Gå till innehåll

Går i valet o kvalet


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej på Er, Går o funderar på hur jag skall göra... skall uppgradera till ca: 450L men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa ett percula 120 eller

ett "vanligt" akvarium med sump. Jag är ganska orolig för att sumpen skall svämma över och ställa till med mer vattenskador än jag redan har.

Kan tilläggas att jag INTE har för avsikt att ha något borrat kar utan använda mig av "påhängs" ytavrinning. Percula kanska inte har så många möjligheter men det känns säkrare på något sätt.

Vad tycker Ni??? Är det ett riskmoment med sump eller oroar jag mig i onödan??.nervous.gifInser med detta inlägg att jag kanske måste ändra mitt "valspråk"smiley2.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det är nån risk med sump, se till att sumpen klarar av att ta det extra vatten som kommer att bli vid eventuellt strömavbrott så är det lungt!

Sen vet jag inte så mycket om dessa ytavrinningsboxar, men jag skulle ha svårt att lita på en! Ett borrat kar, med rätt byggd sump och riktiga rör är enligt mig ingen risk!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt ett percula 120, så får det bli!grin.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med! men jag kommer att sova lugnare...smiley2.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Det är nytt, jag har betalt 18000:- för det, kanske inte billigast möjliga, men då bar de upp det 4 trappor till oss (går inte in i hissen). Måste lägga till.. tycker faktiskt att man får mycket för pengarna.. Känns mycket prisvärt även om det kostar en del. Percula karen var kanske inte perfekta förut, små pumpar, luftdriven skummare.. allt detta är bytt nuförtiden. 3st pumpar a´2000L samt en "riktig" venturiskummare. Sedan så ingår ju även ett "tricklefilter" med biobollar o inte att förglömma en MH på 2x150W som jag för övrigt tänker göra mig av med, skall använda min gamla.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte kul, det är djävulskt tungt o otympligt! Lycka till själv!classic.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Niclas och Jimmy!

Har suttit och spanat i detta forum flera månader, men nu när det börjar närma sig inköp smiley10.gif så tänkte jag att det var på tiden att bli medlem

Ha det gött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...