Gå till innehåll

Antes Juwel lido 120 liter


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Nya bilder:

Bild 1 är en richordea florida och i bakgrunden syns olika discosoma arter.

Bild 2 är en hysterixfragg. Limmad på plastplugg.

Bild 3 är olika discosoma arter.

Bild 4 är stenkoraller - pocillopora och hysterix.

Bild 5 är en stjärpolyp som var hårt ansatt av stjöstjärnor med stor förlust av polyper. Idag är den nästan helt återhämtad.

Med vänlig hälsning / ante

snyggt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akejan. Stämmer bra det. Det är en förinställd funktion vilken jag enbart ändrat tillslag och frånslag på (klockan). Min belysning startar kl 11:00 och släcker akvariet helt 00:00. Jag vill ha det så för att kunna njuta av akvariet kvällstid.

Mvh ante

hm ok, jag har ju lika belysning och läser om nått sån i instruktionsboken, men är ju kass på engelska!! vet du var man lättare hittar hur man gör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hella om du trycker på ratten så blinkar väl olika läge typ preset 1 om du ställer pilen ell svarta texten kommer inte riktigt ihåg sedan trycker in ratten så blinkar läge 1 där kan du välja % har jag för mig tryck ell vrid på ratten och läge 2 kommer fram och så vidare ell kan du gå in i manual mode och välja klockslag och styrka på A och B tror B är blåa slingan mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du trycker på ratten dyker två val upp: time och program. Välj time och ställ in klockan.

Under program finns 3 olika val: manual mode, preset mode och automatic mode. För att välja mode: håll ratten intryckt i 2 sekunder.

Preset mode kan du inte ändra men automatic mode innebär att du kan programmera din ramp belysning med 6 olika händelser. Du väljer alltså tidpunkt, styrka och fördelning mellan kanal a och b. När du är klar så håller du ratten intryckt i 2 sekunder så startar ditt program.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du trycker på ratten dyker två val upp: time och program. Välj time och ställ in klockan.

Under program finns 3 olika val: manual mode, preset mode och automatic mode. För att välja mode: håll ratten intryckt i 2 sekunder.

Preset mode kan du inte ändra men automatic mode innebär att du kan programmera din ramp belysning med 6 olika händelser. Du väljer alltså tidpunkt, styrka och fördelning mellan kanal a och b. När du är klar så håller du ratten intryckt i 2 sekunder så startar ditt program.

Tack underbara ni för kanonbra svar! nu ska jag kika, men vilket är bäst? present eller automatic?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett dumt svar men prova lite så du ser vilket som passar dig tror det ena preset utan månljuse också jag körde min så här får tacka Olle för tipset sprider hans info igen :smiley20:

[ATTACH=CONFIG]122160[/ATTACH]

Mvh Ola.

hmm hur jag än trycker in knappen så händer inget :( jag har provat förut och då gick det.. nu vill den inte alls.. har säkert låst den på nått sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ut sladden och låt den vara strömlös liten stund håll sedan knappen intryckt, ngr sekunder när rampen är igång igen så ska det gå mvh Ola.

ok, men den funkar att ha på lyset och höja fram och tillbaka.. men just och ha den intryckt... händer nada... får nog dra ut sladden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sedan jag skrev här. Satt och kollade på bilder när akvariet var uppstartat och jämförde med hur akvariet ser ut idag. Någonting verkar jag göra rätt i alla fall. Jag sköter akvariet enligt följande:

- Byter vatten måndagar och fredagar (totalt 20 liter, kranvatten och red sea coral pro salt).

- Matar korallerna med egengjort foder söndagar samt torsdagar.

- Tillsätter spårelement 6 ml av märket Microbe - Lift all in one, 1 ggr /vecka - onsdagar.

- Ersätter avdunstat vatten med kalkvatten.

- Byter aktivt kol 1 ggr/ månad ca 1.5 dl.

- Matar fiskarna 2 ggr /dag. Matar med 5 olika foder.

- Skummaren körs 12 h/dygn.

