Gå till innehåll

Viktigt om försäkringar !!!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Eftersom vi ska ställa upp ett nytt kar på ett nytt ställe (vilket jag hatar) så ringde vi och kollade upp vad som gällde på hemförsäkringen om det skulle spricka.

Vi har ett försäkringsbolag som heter Sockenbolagens försäk. Den skulle enbart ersätta karet och inte innehållet eller vattenskadan(eftersom vi hyr bostad så är det värdens problem tydligen)

Vi ville ju ha en föräkring som täcker innehållet också så min sambo ringde Länsförsäkringar-vilka hade bäst försäkringar enligt denna test: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITE L=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor

Enligt länken ovan skulle dom ersätta innehållet också men när min sambo pratade med dom så sa dom att det nog inte fanns ett enda föräkrinsbolag i Sverige som ersätter innehållet i ett akvarium. Tydligen måste djuren vara ID-märkta (kan ju vara lite svårt på en fisk smiley2.gif Med undantag för vissa reptiler !

Allvarligt, är det så tokigt att det inte finns någon försäkring som täcker fiskar, levande sten och koraller ?? Det låter ju helt sjukt - värdet i ett saltvattenkar överstiger ju oftast 10 000:-.

Och vad gör man om karet torrläggs så allt dör och skummare o dyl förstörs ? Jag menar kostnaderna blir ju flera 10 000:- ingar.

Någon som kan rekommendera ett försäkringsbolag, eller hört någon som fått karet torrlagt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Folksam ersätter Karet + utrustning, även vattenskadorna om det är en bostadsrätt. Innehållet är nog mer tveksamt, kan vara svårt att bevisa vad man har haft i det....

Bästa sättet är nog att ta kontakt med lite bolag och be om att få det skriftligt på vad de ersätter.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

När vårat 540 l kar sprack helt utan anledning så ersatte Folksam ingenting eftersom det var en som dom kallade det "oförutsedd händelse". Vi hade både vanliga hemförs. + "drulle" försäk. Det verkar som om det helt beror på vem man pratar med vad som gäller även inom samma bolag skummt !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo det kan nog skilja en hel del mellan olika handläggare, mitt malawikar svämmade över i somras för att vattnet avdunstat så mycket så att en cirkpump lyckades spruta vatten över kanten o ner på parketten. Folksam fick betala stativet till burken samt parkett för 38.000:- + torkning för 5000:- även fast det är en hyresrätt vi bor i. Jag lyckades bearbeta handläggaren till att betala istället för att blanda in vår värd. Tog lite tid men det gick! Rent allmänt så tror jag att man måste förhandla om det mesta med bolagen och stå på sig rätt så rejält. Jag kollade t.ex. att värden förmodligen hade 2 basbelopp som självrisk och kunde på så sätt övertyga Folksam att det nog skulle vara en bättre affär för dom att lösa detta vid sidan om de gängse rutinerna. Gick bra denna gång....

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vå får ofta frågor i stil med "kan ni värdera två stora muränor som dött, eller vad kan 8 discusar vara värda" på jobbet, och så använder de oss som referens när de får sin ersättning från div. försäkringsbolag, så några har iaf lyckats med bedriften att få pengar för förolyckad fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

"oförutsedd händelse" *skratt* varför skulle man ha en försäkring om man kunde förutse händelserna....

Att få ett försäkringsbolag att täcka innehållet i karet är nog svårt med tanke på risken för bedrägerier som kan uppstå... Vissa kanske lyckasfå ut ett skäligt belopp menförsäkringsbolagen är ju bättre på att komma undan än på att försäkra...smiley7.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag har fått ett antal 1000 för både koraller och fisk vid olika skador både genom länsförsäkringar o folksam!!

när min metall halogen lampa hängde upp sig när jag va på semester så ersatte dom både fisken o korallerna!

//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hade ett 1000 l ciklidkar som frontrutan "exploderade", två våningar i mitt trevåningshus blev totalförstörda. Blev tvungen att evakuera huset i cirka 3 månader, på grund av reonoving och torkning. Försäkringsbolaget ersatte allt jag hade i karet inkl. pumpar m.m. i och för sig med ett åldersavdrag på 25 % (även på växter å djur).

__________________

Den evige nybörjaren.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...