Gå till innehåll

Sardellen uppgraderar till 350L hörna + Sump


Sardellen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag förstår att det var dags för en liten uppdatering.

Just nu byggs det sump, en Sumpum-Gigantum, för er som föredrar latin.

-Facket till höger bakom den välvda rutan ska bli till vattenpåfyllning.

-Skummaren kommer stå på en "plattå" där vattnet under kommer vara i förbindning med andra kammaren som är till för att kunna förbikopplas vid vattenbyte.

-Vid vattenbyte kommer jag öppna en kran i skummarkammaren som skickar vattnet direkt ut i 3e kammaren.

-Vattenbytarkammaren kommer dvs vara både Under skummaren, Till vänster, och runt hörnan som är skuren.

-Glasskivan som står tejpad till vänster är ännu inte kapad i rätt längd :-)

-Efter denna glasskivan kommer bli ett utrymme för LS och även några utrymmen för Nitratfilter, ev en annan reaktor, syresten för ozon och pump för UVC. Givetvis även returpump :-)

Mer bilder kommer under helgen :-)

post-5521-14468922136354_thumb.jpg

post-5521-14468922136643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen visade sig vara tät, men en liten eller två små felberäkningar konstaterades.

Det ena var ett mått som jag missat , men löste genom att skära ner ena hörnan med diamantklinga på borrmaskinen.

(Jula har även raka diamantklingor, vilket jag hade nytta av när jag ska de tjocka glasskivorna i sumpen.)

Den andra missen var att säkerhetsavrinningen från kammaren där skummaren står kommit lite för lågt så att vattnet rann över för tidigt.

Detta löstes med en bit 6mm glas och lite silicon, sedan var saken biff.

-Där är en ryslig massa glas i sumpen så den väger bly.

post-5521-14468922195961_thumb.jpg

post-5521-14468922196224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt på plats och dags att fylla på vatten.

Eftersom det skulle vara trevligt att få vatten i karet innan jul valde jag att inte köra osmos.

-Jag har funderat en del kring Osmos.

Ingen jag talat med har kunnat svara på hur man vet om ett osmosfilter fungerar. Ingen har heller kunnat ge mig ett klart svar på när man ska byta eller varför man ska byta patron i osmosfiltret.

På två av mina tidigare kar har jag kört med osmosfilter i början, och till påfyllning. Efter en tid har jag tröttnat på dunkar i duschen och kört påfyllning med vanligt kranvatten.

Visst, det kanske är en liten, liten skillnad, men ack så liten då jag inte haft de mest avancerade koraller.

När jag var i Indien i början av året så såg jag att man använde osmosfilter för att rena dricksvatten. De osmosfilterna var samma som vi använder till våra akvarium.

Jag vet med att man på många salter skriver att man ska använda osmosvatten, men då ska man ha i åtanke att dessa salter säljs värden över och olika länder har olika klass på sitt vatten.

Summan av detta gör att jag tror att skillnaden mellan det kommunala vattnet vi har och osmosvatten från mitt osmosfilter som jag inte heller vet statusen på är så pass liten.

post-5521-14468922196486_thumb.jpg

post-5521-14468922196732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny liten idé poppade upp i mitt huvud gällande hur jag skulle lava i stenen.

Inget revulutionerande men ändå något som jag vill dela med mig.

Att lägga levande sten direkt mot glasbotten tror jag vi alla testat.

Vill man ha en tjock sandbotten så döljer man hela botten av stenen samt en bra bit upp på stenen.

Lägger man stenen på sanden så blir det lätt sättningar och ras.

Jag vill helst inte ha buntband eller revpelare med pvcrör som syns.

Jag tycker det är snyggt med mycket sten och det är ganska praktiskt att kunna flytta runt den om en fisk dör eller korall inte trivs med växt fast.

För att få en solid grund att stapla stenen på så skar jag ut några glasbitar och siliconade fast vanlig kalksten på dem. Därefter några duttar silicon på undersidan så glasskivorna som jag lät torka vilade mot bottenglaset som små fötter.

post-5521-14468922196966_thumb.jpg

post-5521-14468922197216_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att siliconet torkat på glasplattorna så lade jag i dem och staplade i min LS tills jag format scapen som jag ville ha den.

På bilderna syns kalkstenen under min LS därefter ska jag fylla på levande sandbotten så den så gott som döljer kalkstenen.

På bilderna syns även den bokfärgade toppsargen som ännu inte hunnit bli klädd i svart folie.

