det var det coolaste jag sätt på länge. Jag är inne på samma spår som du, att ha utloppet på botten. Wrang och NoName mfl. har gett mig många goda råd på den fronten. Är du inte orolig vad som händer om lufthålet täpps till av nån anledning? eller har du extra backup? hursomhelst, -riktigt schysst! Jag väntar med spänning på fler bilder.

__________________

Mvh Björn

540 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mors!

Nja, har haft sötakvarium ganska länge och har (försöker ha)som rutin att kolla slangar odyl med jämna mellanrum. Missade dock en slang för ett tag sedan som läckte lite, grrrr smiley11.gif.

Men för övrigt har jag en idé att sätta på elektromagnetiska "pryttlar" på de slangar som kan sättas igen av tex. kalk. Vet inte vad de heter exakt men tekniken går ut på att man har en trådlindning runt slangen som strömsätts och på så sätt påverkar de kalkatomer så att de inte sätter igen slangarna.

Det påverkar dock vattnet lite, tror det är mjukheten som påverkas. Jag håller dock på att leta info om det. Kanske är någon här som redan använder det? Några synpunkter isåfall!

/Jögge

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;&nbs p;><(( (*>

><(((*>&n bsp;><(((*>&nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>Synpunkter.

Ash lägg ner detta med Spolen runt slangen smiley2.gif

tror ändå att det ej kommer märkas med igensättning utav kalk om det ens blir nått under de år du har slangen

__________________

mvh

C

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hehe!

Näe! det är nog bara teknikrulle i mig som är vaken, tanken är inte så allvarlig men jag har iaf kikat på det .

/Jögge

__________________

>X<

(o o)

-ooO--(_)--Ooo-

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;&amp ;nbs p;><(( (*>

><(((*>&a mp;n bsp;><(((*>&amp ;nbs p;<*)))><unifil@tele2.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mors!

Mitt bygge fortskrider om än i sakta mak smiley17.gif. Lägger in ett par bilder på plastningen av avrinningsutrymmet i bakkanten. Hämtade glaset härom dagen och skall börja med framkanten så att man ser att det är ett akvarium smiley17.gif.

Avrinningsutrymme.jpg

Avrinningsutrymme_closeup.jpg

Så här blir facket uppifrån, det lilla trekantiga hålet i bakkanten kommer att rymma elkablar upp till armaturerna.

Funderar lite på hur jag skall lösa kylningen. Jag har ett kylaggregat men är lite osäker på vilken lösning som är effektivast.

Alternativen är :

Pumpa runt separat kylvatten i ett eget system med en slinga i sumpen där kylmediet i slangen kyler ner sumpen.

Låta returvattnet till karet gå igenom en slinga i kylvatten där kylvattnet kyler röret/slangen.

Skillnaden är ju att antingen kyla innehållet i slangen/röret eller det utanför. Hoppas jag förklarat någorlunda, tycker själv det låter som rappakalja smiley2.gif.

Någon som har en uppfattning? Eller det kanske inte spelar någon roll! Kylaggregatet är kababelt att kyla ner vattnet till 0 grader, hyfsat effektiv.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Mors!

Tyvärr så har det inte hänt så jäkla mycket sedan sist. Blev uppsagd från jobbet och bygget står i Uddevalla medan jag bor i Osby. Bara 30 mil mellan smiley17.gifså jag har fått dra ner på arbetet lite, det är ju tydligen dyrt att köra bil fram och tillbaka smiley2.gif.för att inte tala om vad alla pryttlar kostar smiley37.gif.

Skulle gjort lite nu i jul men det är lite plastande kvar och det är inget man gör i en gammal träkåk smiley4.gif, gjorde det en gång och dagen efter kom hyresvärden ner och "klagade" lite över att det luktat illa hela natten uppe hos honom så han inte kunnat sova. (han bor på 2:a våningen och jag har ett källarförråd såman kan lugnt sägaatt lösningsmedlet går rätt igenom golv, väggar ochallt smiley9.gifsmiley11.gif

I väntan har jag istället dragit igång ett Percula 120 (450 l)och ett 250 liters så att man har något att titta på. Däremot så har det blivit en del mer timmarCADande i SolidWorks och kan lägga ut några bilder på det smiley17.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in några nya CAD ritningar på hur jag tänkt nu. Det hat en tendens att ändra sig under resans gång märker jag smiley17.gif

.

6D57E_retur-skummare.jpg

Så här har jag nu tänkt mig returen från sumpen. Ett 63mm rör från sump till pumpar, en Deltec 4745 till returen via en standpipe, en Deltec 4745 (alt, OR 6500) till skummaren som är en Aqua Medic 5000 Baby och till sist en Deltec 4040 till UV-c, Fosfatfilter mm. Rörstumpen mellan huvudkran och pumpar är en vätske/nivåmätare som skickar en signal till PLC:n om vattnet i röret skulle försvinna !!!

8AB8A_cirkulation.jpg

Själva cirkulationen kommer att vara två Closed loop´s som är baserad på en rörställning tillika revstödi akvariet där det ena röret tar vatten ifrån ovandelen av akvariet medan den andra tar ifrån botten, utblåsen kommer sedan att vara i motsatt läge gentemot inloppet. Alltså Den ena Deltec HLP 5250 tar från botten och blåser ut i överkanten medan den andra Deltec4745 gör motsatt för att i mitt tycke få en bra cirkulation. 5250 är en intervallpump och trycker även igenom vattnet via en SQWD. Utblåsen kommer sedan att vara uppdelade med t-kors och vara ledade så att jag kan ändra riktningen på flödet om jag märker att det skulle behövas under gång. Rören från akvariet kommer även att vara kopplade via ventiler så att jag kan tömma ner till respektive avlopp vid tex. vattenbyte eller vid städning av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...