Gå till innehåll

HQI bygge


stefan l

Rekommenderade inlägg

hej

jag har bockat egen reflektor "spiderreflector" i 1 mm aluminium & tänkte ev köpa denna ballast http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produk t_id=598

verkar mycket bra eftersom allt är inbyggt räcker ju med den + en E40 sockel så är det klart !fördelen med E40 är att man slipper mkt dyrt skyddsglas

är man bara noga med kablar och inkoppling ev frågar sin lokala elektriker först ! så är det inga problem !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Granlund

Själva armaturen tror jag inte att det är något fel på, lampan däremot är ju inte avpassad för "våra" behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag undrar bara en liten sak som Zippo skrev om att man inte behövde skyddsglas till E40 sockel.

Är det genomgående på alla E40 socklar... När jag snackade med akvarielagunensa de något om att det nog berode på vilken lampa man har i... Har inte vågat använda min ena MH-armeratur efter det, som inte har något skyddsglas och E40 sockel.

Vad säger ni? Vågar man användaden ändå?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Skyddsglas är bara ett krav när man använder dubbelsocklade metallhalogen lampor då dessa saknar det yttre glashöljet som lampor med skruvfattning har. Skyddsglaset fungerar då som UV "filter". Enda skälet att ha skyddsglas på lampor med skruvfattning (E40/E27) är som stänkskydd om lampan hänger nära vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...