Gå till innehåll

Sardellen uppgraderar till 350L hörna + Sump


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Nu var det dags att lägga in lite om min uppgradering.

Jag har kört ett RSM 130 ett tag, se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39851&highlight=Sardellen

Jag vet att jag är dålig på att skriva vad jag själv pysslar med, men därför tar jag nu tag i det.

Mitt intresse är att konstruera och komma på kluriga lösningar som även ses i min andra tråd om mitt RSM 130.

Hela tanken är att det ska bli ett lättskött Rock´n Roll akvarium med mycket sten och ganska enkla koraller. Av tidigare erfarenhet så har det varit receptet.

Det hela börjar med ett begagnat akvarium som ska borras och få ytavrinning i hörnan.

CHECK :-)

post-5521-14468922066864_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Precis som när jag lade upp förra tråden om mitt RSM så har jag redan hunnit en hel del innan jag började lägga upp info.

Saltvattenshobbyn ÄR Dyr, men jag tycker det är viktigt att visa att om man bara är lite klurig och ger det lite tid så kan man både finna begagnade prylar och bygga en hel del själv.

Mitt hamstrande började för några månader sedan och jag har kommit över det mesta till humna priser. Nu är det inte snålhet som driver mig utan snarare det stora nöjet i att klura ut lösningar och prova mig fram...vilket ofta inte är det billigaste :-)

Efterssom bilen var fulll när jag skulle hämta akvariet så fick bänken på bilden ovan en plats i akvariebänkshimmelen redan innan jag lastade den i bilen.

-Det gav ett minnsvärt uttryck på den förre ägarens ansikte när jag glatt sa "vi viker ihop den så går den in i bilen" ---> BRAK :-)

Ett ytterligare akvarium hade köpts in, en 170L Aquael hörna som fanns i lasten och då var tanken att det skulle agera sump.

-Så blev det dessvärre inte...men det återkommer jag till.

post-5521-14468922066982_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja... nu var det dags att bygga bänk.

Jag ville ha en ganska hög bänk. Dels för att det är bra med gott om utrymme, men till största delen för att jag vill kunna se akvariet från soffan.

Bänken behöver vara demonteringsbar för att kunna ta ut den vid en ev flytt. Materialvalet föll på MDF och träreglar.

Toppskivan är 2st 16 mm limmade och skruvade MDF-skivor.

Trälim och Byggmax montagelim är ett lika själklart val som Senap och Ketshup på korven.

post-5521-14468922067238_thumb.jpg

post-5521-14468922067505_thumb.jpg

post-5521-14468922067726_thumb.jpg

post-5521-14468922068081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär när man kommit så här långt man börjar fundera över att göra det mest kritiska momentet.....ATT BORRA karet.

-Ja jag vet att det borde gjorts innan man byggt en bänk till ett kar som kanske spricker ....men Inte Jag ...

post-5521-14468922068285_thumb.jpg

post-5521-14468922068518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slälva karet är ganska smart konstruerat. Det finns en luftspalt att dra slangarna till ett ytterfilter längst bak.

Detta gör att det endast är 2 hål att borra.

Efter att ha läst lite på nätet så var det dags.

För den intresserade kan jag rekomendera denna väl beskrivande länken http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1946852

Jag använde mig av borr och slipcylinder från Jula.

Det är billiga saker, ca 70 kr st men välfungerande.

Jag vill rekomendera att man använder en Bra Skruvdragare och ingen 299kr maskin. Den jag använde var en Flex 0-1300 varv.

Anledningen att jag rekomenderar en skruvdragare av bättre modell är för att dt svåra är startögonblicket pga att det inte finns något som centrerar borret.

Som kylning använde jag vatten. För att få vattnet samlat kring borrstället använde jag vanligt fönsterkitt som jag sprutade ut i en rund ring kring stället som en sarg.

När man sedan slipar upp hålen med slipcylindern så körde jag på lägre varv oh doppade slipcylindern i en glasburk med vatten.

Tänk på att arbera i cirklar med slipcylindern för att undvika att hålet blir ovalt.

Detta är inget svårt, men ta god tid på er.

post-5521-14468922069117_thumb.jpg

post-5521-14468922069352_thumb.jpg

post-5521-14468922069556_thumb.jpg

post-5521-14468922069764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den uppmärksamme kan se på bilderna ovan att jag ritat in ett rött sträck där bakgavelskivan ska sitta.

