Gå till innehåll

Kalkvattenmixer


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

jag har nyss börjat med att ersätta avdunstat vatten med kalkvatten med hjälp av en mixer men är lite osäker på hur bästa tillvägagångssättet är någon som har några råd att dela med sig av !

__________________

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en deltekmixer och jag har alltid blandat nytt var tredje till fjärde vecka. Tar ut den till vasken och sköljer av och sen slår jag i lite vatten och sju matskedar kalsiumhydroxid som jag rör ut med en spagettislev- långt skaft. Sedan tillbaka i sumpen så fyller den sig själv när nivåkontrollen kallar.När jag tar bort den finns alltid lite kvar som inte har löst ut detta slår jagi vattnet bara se till att det inte är några ej upplösta bitar som fisken kan äta slå det i sumpen t ex.

Jag har kört denna i 6-7 år direkt från ingående vatten med magnetventil över osmos.

__________________

ps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag har okså en deltec. så din är igångdyngnet runt ? vispen alltså, har sett så olika sätt dosera nattetid osv men det låter bra precis som jag hade tänkt köra ,köper du på apoteket heller rowakalk ?

tack

__________________

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har köpt på apoteket men undersöker nu att köpa genom kemfirma. Köpte en gång i Tyskland i bruna påsar förmodligen vägde dom upp själva. Litet pris och inga problem.

Den går alltid annars sjunker kalken och är svår att få ut.

__________________

ps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...