Gå till innehåll

Det "Öppna akvariet" i en salt version


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Som jag sa i tidigare tråd, bilder dröjer lite, men jag kommer här att delge er lite om tankar, ideer och hur det går. Jag har idag ett inbyggt akvarie men tröttnat på den avskärmande känslan man får när man tittar in i akvariet. Jag vill på något sätt mer vara där utan att vara i, jag ville kunna känna på vattnet. Jag ville tona ner tekniken, inget får synas eller höras och lyfta fram revet och så lite som möjligt skulle vara emellan. Bänken är ganska hög(jag har frontrutan i armhålan ungefär och inte högre av praktiska skäl) och den är minder än akvariet. Eftersom vattenytan skulle vara helt öppen så fick det inte finnas någon ram upptill eller någon mittslå(som håller ihop bak och framruta). Men det fixade glasmästaren genom och gå upp en dimesion i glastjocklek och förstärka limmningen av bak och framruta med en massa glaslister. Så nu har jag bara framrutan som sticker upp i Low Iron glas mellan mig och revet. Vattenytan skall jag ha så långt upp som jag bara törs, bara för att få så mycket kontakt med vattenytan som möjligt. Jag har gjort avrinningen justerbar så jag skall fylla upp med sötvatten imorgon och prova innan jag limmar avrinningsröret(den är justerbar även efter limningen). Det skulle ju vara tyst också, så jag provar Durso's standpipe i min egna justerbara version. För att få bort avrinning, sladdar, retur från sumpen, baksida och stora delar sidorna på akvariet upptill. Så har jag monterat dit Back To Nature moduler så revet övergår till en bergsformation. Så BTN modulerna går ner i vattnet och möter upp LS och det gör dom även på utsidan(så glasväggen sticker upp ungefär i mitten på BTN modulerna). Profilen på revet är uppbyggt med PVC-rör i ett slags fackverk som man sedan klär med levande sten. Man får maximal cirkulation runt LS och sen kan man dra slangar bakom för att få ut osynlig vattencirkulation utan att pumpar syns. Baksidan på akvariet är klätt med mattsvart kontaktplast för att inte få in ljus bakom LS så tekniken inte syns. Sidorna har jag klätt med kontaktplast som ser ut som "frostat glas" även 5 cm av av framrutan på sidorna. Akvariet har stått hemma ungefär en månad, så jag skyndar lånsamt vill hellre att det blir bra. Jag hoppas ni inte tycker det är för mycket svammel och att ni orkar läsa det. Jag kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Guest Gäst

Låter som ett intressant projekt, men kan inte rikitigt se det framför mig ändå, kanske det beror på denna dag och att det är kväll .

Hoppas att du limmar de BTN-modulerna så tätt att inget vatten kommer in å så sätt bildar en "död" zon i dom.

Vore intressant hur du gjort detta med PVC rören.

Skall själv eller måste bygga om mitt akvarium å det vore mer snyggt å ha all LS som en revpelare längssidorna för att få en stor yta på botten med sand

Tänkte mig att man kanske kan få tag på PVC rör typ 35cm i diameter å dela dessa för att gömma pumpar å klä in med LS. Gör en massa hål å sedan sätta fast LS med svartabuntband.

Detta akvarium som en Dansk har gjort kan man verkligen säga att man är i akvariet:

http://www.eit.ihk-edu.dk/0880/a/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

tror han menar att ha BTN modulerna över karet som en bergvägg å fortsätta med LS i karet rätta mig om jag har fel.

Det danska karet va det coolaste jag sett på länge rejäl bänk men ett just utsende.

Å att ha sumpen i källaren är ju ganska häftigt.

Jaha då får man väll köpa ett hus med källare då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tanken med akvariet var också att försöka skapa något "nytt" och lite annorlunda. BTN-modulerna sticker ner ca. 5 til 10 cm i vattnet så det mesta av dom sticker upp ovanför akvariet, så det blir nog inga problem med döda zoner. Samt att det kommer sitta fyra pumpar där plus två ytavrinningar. PVC-rören är dels några vertikala som är limmade i botten, men alla andra är fastsatta med buntband. Det är många smala rör(de flesta är 12 och 25mm i diameter) som bildar ett fackverk. Jag måste nog få till några bilder innan det är klart.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Väntar med spänning på bilder.

jag är i funderingarna på att tömma mitt akvarium och lägga allt i bunkar/tunnor/hinkar/glas/badkar och allt som kan tänkas finnas, för att slipa om parketten i vardagsrummet.

Och i samband med detta göra en del förbättringar av hur det ser ut idag, och alla inspirerande ideér är välkommna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har idag vattenfyllt med sötvatten för att testa avrinningen. Det är alltid spännade att fylla ett nytt akvarium för första gången, ska bänken hålla? Framrutan bågnade bara lite, glasmästarn hade varnat för det så jag blev inte så orolig. Lite vatten på golvet innan jag hade juterat färdig. Testet gick sådär, jag hade mina anigar att avrinningen inte skulle hinna med att processa allt vatten från mina två returpumpar. Jag kommer att prova igen med en varvtalsgenerator, med den kommer jag kunna finjustera vattennivån. Vattennivån ligger nu lite mindre än en centimeter och så kan man inte ha det om man ska stoppa ner händerna. Så kan man sänka nivån några cm. utan att behöva stänga av, så vore det bra. Ni kanske undrar hur det blev med vatten i, Jag kan bara säga, jag är lyrisk! Det är definitivt värt allt extra arbete för att få till det öppna akvariet. Nu måste jag bara låna en kamera, för att kunna visa er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är inte vän med kameran än, men ett första skott.