Det finns även ett annat rött sträck mellan bakgavelskivan och bakre hörnet.

Tanken är att göra en extra kammare här för att pumpa vatten till UV-filter då det ska vara fördelaktigare att ta vattnet från botten på huvudkaret till detta...eller för att tillsätta Ozon. Ett "servicefack" helt enkelt.

I bakgavelskivan (avrinningsskivan) ska det så fall även borras någa 25mm hål med galler.

-Någon som har något att tillägga/ tro om denna lösningen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hade även mina ideér kring hur jag skulle lösa ventilationen av skåpet klarnat.

-Ett insug långt nere och ett utblås i ovankant.

Ventilationskanaler med isolering invändigt ska hindra ljud.

Valet av fläkt föll på en stor, STOR 200mm´s datorfläkt från Kjell & Co.

Tanken är att den ska gå dygnet runt för att både kyla luften i skåpet och avfukta. I både in och utlopp ur skåpet ska sättas "höhtalarskumgummi" som filter för damm.

post-5521-14468922071195_thumb.jpg

post-5521-14468922071438_thumb.jpg

post-5521-14468922071672_thumb.jpg

post-5521-14468922071893_thumb.jpg

post-5521-14468922072128_thumb.jpg

post-5521-14468922072387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter till huvudkaret.

I nederkant satt en plastlist klädd med bokfolie. Jag funderade i ett svagt ögonblick att behålla den bokfärgad och så även "locket" till karet, men efter lite funderande så blev även denna svart.

Jag valde att köpa folie och klä den med. Det var ganska enkelt och det kan jag rekomendera.

Kommer inte ihåg vad företaget hette som jag köpte det av, men kan leta fram det om någon vill. Det finns i många färger och även olika trä-folie laminat.

Listen plockades av, rengjordes och limmades.

Klädde den sedan med laminat och limmade fast den igen med svart silicon.

Den gamla bottenmattan hade gått sönder och jag satte ny frigolit. Även denna fästes med svart silicon.

post-5521-14468922072616_thumb.jpg

post-5521-14468922072861_thumb.jpg

post-5521-14468922073091_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det dax för sump.

Jag hade konstaterat att den tidigare ideen med att använda det 170L stora Aquael-karet med välvd ruta var för litet för vad jag tänkt.

Min idé är att sumpen ska rymma ett fack för vattenbyte, fack för LS och en hel del annat.

Istället blev det att bygga en stor sump.

Galenskapen fortsatte och jag fick tag på en stor 2-glasruta på 84x 150cm som en man råkat beställa med fel mått. Rutan var dvs helt ny och nypriset över 4000kr.....så även vikten fast i kilo :-)

-En felbeställd ruta man man inte få många hundringar för och vi kom överens.

Denna bastanta pjäs lastades in i bilen av 2 man....

I bilen hem kom jag på....hur fasen ska jag själv på in denna ?...men det gick.

En kväll när jag och min flickvän satt i all sköns ro och tittade på TV så fick jag för mig att slängaa upp rutan på soffbordet och dela den.

Efterssom luftspalten var så pass stor nästan 3 cm så kunde jag borra genom aluminiumlisten och sen såga upp aluminiumlisten med sticksåg.

(då höjde hon volymen på tv´n ) :-)

Efter det gick det att skära bort aluminiumprofilen och skrapa bort silikonet. Det sista försvann med aceton :-)

post-5521-1446892207331_thumb.jpg

post-5521-14468922073508_thumb.jpg

post-5521-14468922073735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skära i glas är precis lika enkelt som när man ser en gammal erfaren glasmästare gör det.....NOT..

Mina råd är.

-Räkna med en del spill.

-Undvik skära allt för smala remsor.

-Erkänn inte din egen okunskap för omgivningen.

-Skyll på att du har en billig diamant för 29.90kr för att du inte fick tag i en riktig som kostar 3-400kr.

-Vänd hela situationen genom att säga att det gick bättre än väntat med en diamant för 29.90kr. (detta höjer din handyman-karma, iallafall om du tror på det)

Glaset är tillskuret och tändstickorna på plats.

-Använd Solstickan och inget annat billigt skit som du fick på krogen i fredags...

-Varför ? ...JO, för då skänker du dessutom 4öre / ask till Solstickefonden som hjälper barn i nöd....snåljåp ;-)

-Dessutom så är de mer jämntjocka.

