Gå till innehåll

Rengöring av skummare, hur?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, min skummare börjar bli rejält smutsig i reaktorrör med mm.

Full med kalkalger osv. Hur skall jag göra ren den?? Har läst någonstans att man kan avända vinäger eller ättika, stämmer det och skall de blandas med vatten eller?? Tack för tips!

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ättikssprit fungerar bara fint att få bort kalkalger med. Jag brukar fylla upp det som ska rengöras med varmt vatten och sen häller jag i lite lagomt med ättikssprit sen får det stå ett par timmar.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Björn, skall prova under dagen, men vad är lite lagom.. runt 20% eller mer?

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist jag gjorde rent min pump med ättiks lösning blandade jag i 0,5 l ätticka till ca 7 L vatten och lät pumpen ligga i detta bad under natten, på morgonen var kalket upplöst och det var lätt att få rent pumpen. Funkar säkert bra med svagare lösning också men detta var blandningen jag använde.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...