Gå till innehåll

Hjälp, anemon (Heteractis crispa)


Angelica

Rekommenderade inlägg

Hej!:nöjd:

Har haft min anemon nu ca en vecka.

Jag la ner honom och han började bara efter en stund dra sig in emellan stenarna (höll på att bli stenras:smiley3:)

så jag skyndade att flytta honom lite längre ner och där bosatte han sig ganska fort och anemonen har nu suttit kvar där sen dess. Det konstiga är att sen någon dag tillbaka märkte jag att vissa av anemonens "tentakler"

skrumpnar ihop till att sen bli fylliga igen. och den håller på så och byter mellan tentaklerna.

och ibland kan det vara 10 ihop skrynklade till att nästan ingen är det. vill ju inte att han ska vika ihop sina åror och försvinna för gott. (i övrigt är han utfälld bra och han äter mer än gärna mysis.) Kanske någon som känner igen beteendet eller vet nånting om det? Jag hittar ingenting om det själv. Lägger in 2 bilder som jag tog imorse med ca 3 minuters mellan rum.

post-7578-14468931269883_thumb.jpg

post-7578-14468931270115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är därför han gör så:/ Jag förstår hur du menar men det är även när han är helt utfälld så att säga. är inte när han drar ihop sig mot munnen.. han har "alltid" någon tentakel som är så där, tentaklerna blir som mörkgröna och ser ut som små smala maskar och krymper ihop till en tiondel av en normal. Det ser ut som att tentaklerna ska ruttna och falla loss men att dom då istället efter ett tag blir fina igen.. och några andra blir så istället.

Kollade just på anemonen och han drog ihop sig bara för någon sekund och sedan ut igen och nu tycker jag att han har blivit betydligt mer "avlång" än innan. Tack för svar förresten:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade nog fel inom den biten. verkar inte som att han ska dela sig men såg verkligen ut som det, dock så har han börjat vandra in mellan stenarna och ser inte lika kry ut längre.. han ser som även fast klämd ut plus att anemonen är ju som halv ihop dragen också..Ska jag bara låta han vara eller?

post-7578-14468931279025_thumb.jpg

post-7578-14468931278805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag inte det är ngn fara alls. Har du bra vatten och bra belysning (som det ser ut att vara) så är det nog bara en fråga om att den acklimatiserar sig. hade en liten BTA i mitt förra kar som först for omkring några dagar tills den hittade vart den ville sitta. Sen växlade den under alla månader hemma hos mig i storlek. Ibland var den liten som en halv tumme och ibland var den stor som ett tefat eller mer. Ibland var alla tentakler runda bollar och ibland var alla långa "armar". Däremellan så växlade också för individuella tentakler. Det verkar ha med att göra om den var hungrig, mätt, om clownen gosade mkt med den eller inte, hur ljuset var på dygnet, mm. Tror att anemoner gör så. Men den växte hela tiden och åt bra när jag matade den ngn gång i veckan med lite Squid eller liknande. När en anemon blåser upp sig så drar den in vatten, och tvärtom. Tror inte du behöver vara orolig Angelica =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! :) Jag gav han en räka och han verkar då ha hittat sin plats nu och anemonen ser bra ut igen:smiley20:

Så nu är det bara vänta och hoppas att clownerna vill vara i den. Trodde dock inte mina ögon imorse när jag kollade och såg hur stor han hade gjort sig:smiley3: lite osmidigt stor men så länge han trivs och mår bra så är jag nöjd:) lägger med två bilder så ni får se.

post-7578-14468931310659_thumb.jpg

post-7578-14468931310941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...