Gå till innehåll

André's 540 Rev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 325
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Där var det mera plats än ditt förra.

Riktigt snyggt jobbat Kikki o Andy :)

Får ta o visa denna tråden för C, så kanske även hon kan fixa lite i karet.

Nästa gång ni är påväg uppåt småland så slå en kpling så fixar ja lite java.

Tackar för både mig och frugan!

Det tycker jag du gör rätt i. Borde vara fler fruntimmer som hjälper till.

Absolut gör jag det. Antagligen blir det i samband med en gemlatur. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt! Nu har korallerna bra med plats att växa på plus du har plats att stoppa i nya :). Jag gillar korallen du har längst fram till höger. Den som är på bild 12. Den verkar riktigt stor också :). Vilken fin ordning du har i skåpet. Snyggt!

Det ska bli skoj att se det växa i karet. :)

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Ja nu finns det gott om plats till nytt. Nya firrar med.

Den du tänker på är en trachophyllia, ca 20 cm i diameter när det trivs som bäst. :)

Har lärt mig av mina misstag i det förra karet angående ordning i skåpet. Så nu var det ett ypperligt tillfälle att ändra på det. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott Andy! Ser ut som du har landat flytten väldigt bra! Vad ska du ha skjutbeslagen till ?;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tackar! Det är till fraggtanken som ska limmas inom kort. ;) Får hoppas min ide fungerar som det ska.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling var slut så de har precis blivit blandat. Som om att man inte haft nog med akvarium och göra denna helgen. :P

Har tagit lite mätningar i morse och ska ta ikväll också. Ca och Mg är lågt så detta ska buffras upp nu under veckan. Men till frågan, ska man köra på full dosering som tidigare eller ska man börja på typ halva?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju ingen expert men om du har samma mängd koraller som innan, borde de inte då förbruka lika mycket som i det gamla karet? Eller ändras detta med uppgraderingar?

Också intresserad av att veta:)

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Teoretiskt sett så förbrukar de ju lika mycket men eftersom de inte "trivs" och surar just nu så tvekar jag på att de växer lika mycket som innan. Det kommer nog något vettigt svar snart. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, teori och praktik är ju två vitt skilda saker. Kolla bara mitt kar , kört med fosfat remover sedan januari, trodde det hjälpte fick en massa ful alger, trodde jag låg bra till men icke har ju 0.543 mg/l i fosfat i karet. Men nu vet jag orsaken och har börjat köra hårdare med remover så fosfaten inte tar död på alla korallerna.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, teori och praktik är ju två vitt skilda saker. Kolla bara mitt kar , kört med fosfat remover sedan januari, trodde det hjälpte fick en massa ful alger, trodde jag låg bra till men icke har ju 0.543 mg/l i fosfat i karet. Men nu vet jag orsaken och har börjat köra hårdare med remover så fosfaten inte tar död på alla korallerna.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är tråkigt när man mäter och får sig en liten överraskning när det egentligen borde visa någon annat. Du får kämpa på en göra lite extra VB så löser det sig snart. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det tråkigt, men nu vet jag ju var alla alger kommer ifrån:) gjorde ett vatten byte idag. Gör ett på onsdag, söndag. Kommer köra så tills jag har rätt värde på fosfaten igen.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är de första man ska ta reda på, varför. :) Låter bra med de vattenbyten du gör och hoppas det löser sig.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt fint, framförallt din trachophyllia.

gick inte din dvärgkejsare på din trachophyllia (med tanke på att den är så fin) ? har nämligen 2st som är hopplöst förälskad i mina 2 trachophyllior..... :(

Tack så mycket Fredrik.

Nej den gjorde inte det. Den rörde inget i karet vilket jag var tacksam för.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytet ser i dagens läge ut att ha gått rätt bra. Det är uppe i två dödsfall, en vit sps och 3 euphylliahuvud utan polyper. Är rätt nöjd med den lilla förlusten jag har även om det kunde varit mindre.

Ca och Mg ligger lågt så två extra behållar på kanal 4 o 5 är igång. Ska mäta imorgon eller söndag för att se om det blivit något förändring. Har de buffrat som planerat så blir det en vecka till med denna doseringen. :)

Har också en aning högt Nitrat och fosfat värde vilket är under bearbetning med pellets och fosfatmedia. Vet ej om man vågar gå på med vodka i ett så här pass nystartat kar så avvaktar nog med de.

För övrigt ser det bra ut även om där kommit en del bruna alger på både sand och sten. Ska försöka hinna med att limma lite koraller på rätt plats denna veckan med. ;) Så man får lite mer ordning på allt.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?41r5ka

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skippa vodkan och starta bio-pellets istället! jag kraschade nästan nästan mitt kar i början när jag körde vodka... (några koraller dog, men de mesta har återhämtat sig).

Jag körde vodka innan bytet för att pelletsen inte klarade av att sänka. Eller var tillskottet för högt. Har för mig att det inte rekommenderas att använda vodka i ett nytt kar. Nu kommer ju sten från ett inkört kar men sanden är ju ny. Avvaktar nog i vilket fall som.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?eerhms

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...