MattiasN Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 om du får en film på ytan i karet så prova och justera placeringen av dina pumpar/utblås, om man har ytavrinningen till höger och kraftiga pumpar som blåser från vänster till höger så kan effekten bli att ytan ovanför pumparna till höger i karet inte åker ner i ytavrinningen eftersom pumparna skapar turbulens vid ytavrinningen. Lite svårt att förklara, men prova så ser du nog vad jag menar, 1400l/h ska räcka för att hålla ytan helt ren i ditt kar Citera
ppihlstrom Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 startade en tråd.... kanske onödigt Inte alls onödigt. Jag har kopierat in de inläggen som rör ditt kar i din tråd, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15370Var vänliga att svara på inlägg om Per-Eriks problem där! MvH Sillen (moderator) Citera
tobbs Postat 6 februari 2007 Författare Postat 6 februari 2007 Även här finns det massor av olika svar precis som ovan. Jag skulle nog rekomendera att ligga på ungefär 1000-1500 l/h!Hu´r tjockt lager med sand hade du tänkt ha i sumpen?jag vet inte vad som är lämpligt 5-10cm?MVH Tobbe Citera
tobbs Postat 6 februari 2007 Författare Postat 6 februari 2007 en annan sak jag har funderat på är vad RowaPhos är för något och vad det används till och hur ??MVH Tobbe Citera
Scooby_doo Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 tar bort fosfat som ger bla mindre alg tillväxt. kan ha medlet i en liten nylonstrumpa i sumpen och slippa fosfatfilter.~Henrik Citera
tobbs Postat 6 februari 2007 Författare Postat 6 februari 2007 okej hur mycket ska man ha och hur ofta ska det bytas?MVH Tobbe Citera
Scooby_doo Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 hur mkt man ska ha står på paketet och varierar med på vilket märke man har på fosfatbindnings medel.men man byter det ca 1-3 månaders mellanrum. enkelt och smidigt att hantera.~Henrik Citera
tobbs Postat 6 februari 2007 Författare Postat 6 februari 2007 okej låter ju smidigt men finns det någon annan sådan "tillsats" som kan vara värd att ha ?MVH Tobbe Citera
Scooby_doo Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 aktivt kol i nylonstrumpa är smidigt med att ha i sumpen om det behövs för rengöra vattnet från föroreningar mm. Men använd ej för mkt aktivt kol i onödan då det tar bort spårämnen från vattnet med.~Henrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.