neno1717 Postat 17 februari 2007 Postat 17 februari 2007 Hej!Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/timBelysning 2 * 30 w power-gloSka jag börja med LS eller går det bra med koral sten ??Tacksam för all svar J Citera
Scooby_doo Postat 17 februari 2007 Postat 17 februari 2007 kör med LS istället för sten, och låt akvariet bli 'inkört' innan du börjar med koraller/fiskar. beror lite vad du tänkt ha i akvariet, men ska du ha ljuskrävande koraller behöver du mera ljus än 2*30W. Kan vara bra skaffa en skummare med, inget måste men underlättar. samt läs på här på guiden, finns massor av information.lycka till~Henrik Citera
Manks Postat 17 februari 2007 Postat 17 februari 2007 mer cirkulation behövs också. en koralia till bör du skaffa dig. jag har en koralia 2 och en koralia 4 i mitt nästan 300-liters, och jag tycker det är på gränsen till för mesigt. belysningen skulle jag fixa ett gäng t-5 lampor på 39 watt också. men det har ju att göra med vad du har för mål. Så de två viktigaste frågorna för fortsatt hjälp är nog1. vad har du för mål med akvariet2 vad har du för budget? Citera
neno1717 Postat 17 februari 2007 Författare Postat 17 februari 2007 Tack för svaret Jag tänkte ha typ 4-5 fiskar. Så jag behöver 20 kg LS och en till koralia 2Då behöver jag väll inte starkare belysning om jag ska ha bara fisk ? Citera
Manks Postat 17 februari 2007 Postat 17 februari 2007 vill du bara ha fisk behövs det inte, men du kommer vilja ha koraller senare... tror jag. men du kan ju köpa bättre belysning sedan om du ändå har en belysning nu. du kan ju se om du får göra hembesök hos någon saltis i malmö... då brukar man få ännu mer frågor och en hel del svqar Citera
neno1717 Postat 17 februari 2007 Författare Postat 17 februari 2007 Det är säkert att man kommer vilja ha koraller senare, men finns det inte koraller som behöver inte starkt belysning, och vilka är det ? Citera
alofstrand Postat 17 februari 2007 Postat 17 februari 2007 tyå knappar och skivanemoner vissa artor av dem har riktigt fina färgor,, visst kan du har acroporer med men färger lär bli brun på dem och tillväxten kanske inte den bästa.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.