Gå till innehåll

Pikkenix 500 litare


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Efter påtryckningar så startar jag härmed min tråd om mitt första saltprojekt. Bakgrund och första stegen finns sedan tidigare på Jönköpings akvarieförenings forum (http://www.jonkopingsakvarieforening.se/forum/forum_posts.asp?TID=26&PN=1).

Information om projektet kommer jag att uppdatera löpande i denna tråd from. nu.

Följande förutsättningar har jag i dagsläget:

Kar: 500 liter (200*50*50 cm)

Ljus: Giesemann System 230 (MH 3*150W samt blått kompaktrör 4 * 9W)

Skummare: Skimmer Beast 1200

Cirkulationspumpar: 2 x Koralia 4

Levande sten: 102 kilo

Kommer att köra med sump, denna är dock ännu ej klar utan att kommer att byggas på senare (vid nästa löning), kommer fram tills dess att köra med en provisorisk sump i en plastbalja under karet.

Ytterligare teknik komemr att fyllas på så småningom pengarna trillar in.

För andra nybörjare kan det vara intressant vad detta kostar mig. Karet har jag sedan tidigare köpt, kostade då 2500 kronor men tas ej med i beräkningarna nedan. Alla redovisade kostnader är inklusive eventuella frakter och liknande extrasummor.

2 x Koralia 4 circ.pumpar: 1300 kr

Skimmer Beast 1200: 2050 kr

Levande sten (102 kg begagnad sten): 5945 kr

Lysarmatur (bagagnad): 5775 kr

Påbyggnad aluminiumställning (höjd den från 50cm till 70 cm): 600 kr

Borrning av kar (endast för slitage på borr): 200 kr

Frigolit under och i karet: 100 kr

Fyller på med fler kostnader när jag kommer på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nedan följer ett urklipp från senaste inläggen på Jönköpings akvarieförenings hemsida så att ni är med i matchen ;)

Gick åt skogen med LS:en... Stenen sitter fast i Karlstad och kommer inte till Jönköping förrens på måndag (Anm: blev senare tisdag, alltså 6 dagar på buss) - en rejäl surdeg men inte mer att göra än att lära sig av detta och köpa till en 25 kilo sten och försöka återuppliva den som dött (vilket det verkar vara olika åsikter om det går eller inte vad jag förstår). Dyra stenar blev det iafall!

Men kan inte hänga läpp för det utan får se hur det ser ut på måndag och ta sig vidare i projektet.

----

Tråden har ju nästan dött så här kommer en uppdatering!

Stenen kom idag - wehoo!

Död eller levande vete katten. Går jag på Richards hänvisning att det ska lukta hav så verkar den iafall levande för hav luktar de i hela lägenheten - dock med en "bismak" av surt (troligtvis att en hel del dött). Men har ingen aning om allt är dött eller inte - ge mig gärna tips på något jag kan leta efter för att luta åt ena eller andra hållet.

Stenen var väl förpackad och på stenen fanns det med en hel del kul (som jag inte har en aning om vad det är, skickar upp lite bilder senare för identifiering om det är ok?).

I botten på lådorna låg en hel del döda krabbor så gissar inte på att många krabbor klarat sig i stenen iafall.

Maskar (liknande daggmask) hängde ut ur en hel del stenar och hittade en i en av frigolitlådorna som rörde lite på sig men i övrigt verkade de döda.

Efter Richards skräckhistorier igår när han borrade karet (som f.ö gick smidigt och utan trubbel - tack Richard!) om hans 540 liters som flödade ut i lägenheten så lyckade jag inte riktigt somna så gott igår kväll - återigen tack Richard!

Åkte efter jobbet ner till Djurmagazinet och beställde förhöjning av min nuvarande aluminiumbänk efter konsultation med dem (de visade mig ett kar de hade stående på samma ställning som mitt som var betydligt högre än 70 cm så ska inte vara några problem med den höjden). Såpå torsdag nästa vecka får jag dessa nya rör så kan jag fixa ihop bänken och sova gott på nätterna. Så jag har en hel del regelvirke om någon vill ha - bara att komma och hämta, annars slänger jag det.

Just de ja, skummaren och cirkulationspumparna skickades idag från Tyskland oxå så de kommer väl i slutet av veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då kommer lite bilder, behöver lite hjälp med id då jag är helt novis på detta...

Karet som det ser ut idag

karet.jpg

De 2 borrade hålen i karet ner till sumpen

borrade-hal.jpg

102 kg LS

102-kg-ls.jpg

Nått sjögräs (vad är det för något?)

gras.jpg

Närbild på samma gräs

gras-igen.jpg

Någon typ av bladig växt (vad är det?)

blad.jpg

Snäcka eller nått (vad är det?)

snacka.jpg

Död krabba, fick med en hel del sånna här i olika storlekar, även nån krabba som var röd.

dod-krabba.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med: VÄLKOMMEN till SG!

Fortsätter med: välkommen in i hobbyn!