Glaset räckte inte riktigt till allt, men det berodde inte på felberäkningutan det berodde på att jag använde en billig diamant.. för 29,90kr ;-)

Nu är vi framme i nutid och sumpen ska tätas idag efter att Solstickorna är borttagna. :-)

post-5521-1446892207394_thumb.jpg

post-5521-14468922074162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva karet till sumpen är klart och i veckan så ska inredningen på plats.

Ännu kan jag inte göra det eftersom jag ännu inte har fått min skummare.

Bakgrunden blev en Juwel plansch som troligen kommer dekoreras med lite kluven kalksten, på samma sätt som i mitt RSM.

Dock enbart på några ställen som "revpelare i fjärran"...

Glasskivan mot avrinningen är skuren och kommer även den kläs med samma juwelbakgrund och sedan en tunnare glasskiva på insidan.

Det jag funderar mest över nu är OM jag ska borra denna för att göra den extra kammaren för att insug till UV-filter, eller om jag ska köra UV-filtret nere i sumpen.

Det verkar som de flesta gör det.

-Några goda råd om detta ?

post-5521-14468922077574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite om tekniken.

Skummare: Deltec APF 600

Belysning i väntan på LED-bygge : Aquastyle 1x250 W MH + 2x T5

Extra belysning: 2st T8 i huven, troligen blir det 2 blå rör

Nitratfilter: Aquacare ADN 75

Ozonisator: Weipro ET50

Returpump: Eheim 1060

Pump till skummare och ev sumpcirkulation: Aquarium Systems New-Jet 3000

Vågmästare: Resun Wave 15000A

Övrig Cirkulation: några mindre propellerpumpar

UVC: Okänd 25W (står MCT på drivdonet)

Pump till UVC: Eheim 1046

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakglaset ska sättas fast, men innan dess ska jag ta beslut i om jag ska borra det.

Det röda lodrätta sträcket är avgränsningen/ väggen till den tilltänkta kammaren för att kunna loopa UVC-ljuset.

De röda ovalerna som är ritade är ungefär där jag tänkte borra den bakre skivan för in och utlopp.

-Det lutar nog ändå åt att jag kör UV i sumpen ...hmm...

Någon som kan svara på vilket håll man ska sätta rörgenomföringarna.

-Ska muttern vara I eller Under karet ?

post-5521-14468922078134_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömmet Johan.

Tack Manne för ditt råd gällande kopplingen.

Det gjorde det lite lättare att spänna den :-)

Det betyder att gängningen hamnar på undersidan

Vågar man köra med gängtape och muff på undersidan för att öra 32mm rör ner eller limma en mindre dimention och limma?

(det ska gå Rakt ner i sumpen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömmet Johan.

Tack Manne för ditt råd gällande kopplingen.

Det gjorde det lite lättare att spänna den :-)

Det betyder att gängningen hamnar på undersidan

Vågar man köra med gängtape och muff på undersidan för att öra 32mm rör ner eller limma en mindre dimention och limma?

(det ska gå Rakt ner i sumpen)

Normalt så limmar man på insidan av genomförningen.

Men är det spikrakt så bara prova något varv gängtejp på röret o sen pressa in det bara i genomförningen

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack åter igen Manne.

Så ja.

-Nu var bakgrunden till överrinningskammaren klar.

Lite meckigt när man samtidigt ska ha "olja" på glaset, trycka ut luftbubblorna och sedan torka rent.

-Till detta använde jag först en liten olja som heter SeaView.

Därefter trycker man ut luftbubblorna.

Jag använde först ett kreditkort (sms lån funkar inte), därefter en plastlinjal.

Efter det torkade jag bort det fettiga överskottet av SeaView med rödsprit.

Lade en tunn silikonsträng runt kanten på baksidan av bakgrunden och över hela bakgrunden innan jag lade på det 4mm tunna bakgrundsglaset.

Lade bakgrunden med framsidan upp. Skruvade loss vikterna från hantlarna och använde som press. ( det blir väl 90-100kg....öhh...not )

post-5521-14468922082554_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny Dag, Nytt Fixande

Bakglaset till avrinningskammaren är fasat och monterat.

Eftersom det är bökigt att sätta silicon bakifrån tryckte jag in så mycket som möjligt frammifrån för att sedan skära rent innan den slutgiltiga siliconeringen.

Nu väntar jag bara på skumaren så jag kan bygga sumpen klar :-)

post-5521-14468922084201_thumb.jpg

post-5521-14468922084421_thumb.jpg

post-5521-14468922084685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...