Gå till innehåll

[nybörjare (200 L akvarium)]


matte123

Rekommenderade inlägg

Hallå! :)har blivit intresserad av saltvattens fiskar... har haft sötvattens fiskar länge men har nu tänkt att göra om ett 200 L akvarium, som bara stått ett tag, till saltvatten...

Frågan är vad för prylar behöver man egentligen?, det finns ju grejer så man kan drunkna i det! ;)

har förstått man behöver en vanlig pump (funkar det med den jag hade när det var söt vatten?) och en äggviteämnes avskummera... men vad behöver man mer? behövs typ UV-filter och sånt till ett så litet akvarium. + kan ni tipsa mig om bra skummare till ett bra pris!? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias

Välkommen till SG.

Du är inte ensam om att ha miljoner frågor när man skall starta upp ett saltakvarium.

Kan börja med att rekomendera dig att låna/köpa Daniel Knops bok Guiden för nybörjare.

Det är en lättläst och övergripande bok som är en bra grund.

Änvänd gärna sökfunktionen här på SG, där kan du få fram mycket information.

Läs om andra som har samma storlek på akvarie och se hur dom har gjort

eller vilken utrustning dom använder.

När du tror du läst tillräckligt så läs lite till, det är F1 jämfört med sötvatten som är gokart.

Lycka till

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag började med saltvatten med liknande utgångspunkt som du för två år sedan. Jag hade ett 165L odlingskar som "var ledigt" som jag startade upp. Min personliga erfarenhet är att det blir dyrare än man tror åtminstonde om man vill ha sten koraller. Jag har gjort av med mer pengar efter 2 år med saltvatten än jag gjorde av med under 30 är med sötvatten.

Om jag skulle starta ett akvarium i denna storleksklassen idag så skulle jag ta en ordentlig funderare på ett Red Sea Max. Som sötvattensakvarist tycker man 8.000 är dyrt men man hamnar snabbt i den prisklassen om man skall köpa belysning skummare bättre pumpar mm. Att man har ett akvarium ledigt är "inte värt något" det är inte akvariet i sig som kostar.

Ett annat alternativ är att titta efter begagnade akvarium här på guiden. Då får du med den utrustningen du behöver och slipper köpa den ny.

Lycka till! Hoppas du får lika stor glädje av den nya hobbyn som jag har fått.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommer till SVG. har du tänkte köra med sump? själv startade jag också upp ett 200l för några månader sen, så jag avr i samma situation som dig. jag använder en Deltech MCE300 skummare och 2 st pumpar på totalt 6500 liter timmen. belysningen är en Aquastyle med 1 Mh*150w och 4 blå lysrör*39w.

skummaren kostar 1900:- hos zoogiganten, men finns billigare hos andra ställen, elr begagnat.

pumparna är av märket Tunze nanostream 6045 och pumpar 4500 l/h styck. kostar runt 800:-

bylysningen är köpa hos Aquastyle och går på runt 2500 spänn.

såg att du bo i lund. har du vägarna förbi landskrona så får du gärna komma in och slå en blick på mitt för att se grejorna och kanske få ideer. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi alla tack för era svar:) en sista fråga skulle man kunna göra så här?

1x stream pump á 4500L/h (den malm föreslog) ev en cirkpump a 3000l/h , vad är skillnaden?

1x ytterfilterpump med filtermaterial: de nitrat, de fosfat/de silicat och zeovit, nått mer som behövs och funkar det att göra så här elr måste man köpa en pump för varje???

1x skummare med en 200l/h pump

måste jag ha UV ljusrör? isf har jag en lampa men lysröret har gått sönder:(

Uppskattar all er hjälp!!!! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det bör funka med en 4500l stream och en 3000 l cirkpump, men på en cirkpump blir strömmen hårdare och mer koncentrerad. streamen ger en bredare ström. finns ju olkia streampumpar med olika liter effekt.

det med ytterfiltret får nån annan svara på. se bara till så där e strömt genom ytterfiltret så vattenet inte står still och samlar på sig bakterier.

uv ljus är bra att ha om du ska ha känsliga fiskar. själv har jag inget uv men ska införskaffa.

pumpar skummaren bara 200 l/h tror jag den är för liten?? vad säger ni andra här.

i min deltech mce300 sitter det en maxi jet pump. den minsta maxi jet är på 375 liter men skummaren rekomenderas bara till upp till 250 liter. av det att döma antar jag att pumpeffekten måste vara lite mer för att klara dina 200 liter. bätre coh ah en lite större skumamre än för liten. du kanske vill uppgradera til större kar sen en dag med:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen in i träsket Mattias!

Jag tycker du ska göra dig själv en tjänst och verkligen läsa så mycket du bara kan innan du drar igång.

Jag har precis själv startat och inte ens fått i en fisk i mitt kar än men det kommer inom en vecka eller två hoppas jag.

Jag håller med Johan2x, börja med att köpa eller låna "Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjare av Daniel Knop"

därefter tycker jag du ska läsa igenom de artiklar som finns under menyn med samma namn här på guiden. Många av dem är riktigt matnyttiga.

Sen är det aldrig fel att fråga.

Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...