Gå till innehåll

Val av akvarium


Ivar

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla!

Först och främst vill jag tacka för detta fantastiska forum. Bestämde mig för att köpa akvarium i höstas och har sedan dess ägnat åtskilliga kvällar och helger till att läsa böcker och besöka olika affärer. Av en slump hittade jag fram till detta forum i julas och jag vill verkligen berömma alla användare som gjort detta till ett så faktaspäckat verktyg. Kombinationen av entusiasm, teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet är svårslagen!

Jag är fortfarande i "kunskapsuppstartsfasen", men det känns som att jag så sakteliga börjar få så mycket kunskap att jag snart kan starta ett eget akvarium. Jag har en skaplig bild av vad jag tänkt mig, men jag skulle vara väldigt tacksam för lite feedback. Min fråga är inte på den djupa tekniska detaljnivå som många av frågorna på detta forum brukar vara, men det vore väldigt bussigt om någon kunde ge mig lite svar på mina "funktionsfrågor".

Mina önskemål på mitt tilltänkta akvarium är, rankade i önskemålsordning:

  • Rent och klart vatten, vackra färger på flora och fauna
  • MINIMALT underhåll och skötsel
  • Så likt ett verkligt ekosystem som möjligt. Gärna olika sorters djur, gärna byta ut teknisk utrustning mot något som lever och gör samma arbete.
  • Helst inte göra mig luspank

Jag hoppas att ni inte tycker att mina önskemål är banala. Det är ju inte bara jag som skall leva med detta akvarium, jag måste ju även lyckas med konststycket att övertyga frun om att detta är hur ballt som helst.;) Kan man uppfylla de två första kraven så blir hon glad, kan man uppfylla allihop så blir jag glad. Självfallet förstår jag att alla typer och konfigurationer av akvarium kräver skötsel, men det finns säkerligen de som kräver mindre eller mer.

Utan att gå händelserna i förväg så kan jag säga att jag läst "Lasses" artikel om uppstart av Mollyhotell med STORT intresse.

Till syvende och sist blir mina frågor: Vilken typ av akvarium skall jag välja och vilken typ av konfiguration skall jag ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina frågor är svåra att svara på, det finns tusen svar och olika möjligheter.

Vi brukar vara lite folk som träffas och spanar på akvarium hemma hos folk här i Stockholm titt som tätt. Häng med nästa gång så får du inspiration och svar på frågor.

Håll koll i denna tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4312&page=26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...