Gå till innehåll

Aquarium systems natural wave?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

http://www.firststopaquatics.co.uk/acatalog/Wave_maker.html

(finns en modell som passar svenska elnätet)

Nån som har nån erfarenhet när det kommer till denhär produkten?

Jag funderade om det kunde vara ett alternativ till min burk då tunzes 6055 inte verkar vara aktuell att släppas.

Jag hade tänkt använda den till 2-3 koralia pumpar, men hur mycket skada kommer dom att ta? Jag har nån minnesbild av att Hydor rekomenderat nåt liknande om man ville styra koralia pumparna eller var det ett annat "system"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte uttala mig om denna produkten, men den är långt ifrån revolutionerande. Liknande produkter finns från många olika tillverkare och har funnits i flera år. Det har varit till salu begagnade här på guiden flera gånger.

Nackdelen med dessa är att de slår av och på pumpen vilket sliter hårt på dom till skillnad från tex tunzes styrbara där hastigheten varieras istället.

Någon "natural wave" ska du nog inte förvänta dig. Testa att stoppa i och ur sladden till en av dina pumpar ett par gånger i snabb följd så förstår du principen. Eller gå och köp 4 timers som du programerar så har du samma funktioner som denna produkt erbjuder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får jobba på formuleringen av mina frågor;)

Jag vet att den är allt annat än revolutionerande och jag har förståt funktionen, men jag håller på att kolla upp alternativ. Att den skulle skapa nån naturlig våg förväntade jag mig inte heller, däremot lite variation i flödena.

Jag handlade lite på korallrevet idag och frågade om dom hade nån koll, vartefter jag blev hänvisad att kolla under en av burkarna.

Dom har kört ett "bra tag" med en äldre modell utan några problem med pumparna.

Jag hoppades på en lite mer exakt tidsram men det kändes som om pumparna inte dog under det närmastre året/åren.

Ingen som har nåt mer att berätta om erfarenheter och om det blir för mycket "puls" känsla på flödet?

Jag skulle helst köpa tunzes 6055 för att få en mer böljande ström, men jag lär få vänta ett tag isåfall.

Just nu så har jag flera små pumpar i karet och jag skulle vilja göra mig av med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej NiXon

Jag kör med samma typ av intervalldosa som den du såg på Korallrevet. Och som dom kanske sa så funkar den helt ok och kan vara värd att prova, lite beroende på vad man betalar för den. Enligt Korallrevet så säljs dessa inte längre. Jag hittade en beg. i nyskick, dock med engelska uttag. Jag kör två MaxiJet 1000 på den och det fungerar utmärkt. Och tänk om MaxiJeten kanske bara håller två-tre år! ;) Det är ju risken enligt vissa. Hu, va hemskt! Då måste jag köpa en ny för 300 kr!! :skrattar: Ha,hahahaha. :skrattar: Nu har ju jag bara en 120 liters burk. Men enligt mig ett prisvärt sätt att fixa till ett växlande flöde i akvariet.

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack linkano, det börjar låta som ett alternativ.

Jag tror dom fixat CE märkningen men det får man forska i.

Jag har sett lite varierande priser på styrdosan i europeiska butiker, men så dyr är den inte.

Hursomhelst så kostar inte en liten koralia heller så förskräckligt mycket men det vore ju mer optimalt med en "snällare" dosa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...