Det var verkligen ingen dålig sten! Massor av macroalger (luktar och ser ut som "tång") Vi får hopppas det går bra trors allt! Vore ju väldigt kul! Det där karet är lååååångt! Har samma höjd/djup men ditt är 80cm längre. Tjena vad långt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var verkligen ingen dålig sten! Massor av macroalger (luktar och ser ut som "tång") Vi får hopppas det går bra trors allt! Vore ju väldigt kul! Det där karet är lååååångt! Har samma höjd/djup men ditt är 80cm längre. Tjena vad långt! :)

Men man blir aldrig nöjd... är långt men saknar framförallt djupet...

men då vet jag att det är macroalger - för de med sig något gott/ont mer än att de ser fina ut? behöver de mycket ljus (kan de dö om jag har dem i baljorna i nästan 2 veckor utan ljus?)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte dåligt med macroalger på din sten inte, tror inte de gör någon skada utan nytta,om du vill bli av med dem så skicka mig ett PM ;)

förövrigt är jag rätt säker på att du inte behöver oroa dig över att du fått död sten, finns tydliga tecken på att den verkar helt ok, krabbor,macroalger o allt annat sånt är tecken på att det finns liv.det kan hjälpa att lukta på stenen också den ska inte lukta illa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollat och läst det jag hittat om macroalger här på forumet men hittar inget om vad de kräver för ljus och liknande.

Verkar vara eftertraktat med macroalger vad jag förstår så jag är bara glad.

Det där med lukten har jag hört innan, luktar både hav och lite illa tycker jag så kanske så att en hel del klarat sig ändå vilket vore skönt så slipper jag köpa till extra sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Daniel!

som du kanske vet så ska jag ju uppgradera mitt kar även med cirkulation, dina koralia 4 va inte farligt dyra, du har ingen bild på dom? och hur mycket pumpar dom?

ett litet tips ang. din LS, köp bakteriekultur som du tillsätter, halva flaskan nu och halva flaskan efter en vecka. det sätter fart på din LS. Det funkade bra för mig iaf.

ska bli intressant att kolla in karet när det börjar arta sig, med sump osv.

Lycka till! och välkommen! :)

post-2031-14468913670102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriekultur blir nog att sätta till när jag fått ner stenen i karet då cirkulationen kommer igång lite bättre då på all sten - tack för tipset!

Koralia 4 är på vägtill mig från tyskland, skickades igår. men de ska pumpa 4500l/h vardera, skickar upp bild på skummaren och koraliorna när jag fått dem. De sägs vara väldigt tysta iafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koralia 4 är på vägtill mig från tyskland, skickades igår. men de ska pumpa 4500l/h vardera, skickar upp bild på skummaren och koraliorna när jag fått dem. De sägs vara väldigt tysta iafall.

Låter bra, ser fram emot att se och även höra vad du tycker om dom. är dom bra kanske man slår till på några st :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus: Tar gärna ditt pH test för en billig peng!

Hur går det med ditt bygge, själv blev det tillslut en påbyggnad av aluminiumställningen. Får igång allt tills helgen så riktigt spännande!

Nu över till lite frågor, stenen har ju legat en vecka nu i baljorna och börjar komma en hel del kiselalger på dem, även nån grön alg finns på lite få ställen. Ska jag köra ner något mot detta, nån eremit/snigel/sjöstjärna/alg blenid eller liknande? Nyckelordet är ju att vänta men kanske ska ner med något av ovanstående nu i början ändå för att hålla algerna i schack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört med något mer ljus än ett gammalt hederligt lysrör som endast varit igång när när jag tittat till stenen (som bli några gånger per dag, hehe).

Går det att filtrera bort fosfatet utan att köpa fosfatfilter (hört talas om att man kan lägga något i en strumpa eller nått liknande, men det kanske inte är mot fosfat?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört med något mer ljus än ett gammalt hederligt lysrör som endast varit igång när när jag tittat till stenen (som bli några gånger per dag, hehe).

Går det att filtrera bort fosfatet utan att köpa fosfatfilter (hört talas om att man kan lägga något i en strumpa eller nått liknande, men det kanske inte är mot fosfat?).

Du kan lägga rowaphos i en strumpa i sumpen så funkar det som fosfatremover, tänk på att även få ner nitrat innan du drar igång med belysningen.

Ang. PH testet, du får det gärna. ligger bara här och samlar damm. Ska se om jag inte har några mer tester som jag har dubbelt av så får du gärna.

Jag kommer gärna förbi någon dag för att se hur du har byggt bänken. Jag håller just på nu att kolla om någon kan göra ställningen, eller om det finns något företag som gör det för en billig peng. då bonusen från jobbet kommer om någon månad eller två så kommer jag avvakta lite.

Du ska nog vänta lite med djur. testa istället att skrubba av stenen innan du lägger i dom i karet. sen kommer du få alger i början, men det ger sig. du kommer väl ihåg hur min balja såg ut när jag koppade i mina första firrar? har för mig att jag visade bild på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar jättegärna alla tester du kan få fram - riktigt schysst av dig!

Rowaphos, hittar jag det på djurmagasinet eller?

Jo, kommer ihåg din bild - det vill man ju helst slippa ;)

Blåljuset kan man köra på det någon-några timmar redan från början?

Jag vet inte om du kan köpa rowaphos på djurmagazinet, åk ner och kolla läget med dom. Annars går det ju att skicka på post om du vill beställa från annan stad.

Blåljuset tillför ingen näring till alger, så det är lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...