Gå till innehåll

Jakten på glasrosor (Aiptasia)


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jakten på glasrosor (Aiptasia)

Det finns en tråd (låst) här i forumet om hur man blir av med glasrosor. Jag har provat flera av förslagen i den tråden, men inte varit nöjd med resultatet. Därför vill jag dela med mig av ett sätt som jag funnit vara effektivt.

Jag hittade ett recept på

http://www.garf.org/copper/COPPERBAND2.html

som i mina ögon är lite otydligt. Därför ska jag berätta hur jag gjorde.

Recept

1 tesked citronsaft (sån där man kan köpa i livsmedelsaffären som är i gul plast med grönt lock och ser ut som en citron)

1 tesked calcium hydroxide (jag fick med en burk när jag köpte mitt akvarium, men det finns förmodligen att köpa i din lokala akvarieaffär)

2 matskedar kranvatten (är man av det försiktiga slaget tar man osmosvatten)

Blanda allt i en plastburk som klarar micro. Kör i micron, INTE i 40 sekunder i streck, utan i omgångar. (Mitt kokade över och smetade ner hela micron första gången. Nästa gång kommer jag att blanda vatten och citronsaft och värma den innan jag tillsätter calcium hydroxiden).

Enligt receptet ska blandningen bli något trögflytande, men det upplevde inte jag. Detta påverkade dock inte självabehandlingen.

Låt lösningen svalna något. Fyll en spruta.

Vill man göra en större sats är det naturligtvis bara att utöka ingredienserna procentuellt. Ev. bör man nog minska vattenmängden då det tar längre tid att värma upp och därmed lägre avdunstning.

(Lösningen kan förvaras svalt i försluten burk)

Jakten kan börja

För sprutan försiktigt fram mot glasrosen. Spruta lite av lösningen mot rosen. När den gula vätskan kommer i kontakt med tentaklerna verkar det som om glasrosen "äter" (tar in) blandningen. Har tillräckligt mycket absorberats av rosen smälter den ihop som en snigel med salt på =)

På enstaka glasrosor fick jag behandla en andra gång, men sedan var dom borta. Detta berodde förmodligen på att rosen fått för lite av lösningen på sig första gången.

Det fina med denna behandling är att man inte behöver någon kanyl på sprutan och sitter glasrosen svåråtkomligt kan man sätta på en luftslang eller liknande på sprutan för att sedan krångla sig fram med slangen till rosen.

Det är ofrånkomligt att man spiller av vätskan i akvariet, men det löses upp ganska snabbt.

Enligt författaren av receptet så påverkar inte lösningen de andra invånarna i akvariet och inte heller jag har upptäckt något onormalt efter behandlingen.

Sammanfattning

- Ingen kanyl

- Når svåråtkomliga glasrosor

- Inga konstiga ingredienser

- Påverkar ej övriga akvarieinvånare (vad jag märkt)

- Behöver ej stänga av pumpar

- Effektivt

Tips

Om man av någon anledning inte får köpa sprutor på apoteket, inte har någon välvillig bekant som jobbar på sjukhus eller inte vill knalla runt bland pundarna för att få tag på sprutor så finns det speciella anemonmatningsset som innehåller spruta. Dessa torde finnas att köpa i den lokala akvariebutiken. Annars finns det Revaxörbälg att köpa på apoteket. I nödfall kan man använda en LÅNG luftslang eller liknande och suga upp vätskan och sedan försiktigt blåsa ut över rosen.

Kom gärna med förslag på förbättringar eller synpunkter på ovanstående metod att jaga glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

En mycket intressant metod. Måste ge en eloge för din utförliga beskrivning, kanske kan hamna under artiklar om den visar sig fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ok då kommer skeptikern fram här då.

Vad fyller det för funktion att blanda in citronsaft i kalciumhydroxiden istället för att bara köra kalciumhydroxid och vatten, den kommer ju ändå bara att neutraliseras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kul med åsikter :)

Jag har ingen aning vad citronsaften gör. Kanske för att ge lösningen en fin färg ;) eller så kanske det sura attraherar glasrosen eller för att neutralisera det basiska i caliumhydroxiden (om den nu är basisk?).

Jag har inte analyserat receptet i sig, bara konstaterat att det fungerar.

Kanske det finns någon kemist här på forumet som kan svara?

Det är naturligtvis upp till var och en att kombinera fram den bästa lösningen.

Som sagt, för mig var blandningen effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Följande skrevs av Björn under tråden angående glasrosor:

..../ Du kan också ta kalciumhydroxid och blanda med vatten till en tjock pasta och spruta över dem. Använder du den sistnämda metoden se till att flytta undan koraller som står i närheten och stäng av alla pumpar, annars kan det fara omkring kalciumhydroxid klumpar som bränner korallerna. Lycka till!

__________________

/Björn

Jag vågade aldrig prova ovanstående med tanke på korallerna, men den kanske är lika effektiv som den med citronsaft. Kanske gör citronsaften att påverkan på korallerna försvinner eller åtminstone minskas? Enligt receptskrivaren på garf.org hade dom inte märkt någon påverkan på korallerna med citron/kalciumhydroxid-blandningen.

Har man väldigt dyrbara koraller som man är extra rädd om ska man naturligtvis vara extra försiktig och ta det säkra före det osäkra och, om möjligt, flytta undan känsliga koraller och eventuellt stänga av pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är alltid knepigt det där med glasrosor, särskilt om de står nära eller som för mig i vissa fall växte på korallen. Pastan fungerar bra tycker jag eftersom den fyller igen hålet där glasrosen sitter också.

Mitt senaste vapen i kampen mot rosorna är dock en Chelmon Rostratus som blåste rent karet på 2dagar! Dessutom rör den inte korallerna och äter fryst artemia, så det var ett fynd =)

Annars tycker jag att citronsaften och kalciumhydroxiden borde så som christian säger neutralisera ut varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag hadde också problem med dessa men köpte en pepparmint räka som käkade upp dom flesta även den största av dom nu har jag två stycken kvar men det verkar inte bli fler så han håller nog efter dom ganska bra.

Är inte så svår som pincetten heller det är ju altid en liten risk med dom att dom inte vill äta räkan är som galen i artemia så det gör inget att glasrosorna tar slut heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Guest Johan

Hejsan!

Provade receptetfrån Garf, kunde däremot inte finna någonting nämnt om citronsaft. Vart stog det? "Pickling lime" är vad jag förstått det samma som släckt kalk (kalciumhydroxid) för matlagningsbruk, används vid inläggning. Limestone är ju det samma som kalksten (kuriosa).

När jag följt receptet (användandes ren kalciumhydroxid) funkade det som beskrivet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lösningar på problem men jag skulle nog bekämpa dem biologiskt med en Chelmon rostratus. För det första gör han jobbet (Själv kan man luta sig tillbaka och t.ex. sippa på en öl) För det andra så får man en jättegrann firre som man förhoppningsvis har glädje av länge. Otroligt nog så har jag aldrig haft en enda glasros i något av alla kar som har passerat revy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Johan

Visst är den fin att se på, men köper man den enbart för att bekämpa glasrosor blir man kanske besviken om den inte tar dom. Jag lyckades få tag i en som tydligen inte gillade glasrosor då jag försökte för nåt år sedan - men tjusig firre dock.. smiley1.gif

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...