Gå till innehåll

vattenpåfyllningsfråga


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

en liten sak bara: jag har fått tag på en magnetventil till min automatiska vattenpåfyllning som jag håller på o bygger. Huset på ventilen är gjort i mässing... är det ett problem? jag ska ju bara ha osmosvatten gående genom ventilen, så jag antar att det bör funka, men lite bollplank är ju aldrig fel. nu när alla värden är så bra i karet så vill jag inte ställa till det... i onödan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte samma misstag som många gör

när dom använder en gammal magnetventil från en disk eller tvättmaskin.

Dessa är ofta gjorda för att ha ett stor tryckskillnad på in och ut vatten,

vilket inte är fallet med osmos, då man har ett liten tryckskillnad på in och ut vattnet.

Resultatet blir att ventilen inte stänger ordentligt och vatten läcker hela tiden, vilken man kanske inte uppskattar.....

en liten sak bara: jag har fått tag på en magnetventil till min automatiska vattenpåfyllning som jag håller på o bygger. Huset på ventilen är gjort i mässing... är det ett problem? jag ska ju bara ha osmosvatten gående genom ventilen, så jag antar att det bör funka, men lite bollplank är ju aldrig fel. nu när alla värden är så bra i karet så vill jag inte ställa till det... i onödan...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte samma misstag som många gör

när dom använder en gammal magnetventil från en disk eller tvättmaskin.

Dessa är ofta gjorda för att ha ett stor tryckskillnad på in och ut vatten,

vilket inte är fallet med osmos, då man har ett liten tryckskillnad på in och ut vattnet.

Resultatet blir att ventilen inte stänger ordentligt och vatten läcker hela tiden, vilken man kanske inte uppskattar.....

Nej då, den är till en kylanläggning, så den stänger absolut helt o hållet - aldrig använd, så det är inga oljerester eller så i den. enda nackdelen är väl att spolen är för 220V... hade hellre haft en 12 eller 24V, iochmed att microbrytaren med flottören ska sitta nere vid sumpen, men jag får väl bara se till att allt är isolerat ordentligt ;) Annars kan det kittla till lite när man är där nere o rotar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...