Gå till innehåll

Nano cube


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jupp det där akvariet är det!!

Lite fränare namn i US dock..........Nano cube

Guppy heter den här *ASG*

AkvarieLagunen 20Watt glomat2 ska de vara för 14watts rören

Verkar dock svårt&hitta ett 14watts actinic rör så man får väl byta ut 11wattarn som följer med till en Osram67 blue..ska titta runt lite&se om dom finns i 11watt...Har bara sett 9w och efter den 18w&det får ju inte direkt plats 8(

Annars tror jag det kan bli rätt bra med Osram&2st 18ooo power rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Attans nu kliar det i fingrarna, vill ha vill ha vill ha.

Vad är det för pumpar, hur mycket cirkulerar det behöver man lägga till en pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kanske ska nämna att Nano burken är 35cm bred&14 wattarna är 36cm..Sen tar ju glomaten kanske 1cm totalt vilket medför att jag borrar hål och kör in dom den vägen precis vid reflektorn.Har mätt&kollat och det får plats 2rör där smiley14.gif

Tror inte det blir se dumt ut med tanke på att rören blir&sticka ut 1cm inc Glomatkontakten!!

Glomaten är ju fuktsäker oxo vilket göra att rörändarna inte blir&synas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Pumpen är på ca300l tror jag!!

Ska köpa en maxi eller mini 500&sätta i så det blir lite mera drag!!

Tycker filtersystemet e kuligt oxo...fast jag ska nog riva ur biobollarna och lägga i krossad Ls

Ska snart beställa DSB från danmark&det vore ju nice om du skulle dra igång&bor hyffsat nära så man spar frakt 8)

Har några länkar som e bra och där är dom här burkarnabra poppis 8)

http://www.nano-reef.com/gallery/showphoto.php?photo=420

http://www.nanoreef.tk/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kommer att byta 10l varje vecka så skummare känns lite off...

Trist&pajja huven för mycke om man ska dit med en seaclone eller nått!!

Zippos Länk hade ju sjukt bra pris...jag betalade nästan 900kr för mitt 8)

I usa såg jag att dom ligger på 1000+

Så 600kr e ju ett bra pris för en såpass bra burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Undra bara om Glomat 2 funkar med dessa rör?

rören är ju T5 rör och en diameter på 16mm

Sökte på Glomat 2 och fick upp denna fakta:

GLOMAT 2 x 20 W electronic fluorescent lamp ballast for 2 fluorescent tubes 1"(25.4 mm) diameters;

complete electronic control for light;

ideally for aquariums and other application type; only one mains cable connection;

completely with lead and splash-proof tube mounting plate;

Technical data:

For 2 tubes 2 x 20 Watts of 230 V, 50 cycles per second of safety device: 3 ampere of mass: approx. 2,3(L) x 7,5(T) x 6(H) cm

du skrev äen att rören är 36cm å karet 35 ser man på infon ovan så bygger dessa hållare 2,3cm per del så totalt blir ju röret med hållare

40,6cm alltså kommer det hela sticka up ca 3,0 cm per sida

Men undra om dessa rör verkligen funkar med Glomat 2 20wattsmiley25.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

nä jag tror Christian har rätt glomat 2 är nog för T8 :- ( att det ska vara så svårt med bra belysning till små kar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo men nu är det så här att Powerglo 14w är T8....Det var 8w som var T5

Hmmm glömde en sak...Dom räknar även med gummikappan som skyddar kontakterna så det blir inte mycke utstick ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okey så bra att vi löst detta!!

Då är det ju inget som sätter stopp för att testa detta rör med armaturen i fråga.

Var nere på min lokala zooaffär de hadde ett likadant akvarium med en 11watt PL-lysrör i för 650:-

Riktigt snyggt faktiskt men tyvärr så var det Rosa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ohhh rosa 8))

Tänkte byta ut min PL lampa mot en PL actinic men folk här på forumet påstår ju att Osram67 inte e actinic??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vill inte nämna några namn men om du söker på Actinic så hittar du en tråd där även du är med!!

Det är vä iofs bara en som skrivit detta så man kanske ska ha ett sånt!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

ok.....ok....ok....ok...ok.......nu är min hjärna totalt up-fuckad......hajjar faktiskt ingenting (ovandligt smiley2.gif ) har ju beställt ett "guppy-hotell" som det så vackert heter ...och i det så sitter det ju en 11w 6500k PL-lampa men min gissning är att ljuset inte kommer bli så vackert med den....finns det nån lampa med samma fäste som ger ett schysst ljus???....eller är det den där actinic lampan på 24w ni surrar om? (notera att min hjärna knarkar fullt ut nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan den lampa jag anänder är en OSRAM 67 Blau som den heter finns i olika watt tal och den jag använder är just 24watt, vet ej dock om den finns i mindre watt men det borde det finnas.

Ang Aqatic eller inte på detta rör så hittade jag detta färgspectrum så viss är det aqatnic även i detta rör???

wrang_osram_67.jpg

Lampan vi pratar om är blå i skenet å den lampa som sitter i tror jag är mer åt det gula hållet.

Kelvintalet vet jag ej men skulle tro att det ligger på ca 6000Kelvin därför det "gulare" ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Fick hem Glomaten&powerglo idag....

Lyser fint 8)

Så ikväll blir det lite ombyggnad av locket så man får i rören!!

Utsticket blir precis 1.5cm&det blir och se väldigt bra ut smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har också spanat in nanocuben och tycker den verkar urläcker, funderar på att sätta en på jobbet. Hur fugerar den tycker du? Svårt att se riktigt på bilderna, men är det ytavrinning in till filterkammaren?

Sen tänkte jag på din lampa, kan man inte sätta den på snedden så kanske den inte behöver sticka ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det blir ju ytavrinning om man har lite lägre nivå på ytan....Men då skvalpar det lite väl mycket från utblåset..

Har funderat på&lägga rören på snedden men jag lägger hellre rören i original reflectorn

Sådär ja 8)

Det blev helt sanslöst snyggt 8)

Ser ut som att det skulle vara original med dom små svarta kontakterna!!

Väldigt bra lyse&ändå har jag bara satt i ett rör...Ska beställa ett till 18000k!!(finns det 2000k+ till 14w??)

Sen är det bara byte från original PL11w till ett PL9-11w actinic 8)

Ska jaga rätt på en kamera&visa hur det blev&se ut med glomatensmiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...