Gå till innehåll

Behöver lite hjälp med att komma igång!


Fishboy

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum :D

Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om :P

Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter.

Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ?

Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) :)

Tack på förhand !

Mvh / Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum :D

Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om :P

Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter.

Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ?

Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) :)

Tack på förhand !

Mvh / Jocke

Hej Jocke och välkommen till denna underbara hobby! :)

Det som du egentligen behöver nu är en skummare, belysning, cirkulation och LS. Det är liksom grunden sen kan man ju alltid köpa till mer utrustning för att underlätta så som osmos, uv-c, fosfatfilter osv.

belysningen och skummaren tycker jag inte du ska snåla på. finns andra saker du kan spara in en slant på. exempel LS, du behöver inte köpa den för 200 kr/kg utan du kan hitta begagnad till bra pris.

När du har inhandlat dessa saker så föreslår jag att du startar upp med osmosvatten. dvs vatten som inte innehåller en massa skit som göder alger :)

Saltar upp och i med stenen, starta skummare cirkulation men låt belysningen vara till fosfat och nitrat är på 0. då börjar du mjukstarta belysningen med ca. 1 timma / dag i någon vecka för att sedan höja 1 timma / dag. ända tills du är uppe i full belysningstid (ca. 7-8 timmar/dag).

Detta är vad som kallas inkörningsperioden där du även kommer att få lite alger och nitrit som sedan blir nitrat. Under inkörningsperioden skall du inte ha några djur i karet.

En del olika tester är bra att ha också.

fosfat

nitrit

nitrat

ph

salt

Har säkert glömt något, men det är bara att fråga.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joakim, jag har bara ett råd att ge.

Köp en bok, det finns en på svenska kolla i produktguiden så hittar du den.

Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren

Gör sedan ett hembesök hos någon i din hemstad, peka och fråga om allt du ser så kommer det långsamt klarna.

Här är de som bor i Gävle som finns reggade på forumet. Skicka ett Pm och fråga om du får besöka någon av dom.

Andreas K

Bean

boman

burton666

Demasoni

E-JS

Fishboy

GimliX

kajo

Vattnadal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4000 L / h låter lite lite för 400 l akvarie, det är väl minimum om jag inte är helt ute och cyklar? jag ska införskaffa mig lite nya pumpar när jag flyttar om några månader och det blir väl runt 10 000 l / h.

Saltvattensakvariet - guiden för nybörjare är bra! den har jag med. läs den 2-3 gånger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle innte köpa begagnad LS. Jag gjorde det misstaget tyvär och jag menar det finns afärer som säljer för 100 kr. kilot det är nässtan va man får betala för gammal begagnad sten som innte vet ett dugg om. Jag ska innte gjöra reklam här men Korallfisken i Lindköping har det priset för jette fin sten. Senn skulle jag innte vennta med UVC heller, skummare och MH behöver du innte från första början heller men cirkulation och övrig belysning är viktigt. Senn behöver du en massa tålamod innte stressa igång karet, jag pratar nu utifrån mina egna ärfarningar och jag är ingen expert men lite har man lärt på egna fel. Lycka till och välkommen till en underbar hobby

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...