Statusen på akvariet är överlag bra. Har dock lagt märke till att ephyllian delat på sig och ser mindre ut i storlek. Detta bekymrar mig och tolkar detta som vantrivsel. Punkt matar den ej.

Statusen gällande alger -enbart kalkalger och små rester av bubbelalger.

Inventeringdjur och koraller.

Koraller:

Euphylliaparaglabrescens

Seriatoporahysterix

Pocillopora

Sarcophyton crassicaule

Capnella imbricata

Xenia umbellata

Skivanemoner:

Rhodactis sp 07

Richordea florida

Discosoma sp 16

Discosomasp 24

Discosomasp 20

Fiskar:

Frökenfisk-Chrysipterahemicyanea

Clownfisk-Amphiprionocellaris

Eremitkräftor:

Calcinusmorgani

Calcinuslatens

Räkor:

Lysmata amboinensis

Tycker att akvariet uppträder stabilt och börjar se ok ut! Jag sköter akvariet kanske lite annorlunda än vad brukligt bör göras. Tänker då på användandet av gammal teknik (kalkvatten). Sättet jag kör skummaren på. Mängden levande sten i förhållande till vattenvolym. Och sist men inte minst tillsättandet av kranvatten.

Bifogar två dåliga bilder på hur akvariet såg ut nystartat samt en bild tagen idag.

post-3087-14468935348887_thumb.jpg

post-3087-14468935349104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bedrövligt. Städade i akvariet och råkade stöta till min hysterix rätt rejält, så att den tippade. Flera tillväxtgrenar bröts av, hoppas innerligt att den repar sig då den såg lovande ut :(

mvh ante

ajaj!Går under benämning fraggning av otur kanske? kanske går att rädda bitarna? tror att moderkorallen tål det dock..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ajaj!Går under benämning fraggning av otur kanske? kanske går att rädda bitarna? tror att moderkorallen tål det dock..

Som det ser ut nu så förlorar jag de avbrutna grenarna. Några virvlade iväg och landade bland den levande stenen :( Men det verkar som att korallen klarar sig trots allt. Inget vidare bra sätt att fragga en hysterix på :) Men, men...klantigt av mig hur som helst. Beställde faktiskt en Tunze care magnet som följd av min dumhet :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Verkar ha lyckats montera de avbrutna hysterix grenarna. Till min glädje ser moderkolonin rosa ut i dagsljus, gött. Skadorna från brotten ser ut att växa men får utvärdera om några veckor. Mätvärdena ligger högt framförallt calcium och magnesium. Fosfaten ligger lågt och KH-värdet lågt. Viddtar igen åtgärd förutom att minska doseringen på kalciumhydroxid. Annars har min färggranna richordea förökat sig och blivit 2st, har väntat på detta länge så äntligen!

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde mina mätvärden.

KH-7,7-8,0 dKH. (6-12 dKH)

Magnesium-1500 ppm (1250-1350 ppm)

Calcium-600 mg/liter (380-450 mg/l)

Fosfat-0 till 0,03 ppm

Byggde en ny liten avsatts vid botten av död ls. Var till en början kritvit. Nu är den snyggt brun. Ställde en hysterix-fragg där, vattnet cirkulerar bra där. För se om det fungerar.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget är som väntans tider! Imorgon hämtar jag min mandarinfisk. Den äter fryst artemia och har bott i affären 14 dagar +.

Hysterix fraggarna jag placerade långt ner i akvariet åkte upp bland de andra fraggarna högst upp på pelaren där de verkar utvecklas bättre. Ytterligare 1 art skivanemon har delat på sig, fotade delar av förloppet och lägger upp dem här så snart jag kan.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen är min lilla mandarin på plats. Den ser pigg ut och simmar bland stenen, ser ut att söka mat. Stängde av pumpen några minuter och utfodrade med artemi, lobster eggs och smått torrfoder. Svårt att bedöma vad den åt men mandarinen riktade uppmärksamheten mot sanden. Den verkar ha tagit motsatt hörn, i förhållande till clownfiskarna, som "revir" och gör små strapatser bland ls:en. Hoppas, hoppas att jag får igång fisken, är verkligen en drömfisk :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...