Gå till innehåll

Vatten avdunstning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hur mycket vatten dunstar från era akvarium /dygn?

Det försvinner nästan 2l/dygn från mitt lilla kar(170l+sump).

Temp i karet 26, och jag kör med glas på akvariet dock inte helt täckande ca 80%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har ej mätt exakt men gissar på ca 4 liter per dygn på vintern och ca 8 liter per dygn på sommaren (då har jag en fläkt som blåser på vattenytan för att hålla nere temperaturen). Vid värmebölja avdunstar det ännu mer då jag ökar på fläktens hastighet. Akvariets vattenyta är 150*50 cm och inga täckglas. Jag har en avfuktare i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mitt tappar 3L på vintern o ca: 5 på sommaren innan jag skaffade kylmaskin, den har reducerat avdunstningen till mellan 2-3L på sommaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan

Ja på mitt akvarium dunstar det ca 4liter om dygnet var mer i sommras.

Karet är på 470liter och en sump på 25liter vatten.

Nivån som diffar är i slutkammaren på min sump å pumpen går till då ytan sjunker 1,5cm ca 1 liter så den fyller på några gånger om dygnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mitt 630lit+100liters sump dunstar ca 8-10 liter om dagen. Nu har jag glas över sumpen får se om det hjälper lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej

En fråga relaterat detta ämne, är det någon som har problemmed avdunstningen (mögel, tabeter som släpper etc) ?

Vad jag förstår, är det hos vissa relativt mycket vatten som skall "ta vägen någonstans".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan

Nej inga promblem för mig ang detta. Känner att det ej kommer bli det häller. Vattnet som avdunstar blandas med luften i lägenheten och växterna tar upp det mästa likaså elementen och luftcirkulationen. Oftast i en lägenhet så är luften torr så mitt lilla avdunstning försvinner nog med en gång.

Har en innomhus fuktighetes mätare och den brukar stå på 40-45% luftfuktighet. I vanliga fall när man läst så brukar det ligga i en vanlig lägentet utan akvarium vara ca 20-25% så visst gör karet det fuktigare hemma. men inte till nått problem som du säger...

Lite från mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest AndersJL

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">

Jag blir orolig när jag hör mängden vatten som avdunstar. Tänkte fälla inett stort akvarium mellanvardagsrummet och garaget(ca 2.20 långt x0.7 högt x0.7 m.).

-Hur förhindrar jag avdustning (=bilen rostar...)

-Avgaser är nog inget problem då jag kör ytterst sällan och rular i så fall in/ut direkt.

Tacksam föralla idéer / förslag / bilder mmpå liknande arrangemang.</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest AndersJL

CIMG0011.JPG

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" width="100%" UNABLE="on">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">

mmmmmmm, men det kan vara nog så illa....

/Anders

CIMG0009.JPG</TD></TR>

<TR hb_tag="1" UNABLE="on">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...