andreassofus Postat 10 februari 2007 Dela Postat 10 februari 2007 jag har ett aquael 11w uvc filter som jag hade när jag hade discus kar.. är detta något som jag kan använda till min saltburk? eller bör den va kraftigare till saltvatten?jag hade den i ett 400l kar innan med bra resultat.om den går att använda, hur och var ska jag sätta den i så fall? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 10 februari 2007 Dela Postat 10 februari 2007 Vet att det finns de som kör med aquel till saltvatten. https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=10753&langId=-1&parent_category_rn=10617Upp till 450l enligt tillverkaren.Placering av Uv-c är ett diskuterat ämne. Det sägs att effektivast blir det om insuget är vid bottnen där det är fler parasiter än högre upp. Personligen har jag min i sumpen för slippa se den,,, och tar vatten från ytavrinningen som går genom uv-c sedan till skummare vilket ökar effektiviteten på skummaren. Har tex. kirurg fisk och inga paraister, kör endast med uv-c på natten under 6h/dag för att jag anser det räcker, samt det sparar på lampan och minskar värme under dagen.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 10 februari 2007 Dela Postat 10 februari 2007 glömde säga att en annan anledning jag har uv-c på ytavrinningen är att jag slipper 1 pump = värme, ljud, service mm. Man kan dock sätta den på returpumpen om man vill spara på pump med, men att ha uv-c innan skummaren är att föredra.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
norsken Postat 10 februari 2007 Dela Postat 10 februari 2007 Jag provade att köra med 11w damm uv. Det fungerade innte alls nu kör jag 40w 24/7 och det funkar kanon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 februari 2007 Författare Dela Postat 11 februari 2007 ok tackar för svaren. då får uvc filtret sitta kvar där det sitter istället så får jag väl köpa mig ett annat nån gång.. måste man ha uvc filter om man vill ha kirurger till exempel?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 11 februari 2007 Dela Postat 11 februari 2007 vad jag har läst är det alltid bra att köra uvc, speciellt när man kör med de mindre tåliga kirurgerna som Naso Lituratus och grabbarna från Acanthurus-släktet samt Ctenochaetus som är känsliga mot t.ex prick. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 11 februari 2007 Författare Dela Postat 11 februari 2007 ok.. det kanske får bli nästa investering då när jag har fått igång karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.