Gå till innehåll

nanokar?


Rekommenderade inlägg

såja då har man varit på föreläsning hos maf om nanokar och blev ju självklart sugen på att testa på, hur dyrt är det att testa på den billigaste varianten tro

Dyrare än vad man kan tro :) Jag vill nog inte försöka summera vad jag har lagt ut på mitt 37 liters AN Evolution 1, men vi gör en liten sammanställning ändå.

Akvariet kostade 1300 kr.

2 lysrör 300 kr.

4-5 kg sten för ~150 kr/kg.

Salt, kostar någonstans mellan 1-2 kr/liter färdigt vatten beroende på hur stor förpackning man köper.

Du borde ha en osmos 1000-2000 har jag sett dem för (jag har ej själv dock)

Refraktometer ~350 kr (det finns andra billigare sätt att mäta salthalt, jag känner mig dock tryggast med en refraktometer)

3500-4500 kr + salt.

Där har du grunden, sen tillkommer allt levande. Levandekostnaden varierar så mycket att det är svårt att säga något om vad det blir. Från gratis korallfraggar till koraller och fisk för tusenlappar.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du hålla nere kostnaden ännu mera av det förslaget givet ovan:

# leta begangnat komplett akvarium

# köp begangnad Levande sten för ca 50-60kr/kg.

# osmos kan du klara dig utan som du hörde av Lasses föredrag på maf.

# Refraktometer kan man köpa billigare variant för ca 100-200 som ej är lika exakt, men man kan 'kalibrerar' mot en 'riktig' då missvisningen brukar vara densamma.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp jag var på maf mötet.

blå skjorta och satt på bordet direkt till vänster om projektorn.

(var det bordet som vann de flesta priserna under lotteriet. fick en saltbok av en annan som fick det i pris, men redan hade samma bok sedan tidigare.)

Var kvar efter föredraget en stund och pratade en del med Lasse.

Synd du missade detta nano-akvariet som Carl sålt precis, har sett det live själv, var prisvärt och skulle passat bra:

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=2395&sort=2&cat=2&page=1

Lycka till i letandet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...