Gå till innehåll

Micro reef 96L belysning och lite annat.


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Skissar lite på ett micro reef på 96L (jupp, precis under 100L) inklusive sump med måtten 600X400X400mm (LXBXH) med LS, kanske något/någon lägre stående djur också.

Har lite funderingar på belysningen, tänker i T5 banor med 2X24W. Funderar på ett rör Deltec Aqua blue 6'/22'K samt Deltec Midday 6':

- Tror ni ljusmängdenräcker?

- Ljusmässigt, skall man gå på två Aqua Blue istället?

- Andra förslag på 24W T5 rör?

- Någon som satt ihop en T5 belysning själv? Erfarenheter?

- Var kan man köpa delarna? (Har kollat Elfa men de har inte FQ 24W hf don...)

Om man istället tänker i kompakt lysrör banor:

- För de mått ovan på kar, vilken mängd/antal rör är rimligt?

- Vilket watt tal är det bästa 9W/11W eller större?

- Var köper man kompakt rör som lämpar sig för saltvatten, antar runt 10'K eller högre? Nätaffärer?

Sumpkonstruktionen är något som jag tittar närmare på. De flesta har en ytavrinning men sen finns det lite olika varianter.

- Här på forumet beskrivs ett refugium där en avdelning består av stående glasskivor med 30mm avstånd. Om man tänker sig samma konstruktion, vinner man något på att använda detta i ett så litet kar?med sump enlig ovan?

- Räcker det med enbart en ytavrinning och returpump?

Skummare är något som jag oroar mig lite för...

- Är det någon här som byggt en mindre skummare och kan dela med sig av erfarenheter/konstruktion mm mm?

- Om man köper en skummare, vad är det ni använder? Kostar? Var köpte ni de någonstans?

Bra vatten är ju en fördel.För er som inte har ett större kar som ni kan "låna" vatten från, hur gör ni?

- Kranvatten?

- Kör destillerat á la närmaste mack på 5L dunk?

- Osmos?

Vilket salt kör ni med?

Tror att det räcker med frågor så länge (och nej - jag kan inte lova att jag inte kommer med flera! ;-) )

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag tänker bygga ett kar med samma volym o tänker köra med 3*36W power compacts. Kolla tråden om PC i sverige så finns det lite länkar där till ett ställe i england.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är inte T5 bättre än Power Compact lampor? Jag trodde bara att man använde PC lampor för riktigt små kar?

Exakt vad tänker du använda, ge gärna en länk som man kan kolla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det finns PC T5 också, och PC går att använda till de flesta kar. Ljusmässigt är dom, enligt flera amerikanska sidor, bättre än VHO rör, både i värmeutveckling och livslängd. En av fördelarna, som jag ser det, är att i och med att röret är dubbelvikt så får man fler W per rör. Och sen är livslängden 14-16 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tänker du ha ungefär samma mått på karet 600X400X400?

Hur kom du fram tilll just 3 X 36W?

De sidorna som fanns i den tråden med PC lampor har jag tittat på men inte hittat någon färdig armatur med 3 X 36W, var såg du den, länk? Du kanske ska bygga en egen?

Lyssnade med en elfirma här i Helsingborg vad det skulle kosta att köpa delarna till 2 X 36W med 2G11 sockel (rak 4-pin). HF don 800kr, lysrörskontakter 2G11 á 50kr styck mao ca 1000kr inkl. moms möjligen lite billigare. Detta är tyvärr utan några rör, inte direkt kul...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Måtten på mitt kar blir 50*50*40. Har inte heller hittat 3*36W armaturer, däremot 2*36W finns det gott om, så ev. blir det istället 2*36W + 2*24W istället. Tänkte köpa "retrofit" kits, då får man allt utom själva huven, o den kan man ju bygga själv.

Tycker det var dyra priser du fått, kolla på ELFA vad det skulle kosta där. http://www.elfa.se HF-don 2*26-32W kostar 286:- där.

http://www.aquatics-online.co.uk/acatalog/ASL_Compact_T5_Lig hting_Systems.html

pr 60cm borde passa ditt kar, kostar ca 790 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag kollade på hf donen som Elfa har. I PDF filen för dessa står det att dessa kan köra 2X36W rör. Riktigt bra!

Frågan är dock om man kan få tag på vettiga PC lysrör, undrar om man kan använda de där rören som beskrivs i din länk... De verkar vara 2G11 socklade? Antagligen inte.

Sen är det där med att få tag på 2G11 socklar till rören, verkar inte vara helt enkelt...

Och PR60, ja - den ser riktigt trevlig ut men man kommer nog behöva två dvs totalt 4X36W och det lär kosta med rör, frakt och allt annat. (Skulle inte vara dumt att vinna lite på V75 i helgen ;-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Varför inte bara blåsa på 4x18W vanliga lysrör så blir det inte så dyrt,så länge du inte tänkt ha musslor,ljuskrävande stenkoraller eller anemoner i det så är det väl knappast något problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

aerie:

Jag gillar att göra det rejält från början.

Kanske längre fram börjar med lite mer ljuskrävande saker oxh då vill jag veta att jag har någorlunda bra ljus från början.

Tänkte först på MH men kostnaden är avskräckande. T8 är billigare men tar också lite mer plats samt att rören, om jag har uppfattat det rätt, tappar "ljus" ganska snabbt.

För min delväger det mellan antingen vanliga T5 eller PC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

En liten uppdatering kanske skulle vara på sin plats?

Eftersom man tyvärr inte är miljonär, ännu smiley2.gif?, så har jag inte kommit så långt ännu. Jag skissar fortfarande på hur karet skall se ut men har dock gjort/köpt en del grejor:

- Aqua Medic Reverse Osmos Standard 90 anläggning, just tillverkat min första laddning på ca 30L!

- "Geggat ihop" lite LS kopior á la Wrangs recept. Har nog gjort slut på ca 12kg snäckskal... Den ligger nu i vatten som jag byter varannan dag. Har inte vägt allt men det är ca 15-20kg liggande i två stycken plastbackar.

- Saliferts ph test för att kunna kolla att den konstgjorda LS är ph neutral. Det är dock ett par veckor kvar till att börja kontrollera ph:t. Kommer att välja ut det som blev mest lyckat, övrig sten kommer brosan få till sitt kar.

- En 8kg säck med InstantOcean salt .

- Deep Six salinitets mätare, heter det så?.

- En Eheim 1048 för cirkulationen från den inbyggda sumpen, kommer att kompletteras med mini/micro pumphuven för ökad "flås" i karet.

- Håller på och designar en mindre skummare i plexiglas. FYI, det finns en hel del trådar angående detta på DIY delen av Reef Central.

- Kommer antagligen att köra med 4 stycken 24W T5 rör. Väntar med att beställa glas till karet tills att jag fått tag på hållare/reaktor till T5 rören så man har koll på måtten för ljusrampen.

Och just det - brosan tvingade på mig en tegelstenstjock och en mer "normal" bok om saltvatten. Såg ganska allvarligt på mig och sa "Läs dessa..." Baensch:s Marine Atlas och sedan The Modern Coral Reef Aquarium Vol 1 av två, norrmän?, Fosså och Nilsen. Förslag på annan litteratur i ämnet tas gärna emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...