Gå till innehåll

Silicone!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att silicona om ett helglas akvarium. Behöver man ta bort det gamla (och isåfall hur????) i skarven, eller räcker det med att lägga nytt ovanpå det gamla. Akvariumet är ca 6 år gammalt och har stått utan vatten en längre tid, har en volym på 400 liter.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ta bort allt gammalt silicon (du behöver inte plocka isär ditt akvarium. Använd rakblad men var försiktig så att du inte skär mellan anläggningsytorna. För att sedan få en fin kant använder du maskeringstejp som sätts ca 6mm från kanten. När du siliconat så fuktar du fingrarna med diskmedel blandat med vatten för att jämna ut strängen. Du måste vara ganska snabb med att dra bort maskeringstejpen så att inte siliconet börjat torka (max 5 min) beronde på värme i luften osv

Lycka till

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte våga göra det själv!!

Man brukar säga att det ska hålla i Ca. 10 år, men om det är i behov av en renovering så tar man ett rakblad och skär bort all gammal silikon. Och tvättar av alla ytor som skall slilikonersar med T-sprit. Du köpper det rätta silikonet på en akvarie butik. Men som sagt jag skulle inte göra det själv!!! 400 liter är mycket vatten på ditt golv. smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju påpeka att det är väldigt dumt att inte använda tejp...visst,mitt är väl bara sump och syns intemen det ser ganska illa ut smiley11.gif

Och så ansträngande hade det ju inte varit att dra dit ett par tejpbitar...men men,man lär sig så länge man lever.

Sen om du har svårt att få bort all silicon så finns det en siliconborttagare på Claes Ohlssons för 69kr eller vad den nu gick på...funkar bra iaf tycker jag.

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt rätt prova själv men fyll det först med sötvatten å låt det stå så du ser om det läker någonstans.

Nångång måste vara den första man blir jävligt stolt när man gjort det självsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...