För att testa hur det såg ut med min 250w MH så lade jag bara upp den på toppen.

För övrigt så ska den säljas då jag istället ska köra en 170w Maxspect LED.

/ det var allt för denna gång :-)

post-5521-14468922197415_thumb.jpg

post-5521-1446892219762_thumb.jpg

post-5521-14468922197822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs projekt! Gillar bakgrunden skarpt. Tänk nu på att inte lägga sten mot rutan så du kan skrapa den fri från alger.

Angående osmos så ligger det nog mycket i det du säger om saltförsäljare och deras rekommendationer. Däremot kan det vara bra att vara medveten om att vi som bor i Skåne tenderar att ha höga nitratvärden i kranvattnet. Du som bor i jordbrukets epicntrum Aidsleuv, borde kolla upp det. Jag i Hlm har som högst 20 ppm nitrat ur kranen. En av huvudanledningarna till att vi gör vattenbyten är just att sänka nitraten, vilket blir svårt om man tillför det genom vattenbytet i kranvatten. Sen är det massa kisel i kranvattnet med. Bra för svampar och kiselalger om man gillar det.

Köp en EC/TDS mätare. Den mäter (enkelt) konduktiviteten i vattnet, dvs hur mycket strömförande joner det finns i vattnet. Ju mer joner desto mer kräm. Tyvär säger den inget om vilka näringsvärden som är representerade, men om man testar kranvattnet och det som kommer ut ur osmosen får man koll på när man ska byta. Kostar från 400 och upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack W för att du gillar projektet och även feedbacken på min osmosutläggning.

Vad det gäller nitrat så har du alldeles säkert rätt. Mina värden Har faktiskt sjunkit efter start i mina andra kar och det kan mycket väl bero på att jag varit duktig och använt osmos vid påfyllning den första tiden.

Jag ska nog lyda ditt råd och på detta jaret så har jag ett fack i sumpen med plats för ca 40-50L sötvatten till vattenpåfyllning så det man vara värt att testa.

Hur mycket det skiljer mellan Snapphanebyggd och oss låglänningar det vet jag inte. Som jag förstår det så går pipelinen från bolmen nu och direkt till reningsverket i stehag.

Äntligen fick jag ett svar på hur man kollar sitt osmosfilter med :-)

Tack

/ D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med att hålla rent bakgrunden har jag haft nog av.

I mitt gamla kar så klädde jag bakgrunden med kalksten vilket blev himla juste när den sedan vlev full med kalkalger och annat.

Tanken var att jag skulle gjort det i detta karet med, men lusten att lägga pussel var inte kvar :-)

När det gäller sten mot rutan så var det just därför jag gjorde plattorna och det funkade suveränt. Ingen sten mot rutan och troligen slipper jag det sen med då risken för sättningar är minimal :-)

Jag lade lite "fulsten" i botten på kalkstensplattorna och sedan snyggare sten ovanpå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I hörnkar kan det bli lite tråkigt om du har för mycket plats bakom revet då fisk tenderar på att sima och bli stående där. I mitt förra 450L hörn körde jag öppet runt revet i början tills jag tröttna på att kolla på fisken spegelvis genom sidoglasen så jag möblerade om så jag fick revet nästan mot bakrutan o då var alla fiskar framme :)

Ser ju ut som du tänkt när du scapade och det är ju nice :) Alltså snyggt byggt BTW

