Gå till innehåll

Grumligt vatten vid beredning


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Hej!

Håller som bäst på att dra igång mitt 240 liters kar. Började med att fylla med enbart osmosvatten. När cirkulationspumpar och värmaren startats började jag blanda i salt (Reef Crystals). Pytsade i lite åt gången tills jag närmade mig mitt mål på 1.023-1.024 vid 25 grader. Vart väl lite ivrig och hälde i för mycket på slutet så salthalten drog iväg >> 1.027 (där skalan på mätaren slutar). Sen fick det stå så över dagen, hade tänkt att späda med osmosvatten på kvällen efter jobbet för att sänka salthalten. Men när jag kommer hem är glaset täckt med ett vitt möjligt "pulver" och vattnet är grumligt av det samma. Testade att späda tills salthalten gick ner till 1.024 med det grumliga bestod.

Jag satte i en MaxiJet med skumpatron och den har nu samlat upp det mesta av skiten (samt att jag antar att en viss del har lösts upp), så vattnet är i princip klart nu. Min egna lilla teori är att vattnet blev mättat med kalk så pass mycket att det bildade små kalkpartiklar, Reef Crystals ska visst vara extra berikat med kalk och spårämnen.

Är det någon som kan ge råd?

Känns väl inte som det borde vara nån fara med att köra vidare nu?

Tacksam för råd!

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara salt du har blandat i, eller var det nåt annat också? Mest troligt är det precis det du skriver att lösningen har blivit övermättat och du har fått utfällning av kalk. Byter du en del av vattnet med rent osmos så kommer det mesta att lösa upp sig så småningom och det ska inte vara nåt fara att fortsätta med uppstarten. Har själv varit med om det en gång, då jag överdoserade med calcium efter att att först ha höjt KH en bra bit. Fick e rejäll utfällning som täckte det mesta, men den löste upp sig efter en tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...