Gå till innehåll

Halimeda ist. för tex Caulerpa?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Gnällde ju lite på mitt fosfatvärde för ett tag sedan. Det är nog på väg ned, men så jäkla fort går det inte tyvärr. Många rekommenderar ju caulerpa för att de ska snaska i sig diverse näringsämnen medan de växer, tror ni det går lika bra med halimeda, eller tar de för mkt calcium och för lite tex fosfat för att vara effektiva? Blev lite nervös efter den gången då jag drömde mardrömmar om mitt akvarium och gick upp mitt i natten för att kolla till det och såg att all caulerpa krashat på några timmar. Halimedan jag har i lilla akvariet skulle aldrig uppföra sig så:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Halimeda kan krascha, det har hänt mig ett par ggr faktiskt. Men den är inte alls lika giftig som Caulerpan.

Halimeda kan säkert hjälpa till att få ner fosfatvärdet, men det blir en dyr metod med tanke på all kalcium som förbrukas samtidigt. Caulerpa är säkert effektivare.

Du får odla Valonia, de växer snabbt och är ofarliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kör med Caulerpa i sumpen på mitt nystartade kar. Vad är det som gör att caulerpan kan krascha? Vad skall man se upp med/tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Den fosfat som går att mäta (=ortofosfat=inorganiskt fosfat) tar du lättast bort med någon "phosphate remover". Att använda alger t.ex. Caulerpa är inte speciellt effektivt i jämförelse. Fördelen med Mangrove för fosfatupptag är att de kan ta upp bundet fosfat (från sanden), P-reduktionendirekt från vattnet är inte så effektiv vad jag förstått.

Notera att detta råd gäller för tillfälliga mätbara toppar (som jag förstått att du fått). För export på längre sikt funkar skörd av alger (alt. andra organismer), skummare, detritussugning (+ självklart P-removers).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mm, mangrove har vi ju på jobbet, och jag har för mig att jag har pratat med dig Norberg, om mangroveskott någon gång? Det har jag tänkt på. Hur länge vänjer ni in era på saltvatten? Låter ni dem flyta i sumpen, stuckna genom frigolit eller något liknande? Frigolit kanske blir joxigt efter ett tag, och släpper ifrån sig grejor?

Klas, har RowaPhos just nu, i filterpåse på ett ställe med god genomströmning. Tycker dock inte den funkar lika bra som den gjorde förra gången jag använde det, men då hade jag å andra sidan bara lite lite fosfat. Kanske får man räkna med att det går några burkar för att få bort 0,5 i fosfat ur ett 400 liters?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Alla P-removers blir effektivast med god genomströmning genommaterielet.Är det inte "effektivt" beror det på antingen att (1) genomströmningen är för dålig (tar längre tid att ta upp fosfaterna, helt enkelt därför att vattnet ju måste komma i kontakt med ytan på P-removern), (2) syrefattigt i P-removern (krävs syrerik miljöför att binda fosfaterna), (3) ortofosfat tillförs ständigt (från sand, sten, matningeller liknande), (4) P-removern är full.

Jag vet inte kvantitativt hur effektivt Rowaphos är, bara hört att det är det mest effektiva på marknaden (vilket jag varken kan bekräfta eller dementera).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo vi har pratat lite om mangrove, det stämmer Gabbi! Jag tycker att du skall vänja in dem mycket långsamt för att vara på den säkra sidan. 10-14 dagar tyckar jag är lämpligt, annars kan de välja att tjura under lång tid eller dö. Hur du placerar dem beror väll mest på vart du har plats för dem, de kan ju bli stora! Jag hade mina i ett akvarium utan grus så de stog på några levande stenar som rötterna växte fast i!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...