Gå till innehåll

André's 540 Rev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 325
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Behöver ett bra förslag. Ska göra en balkong till avrinningen och vill ha den i mitten. Problemet är att jag har ett 20cm brett mittstag som gör det svårt att komma åt avrinningen om man nu skulle behöva detta. Uppskattar utrymmet från kammen och mittstaget till 3-4cm. Ska jag borra och limma balkongen där eller tycker ni att jag ska förskjuta den lite på en ena hållet? Då blir den givetvis inte centrerad på karet med det är kanske bara mina ögon det sticker i?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars plockar du bort staget o sätter två stag istället.. Är du nu lite smart så halvera 20cm till två 10or o räkna ut så dom två stagen kommer precis mellan dina ramper.. Så sabbar dom inget ljuse för dig. :):):)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars plockar du bort staget o sätter två stag istället.. Är du nu lite smart så halvera 20cm till två 10or o räkna ut så dom två stagen kommer precis mellan dina ramper.. Så sabbar dom inget ljuse för dig. :):):)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Låter faktiskt inte som en dum idé. Tror det får bli en glasmästare som delar staget. Har inte mätt tjockleken men smalt är de inte iaf. Hehe. Har du stag på ditt. Om inte, vilken tjocklek har du på frontglaset?

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?3awe5y

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett mittstag.. Ville ha det så.. Min belysning är ju i två delar.. , frontglaset är 12mm , har det runtom hela.. Återigen egen önskan..

Du kan ju lätt räkna ut var stagen blir bäst placerade ,, funktionen blir där ändå med två stag istället för ett.. Limma dom kan du göra själv.

Med vänlig hälsning, Manne

Låter faktiskt inte som en dum idé. Tror det får bli en glasmästare som delar staget. Har inte mätt tjockleken men smalt är de inte iaf. Hehe. Har du stag på ditt. Om inte, vilken tjocklek har du på frontglaset?

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?3awe5y

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett mittstag.. Ville ha det så.. Min belysning är ju i två delar.. , frontglaset är 12mm , har det runtom hela.. Återigen egen önskan..

Du kan ju lätt räkna ut var stagen blir bäst placerade ,, funktionen blir där ändå med två stag istället för ett.. Limma dom kan du göra själv.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Okej. Ja funktionen blir ju densamma. Ska kolla runt lite om det finns ett 540 med samma tjocklek på glaset och utan stag. Tycker det ser rätt överdimensionerat ut faktiskt. Sitter glas längs med hela fram och bakruta med ju.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?bnpaj4

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom akvariet du köpt är fabriksbyggt tror jag dom räknar in staget när det gäller säkerheten.. Tror inte du ska skippa helt..

Med vänlig hälsning, Manne

Nej det är ju alltid en risk. Ringde min mor som har mitt kar på lager eftersom jag inte har plats själv. Glaset runt om är 12mm. De längsgående stöden mot fram och bakruta är 10mm och mittstaget 8mm. Sökte lite snabbt och Sillen här på guiden har ett 720 i 12mm utan mittstag. Hur som så ska kolla runt lite mer för att vara på säkra sidan. Vågar jag inte så vet jag hur jag ska gå till väga efter ett smart tips från dig. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till , hur du nu än gör.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ja vi får se. Hittade iaf denna tråden med lite nyttig info och även en kalkylator som visar vilken tjocklek som bör användas utan någon förstärkning uppe på karet. Körde med säkerhetsfaktor 4 som Stig skrev i tråden.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när semestern på Öland är slut så fick jag ägna mig åt bygget lite. Blev en tripp till Ikea så allt högblankt är iaf nu inköpt. Man kom inte billigt undan men snyggt kommer det att bli. :)

Nästa helg ska jag försöka få bänken svetsad om min hjälpreda har tid dvs. Äger ingen svets själv så är lite beroende av honom. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag varit i din lokala järnhandeln och hämtar lite stål till ställningen. Uppsågat och klart. :smiley20: Hoppas att polaren kan hjälpa mig nu denna helgen, hela bygget väntar på just detta.

Imorgon blir det en pvc-beställning från tyskland. Orkar inte fokusera på att försöka översätta tyska nu ikväll när jag inte ens kan det. Haha! Det är lite mer gissning när jag läser på tyska sidor. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ta saken i egna händer. Min svärfar fick nys om att jag behövde svetsa lite så han lånade glatt ut sin. Fick ihop det mesta idag, bara 4 ben kvar som ska på plats. :) Förhoppningsvis färdigställs den på torsdag när jag kommer hem. Efter det är de bara lite färg som ska på. :smiley20:

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu efter några goda whisky's så redde jag ut att beställa lite pvc från Tyskland. :P Får hoppas de kommer till nästa vecka så man kan börja limma lite med.

/André

Så du missade oxå tyskan i skolan? :)

Haha. Blir spännande att se hur du lyckades med beställningen sen när sakerna kommer då! :P

/Made

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du missade oxå tyskan i skolan? :)

Haha. Blir spännande att se hur du lyckades med beställningen sen när sakerna kommer då! :P

/Made

Ja, jag gjorde ju det. Sakerna är nog de enda som är rätt. Frågan är bara om de kommer hem till mig eller någon annan. Hehe. Nej men tror att allt ska gå vägen. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade planer. Kommer inte vara hemma på torsdag den tiden jag tänkt mig så hinner inte svetsa klart de sista. Suck!!! Anledningen är att de spöregnat hela dagen idag och ska göra hela veckan. Att sätta sten i stenmjöl (vilket är ett måste här) är inte optimalt i sånt väder så det kommer bli stillestånd lite då och då. :( ofattbart att det kan gå till på detta viset år 2012.

Ska försöka hinna med så mycket som möjligt iaf. Bygget har stått still på tok för länge i mina ögon.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ställningen sprutlackad 2 ggr. Har lack till en omgång till så vet inte om man ska tömma burken. Kan inte använda de till något annat ändå.

53fea4a2-8cc2-8001.jpg

Två mdf skivor genomgår just nu en omgång målning. En till karet och en som ska vara inne i bänken.

Mitt pvc har tyvärr inte kommit än. Det ligger just nu i Malmö och väntar. :(

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?nd5npp

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut.. Vad ska dom liggande stagen var till ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tack! De ska vara till fraggkaret, ca 50l. Har lite special på gång med de men vet inte om det går att genomföra riktigt än. :) vi får se.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?yn1rfs

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! De ska vara till fraggkaret, ca 50l. Har lite special på gång med de men vet inte om det går att genomföra riktigt än. :) vi får se.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?yn1rfs

Sent from my iPhone using Tapatalk

Intressant planering , ska bli kul o se resultatet sen då..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...