Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kimozabe

721-1199 liter
Drömtanken

282 inlägg i detta ämne

1 minut sedan, Kimozabe sa:

Aha, det visste jag inte. 

Då kommer jag få justera om allt igen för jag körde sade och hade inte hela sumpen fylld till den nivå jag ska ha :D 

Mvh

Kim

Japp släng dit Ato och bestäm var du ska nivån sen är det bara att ställa in efter den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som blir är lite plast spån som din filtersocka fångar upp

tangit behöver inte torka så länge när jag limmade om lite rör så lät jag det torka ca.4timmar och har inte läckt än det var ett år sen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kim , om du inte kan dra upp röret i boxen , ta en varmluftspisol och värm röret , när det mjuknat kan du klippa med en sax ,

du behöver inte limma röret , och om du limmar så kan du vänta några minuter ,sedan spola vatten igenom , det är 1timma 1bar , dvs 10m tryckhöjd 

på pumpen vid unionskopplingen , om du byter ut slangkopplingen och sätter ett rör stump där istället , sedan tar du en muff , slipa ur stoppet i den ,

sned såga ena halvan är ca 45grader , den ska gå att vrida med litet motstånd , inte så lös att den kan flytta sig själv ,

sedan borrar du eller sågar upp ett hål vid unionskopplingen , då har du gjort en kniv ventil , 

om vatten nivån ska sluta precis så den täcker pumpen då tar du ett T istället och slipar ur stoppen på , gör ett hål och det funkar på samma sätt ,

men då kan du även sätta en vinkel nedåt om du är orolig för att det ska spruta ut ur sumpen , när du vrider muffen eller T kopplingen så funkar det som en kniv ventil , 

det funkar på samma sätt som i skummaren , 

mvh stefan

356A990C-3F42-4F54-86B1-F70A937DFFD5.jpeg.79080cf63951dc07102c98cac3a9b440.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, mcjagg sa:

Föresten fick du formalinet

Jajamän, tack. 

Ligger i säkert förvar. Vart lämnar man in det om jag inte kommer använda det, kemiåtervinning? :) 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just now, Kimozabe sa:

Jajamän, tack. 

Ligger i säkert förvar. Vart lämnar man in det om jag inte kommer använda det, kemiåtervinning? :) 

Mvh

Kim

Lugnt ja på kemiåtervinningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Kim , om du inte kan dra upp röret i boxen , ta en varmluftspisol och värm röret , när det mjuknat kan du klippa med en sax ,

du behöver inte limma röret , och om du limmar så kan du vänta några minuter ,sedan spola vatten igenom , det är 1timma 1bar , dvs 10m tryckhöjd 

på pumpen vid unionskopplingen , om du byter ut slangkopplingen och sätter ett rör stump där istället , sedan tar du en muff , slipa ur stoppet i den ,

sned såga ena halvan är ca 45grader , den ska gå att vrida med litet motstånd , inte så lös att den kan flytta sig själv ,

sedan borrar du eller sågar upp ett hål vid unionskopplingen , då har du gjort en kniv ventil , 

om vatten nivån ska sluta precis så den täcker pumpen då tar du ett T istället och slipar ur stoppen på , gör ett hål och det funkar på samma sätt ,

men då kan du även sätta en vinkel nedåt om du är orolig för att det ska spruta ut ur sumpen , när du vrider muffen eller T kopplingen så funkar det som en kniv ventil , 

det funkar på samma sätt som i skummaren , 

mvh stefan

356A990C-3F42-4F54-86B1-F70A937DFFD5.jpeg.79080cf63951dc07102c98cac3a9b440.jpeg

Jodå, jag får ut röret. Det var därför jag ville ha slang direkt efter genomföringen. 

Har tagit det mogna beslutet att hålla för idag. 

Behöver få gjort min hylla till skummaren och sen fylla upp sumpen till min max-nivå. 

Därefter dra igång returpumpen igen och se vart jag hamnar i nivåer etc. 

Trodde faktiskt inte att nivå i returfacket påverkade nivå i boxen. 

Känns onödigt att fortsätta förrän allt är på plats och jag då ser om det behövs justeras på rören. 

Jag tackar så mycket för allt engagemang jag mottagit idag. 

Hoppas ni kommer orka en runda till sen om det behövs :P 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu