Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Triton skulle få hem dem i mitten av januari sade Leffe. Jag har preliminärbokat en.

Måste ha täckt balja förresten... kom ut i vardagsrummet imorse... vattenspill överallt... katthår i akvariet... dyngsur katt på loftet... kunde gått illa.

Finns fler lösningar på katt problemet.. Men jag antar att katten ska få bo kvar :) någon typ av galler lösning så att det ändå luftas ut riktigt bra i huven kanske hade funkat ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mmm... får fundera på den Manne..

MCE600'an blev inte bra i lillkaret så jag lyfte ur den igen. Saltade upp vattnet i hörnkaret och kopplade in doppis och skummare. MCE'n flyttar ganska mycket vatten så det funkar kanon med ytavrinningen utan returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm... får fundera på den Manne..

MCE600'an blev inte bra i lillkaret så jag lyfte ur den igen. Saltade upp vattnet i hörnkaret och kopplade in doppis och skummare. MCE'n flyttar ganska mycket vatten så det funkar kanon med ytavrinningen utan returpump.

jag kan verkligen se hur du kommer o vänta med flyten i närmare två veckor minst -skrattar hysteriskt

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har helt för mig att du har en maxspect.. sen antar jag att det finns något befintligt ljuse i befintlig ramp.. hade väl kunnat funka till ramp 2 infinner sig.!

mvh manne

Apapap... inte jaga på nu... ;)

Vill nog låta det gå iaf en vecka eller två för att kolla av eventuell förekomst av fosfat mm. De 40kg LS som jag ska hämta i Hbg på måndag är inkörd och klar så det skall bara vara att gasa.. egentligen.. :s

Håller på att justera salthalten just nu, 1.022... tempen närmar sig 24 grader.

Brukar ha lite allergier mot Aquael m.fl. östfabrikat. Men igår chansade jag och köpte en Aquael Streamerpump. Justerbar 2600-10000 l/tim, ett jäkla flås är det i den och den går förvånansvärt tyst... 995:- på ZG.

5312846742_d737f6acf8_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nae ingen skiffer i saltbalja, kommer o släppa ifrån sig skit som du inte vill ha i karet.

Enligt bilden så har du en ramp för två lysrör gissar jag, ser inga hinder Mats.. :) .

Kom på en grej ang nästa maxspect. Gillade du dom två större led chipen som du tänder på en grupp? Gjorde du det så välj 230w , då ska du få fem sådan chip till i den rampen, väljer du 170w så är det bara små leds.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne,

Hur har du programmerat dina Maxspect, vilka tider är dina olika grupper tända?

Jag kör igång grupperna med en timmes mellanrum.

Rent blått

Blått o vit

Rent vitt

Slutar med omvänd ordning givetvis, samma där en timme ca mellan. Så nio till tio på kvällen så är det enbart det underbara blåa som är igång.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Manne. Jag kör inte så många timmar ännu, kör två timmar blått på kvällen bara för att det är så himla snyggt.

Nu står karet och puttrar med 40 kilo otroligt fin levande sten från Björn i Hbg. Revet kommer nog att bli riktigt snyggt när vi flyttar över ca 15 kilo snyggsten vi har i det lilla karet. Karet får gå ett tag så jag ser vad som händer med vattnet innan vi flyttar levande.

Slog i lite flytande filtermedium och Nitrivec så det är helt vitt i karet nu, m.a.o. inte lönt att ta bilder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad du kör på Mats, kul att se :)

Börjar verkligen ta sig, ska bli kul att se när du får över allt levande också samt belysningen på plats.

Haha, ja kul är det! :)

Ska kolla över revet när jag kommer hem, såg inte mycket i dimman igår kväll. Kunde iaf se att det finns en hel del levande på LS'en, en pytteliten grenväxande grön Montipora, en liten mörkröd anemon, gröna polyper, ett par små rhodactis, några gröna skivor, en liten slät lila skiva(?). Verkligen kanonsten Björn sålde! Kollade in lite snabbt i morse innan jag for iväg till jobb och vattnet var kristallklart och sumpdoften från färskvattnet som var i karet tidigare var helt borta. Skummaren jobbade fram fint ljusbrunt skum. Det åker i lite mer levande ikväll, hämtar en vansinnigt snygg revhummer, en putsarräka och en stor sandvändande sjöstjärna hos Björn samtidigt som jag hämtar Maxspect #2. :nöjd:

Spånade lite med Manne i telefon igår kväll, bl.a. om hur jag ska placera de båda Maxspect-ramperna. Manne kom med en riktigt bra idé som jag ska testa... -Tummen upp

Katten har nog lärt sig en läxa efter simturen häromdagen... ska testa att köra karet öppet, det är ju trots allt bäst och enklast så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm katter brukar ju inte gilla att simma så förhoppningsvis har den lärt sig nu.

Annars tror även jag på ngn form av galler som rekommenderades ovan...

Ser fram emot bildupdate på allt det nya :)

Hoppas på det, annars får det bli galler.

Jag ska lägga i levande sand ikväll så vi får se om det går att fotografera eller om fenomenet från Lützen tar över revet.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm det där med bilder ikväll... sanden gjorde vattnet alldeles mjölkigt och det har inte lagt sig ännu. Nåväl, de nya djuren är inkoppade i karet. Maxspecten lyser så grannt så. Jag har lite att fundera på för att fixa till en bra upphängning av de båda ramperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...