Jag har idag en Arcadia 3*150w MH, får väl börja med den.

Men jag skulle vilja ha en 2-3 st 250w MH tror jag och lite mer åt spotligth hållet. Man riktar dom som mot en scen. Jag får se, har inte riktigt börjat tänka på lyset än. Har fullt sjå med cirkulationen för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har tänkt ha några Mangrove i, jag ställde frågan om hur man får tag i dem i en annan tråd.

Men det visade sig att jag var för sent ute, men jag hakar på nästa tåg.

Men om det är någon som vill sälja några plantor så är det bara att hör av sig.

Har även funderat på några mini-orkider på bergssluttningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Klarar de där buntbanden saltvatten? I vanliga fall brukar man ju bara rekommendera de UV beständiga svarta buntbanden utan metallbitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för ditt tips Jimmy, jag har skickat en fråga till honom.

De buntband jag använt innehåller ingen metall och

de behöver inte vara uvbeständiga för de ska inte utsättas för solljus.

När jag klätt berget med LS så blir det aldeles mökt därinne,

har t.o.m. klätt akvariets baksida med svart plast för att det skall bli mörkt.

Om dom håller för saltvatten har jag ingen garati för,

men jag har gjort på samma sätt i mitt gamla akvarium och det har hållt i 5 år.

Så vi får se, efter något år så brukar kalkalgerna gjort sitt och då sitter det ihop ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tycker ändå att du skall köra med som svarta buntbanden.

Har på jobbet en aggresivmiljö å de vita blir bara som pulver efter ett tag å de svarta håller jätte länge.

Skall själv nu göra mina revpelare utav större PVC typ300mmrör deladom på mitten å hänga dessa på karet´s sidor och klä in dom med LS. För att fästa dessa så kommer jag borra hål i Levandestenen å dra fast dom genom röret med buntbanden.

Tanken é god tror jag men undra hur det kommer se ut sedan bara... smiley5.gif

Kommer att gömma mina pumpar i dessa rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okay, jag kanske sätter dit lite svarta buntband på dom mest strategiska ställena.

Om du använder flera små rör så får du bättre cirkulation runt LS och det blir mycket billigare.

Varför inte hela akvariet, då kan du forma ditt rev som du vill?

Och slipper massa smuts som ligger mellan stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kom på nu att jag hällre skall köra med brödbacks metoden.

Tar hand om botten i denna å sätter på bakrutan å då kunna stripa fast Levandestenen.

Nja rören är det ju en massa hål borrade om man skulle ta detta å pumparna skulle sitta i dessa för att slippa se pumparna i karet som förövrigt förstör finheten i karet tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är ju väldigt lite vatten, men i mitt gamla akvarium så har jag gjort massor av hål med en lödkolv. Har tänkt att göra så även i det nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Christian! Brödbackarna har tydligen en tendens att torka ut och smulan sönder efter en tid i saltvatten, så jag skulle nog satsa på pvc rör i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Var på Clas-Ohlsson igår och köpte en varvtalsregulator så nu kan jag reglera returpumparna från sumpen.

Nu gick det bättre att justera ytavrinnigen, men den är väldigt känslig.

Dorso's standpipe går ut på att man ska få en tyst ytavrinning utan något slurp eller vattenfallslljud.

Det man gör är att man har som ett U så utsuget är hela tiden under vattnet.

Men för att vattenpelaren i avrinningskammaren inte skall åka upp och ner,

så måste man ha lagom motstånd d.v.s hur långt ner röret från ytavrinningen sticker i sumpen.

Och tillföra lite luft i ytavrinningsröret. Låter lätt men det var krånligare än jag trodde att få till,

det kanske är för att jag har två avrinningskamrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okey undra varför å skall man chansa tro.

Dummt att chansa ändå kanske!??

Var ju en sådan bra tanke tyckte jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag vet att skansen akvariet använder sig av brödbacksbottnar. Jag tror att det är samma brödbackar nu som det var för 5 år sedan när jag var där sist (klantigt att göra det så att dom syns). Kanske en idé att ringa och fråga om det är samma och i sådana fall vilket märke på backarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har dom? Killen som bygger akvarierna på skansen var också med i Nordiskt saltforum där detta diskuterades. De går säkert att använda men faktum kvarstår att flera i föreningen upplevde att de blev sköra med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ang brödbackar:

Har ringt skansen akvariet å väntar att han skall ringa tillbaka så får man svar om det är vanskligt att använda brödbackar som bakgrund och fäst material för LS:en.

Undra bara hur porösa dom blir å hur länge de skulle hålla ändå om man nu ej kan köra med detta!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

När vi ändå är inne på brödbackar, så kan jag visa mina kaffeburkar köpta på Konsums huhållsavdelnig. Gjorda i akrylplast(plexiglas), så man behöver inte alltid gå till specialaffären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det finns dock säkert brödbackar som behåller "spänsten" genom åren.Vad jag har för mig hände det inga "olyckor" med brödbackarna, men när akvarierna byggdes om märkte man att de var ganska sköra.Jag kommer inte ihåg hur länge de hade varit i karen, men det var säkert ett antal år...Man kan ju också undra vad för ämnen plasten släpper ifrån sig när den blir skör?. Jag tror dock inte att det ska påverka akvariets miljö nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har ej hört något ifrån Skansen men skall prata med Jonas eller Jonn på Saltvattensdelen om dessa backar. Men jag testar att köra med brödbackarna ändå tror att det skulle funka iallafall 3-4år

Jätte bra tanke Janne med Plastburkarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...