Din bakgrund kommer jag nog oxå ha en likadan för det blev ju snyggt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina vattenvärde i kranen kan du nog få fram genom att gå in på sydvatten (eller vad det nu heter) och kolla vad ringsjöverken har för några parametrar. Jag har för mig att jag kollat förut på just ringsjöverket. En snabb koll på Eslövs kommuns hemsida visar totalhårdheten i vattnet i olika delar av Eslövs kommun. Det som är intressant med totalhårdheten är att det går att räkna ut ungefärligt hur mycket kalcium du har i ditt ingångsvatten. En tysk hårdhetsgrad motsvara ca 17,6 mg per liter CaCO3. Av detta är kalciumet 40 %. En tysk hårdhetsgrad motsvarar då ungefär 7 mg/l. Skriver ungefär eftersom även magnesium innefattas i det totala hårdhetsbegreppet men det brukar var en liten del av totalhårdheten. Bor du i Billinge så är totalhårdheten mellan 8 - 9 tyska hårdhetsgrader - vilket innebär mellan 56 - 63 mg kalcium per liter. bor du i Eslöv som har ca 3,7 i hårdhet så hamnar du på ca 26 mg kalcium. Kalciuminnehållet i ditt kranvatten har dubbel betydelse. Då vi ofta använder akvariesalter med förhöjda parametrar av kalcium - de sk revsalterna - så innebär det att man tillsammans med kalciumet i dricksvattnet kan komma upp i för höga värden av kalcium så man får direkutfällbning. Man bör alltså titta på kalciuminnehållet i det salt man använder för att avgöra vilket salt man skall använda för att matcha det kalcium man tillför med kranvattnet. Ca 25 mg kalcium i kranvattnet är väl som jag ser det lite av gränsen om man kan använda revsalterna - över detta värde i kranvattnet så skulle jag testa med de salter som inte har förhöjda värden - tillverkarnas standardsalter som är tillverkade för kalciumrika Europeiska kranvatten. Det andra problemet som kalcium i kranvattnet ställer till med är att det sätter igen membranet i osmosfiltret. Ett osmosfilter är typ ett mekaniskt filter där trycket tvingar igenom rent vatten via ett membran med så små porer att de flesta joner inte går igenom. Silikatjonen och kloramin går dock igenom.

Har man höga kalciumvärden i kranvattnet så bör man om man kör RO ha ett avhärdningsfilter innan osmosen. Är det bara kalciumet som är problemet med kranvatten så har man ju löst detta genom avhärdning så då kanske man inte behöver blaska med RO.

Vad gäller kloramin så har jag för mig att ringsjöverket kör detta så om ni har problem med vattnet (oavsett kran eller RO-vatten) så prova med en tillsättning av C-vitamin vid vattenbyten. Storleken en matsked C-vitamin på 500 liter vatten neutraliserar kloramin effektivt.

När det gäller nitrat så måste du först se vilket vattenverk du tillhör och sedan se vilka nivåer de ligger på. Jag har för mig att Ringsjöverket ligger lågt - så lågt att det inte påverkar vid vattenbyten. Titta på länken ovan vilket reningsverk du tillhör och försök ta reda på vattenparametrarna och avgör därifrån om du skall blaska mer Revesed Osmos eller inte.

En parameter du bör titta på är kopparkoncentrationen från din kran. Kopparen påverkas av rörsystemet i ditt hus och jag brukar alltid rekommendera att man om man använder kranvatten bara skall ta kallvatten och låta detta spola igenom under ca 5 minuter innan man kör i det i akvariet 8sött som salt)

Inom parantes så har jag göteborgsvatten och jag har kört kranvatten hela tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för er feedback.

Ricke. Jag har ca 8-10 cm fritt på baksidan. Just nu går det bara två fiskar i karet och till och med min tryckare håller sig gärna närma glaset och visar upp sig trots att han var skygg enligt hans förra ägare.

-Hur det blir med andra fiskar får framtiden utvisa. Det är ju likte tråkigt med en tusenkronorsfisk som inte visar sig :-)

-Bakgrunden är Juwel uppsatt med seaview (någon olja) och sedan tejpad i hörn och överkant för att fixera ytterligare.

LASSE-->TACK

-Din feedback betyder så enormt mycket, och då tror jag att jag kan tala för alla här på forumet.

-Att kommentera ditt inlägg det kräver att jag läser på mer.

Jag är ingen vidare kemist, men tar till mig allt du skriver och det glädjer mig enormt att du delar med dig av din kunskapsbank.

I kväll ska jag undersöka lite mer om vattenvärdena.

---> För jag vågar väl inte erkänna att jag inte tagit några prover alls på det nya karet ännu ...ops ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

post-5521-14468922298838_thumb.jpg

De bruna slemmiga algerna kom sent i uppstarten på detta karet, men är nu så gott som borta.

Lite tack vare mekanisk hjälp.

Nu har det istället kommit några röda alger som jag undrar över vad det är.

Någon som kan hjälpa mig med en förklaring?

post-5521-14468922298458_thumb.jpg

post-5521-14468922298649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga.

Mina vattenvärden är ok.

Fiskarna verka må fint, så även sniglar, putsarräkor och sjöborrar.

Om det nu är Cyano är mekaninsk städning och mindre ljus receptet?

När jag hade saltvattensakvarium för ca 10 år sedan så har jag för mig att man pratade om bruna slemalger och röda slemalger/ trådalger som uppkom eftervarandra i nystartade kar.

Minns jag fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...